رسانهای شدن بحث فیلترینگ تلگرام و راه اندازی پیام رسانهای داخلی، واکنشهای مختلفی در جامعه به دنبال داشته، اما اینکه اپلیکشینهای داخلی چگونه میتوانند ذائقه شهروندان ایرانی را جذب و در فضای سایبر ظرفیتهای رقابتی خود را بالا ببرند؛ به گذشت زمان نیاز دارد.
رشد و توسعه اینترنت و به دنبال آن گسترش استفاده از فضاهای مجازی، بخشی جدانشدنی از زندگی کاربران قرار گرفته و همین موضوع کناره گیری از این فضا را برای آنان سخت کرده است. در این راستا گروهی فضای مجازی را بازار کسب و کار خود قرار داده و برخی نیز اوقات فراغت و بخشی از ساعات زندگی خود را در این فضا سپری میکنند، اما جدا از جنبه تجاری و سرگرمی ایجاد شده در فضای سایبر، امنیت اطلاعات کاربران در این فضا نیز اهمیت دارد.
بیشتر پیام رسانهای مجازی غیر ایرانی هستند و منبع و سرور آنها در خارج از مرزهای کشور قرار دارد و این موضوع به نوعی کنترل و هدایت این پیام رسانها را از دسترس دستگاهها و مسوولان ذی ربط خارج ساخته است، بر همین اساس زمزمه فیلترینگ فضای مجازی به گوش رسید که با واکنشهایی از سوی رییس دولت دوازدهم و وزیر ارتباطات روبرو شد.
به تازگی خبر فیلترینگ دایمی تلگرام و استفاده از اپلیکیشنهای داخلی تا پایان فروردین 97 توسط «علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد بروجردی با اعلام این خبر گفت: «این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده است و به این ترتیب تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد چرا که وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی میآورند.»
با گذشت چندین روز از این خبر و تبلیغ پیام رسانهای داخلی در رسانه ملی و گفتههای مسوولان، تلگرام همچنان یکی از کاربردترین پیام رسانهای موبایلی در ایران است. همین موضوع باعث شده که پیام رسانهای داخلی با عدم استقبال عمومی روبه رو شود. بر این مبنا پرسش در خصوص چرایی بداقبالی اپلیکیشنهای داخلی و ارایه راهکار جذب ذائقه مردمی؛ موضوعی است که این روزها، نقل محافل قرار گرفته است.
پیام رسانهای خارجی همگام با افزایش کاربران، به روز رسانی شده و به گسترش خدمات پرداخته اند و در هر بازه زمانی، بنا به تقاضای اعضا، برنامههای تماس تلفنی، ساخت گروه و کانال و ... را اضافه کردند تا در دنیای رقابت، میدان را از دست نداده و موقعیت خود را ارتقا بخشند.
پیام رسانهای داخلی هم برای ورود به میدان رقابت سایبری به تغییر محتوا و خدمات نیاز دارند تا بتوانند در کنار جذب اعتماد و اقبال عمومی، در میان کاربران وطنی محبوبیت کسب کنند، به عنوان نمونه تماس صوتی میتواند یکی از گزینهها باشد.
مورد بعدی، افزایش تعرفه گیگابایتی یا همان تعرفه یکسوم است به این معنا که اگر کاربران در پیامرسان داخلی سه گیگابایت استفاده کنند، با یک گیگابایت خارجی مساوی باشد که از نظر اقتصادی به صرفه است. همچنین افزودن برنامهای در جهت تشکیل گروه یا کانال بدون محدودیت عضوگیری از دیگر موارد افزایش توانمندی پیام رسانهای داخلی خواهد بود.
نکته حایز اهمیت این که در پیام رسانهای داخلی، دغدغهای مبنی بر فیلتر یا تحریم شدن توسط سرور اصلی وجود ندارد و همه کسانی که با نگاهی تجاری و اقتصادی از تلگرام استفاده میکنند، در اپلیکیشن داخلی اطمینان خاطر بیشتری خواهند داشت. موضوعی که «حسن روحانی» رییس جمهوری هم در واکنش به برخی اخبار مبنیبر فیلتر احتمالی تلگرام در سال جدیدگفت: داشتن پیامرسانهای ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بیتردید باعث افتخار همگان خواهد بود.
وی در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاههای اجرایی، آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد.
میتوان گفت: در پناه افزایش خدمات پیام رسان ها، حمایت مسوولان از آزادی اجتماعی و حفظ اطلاعات کاربران و همچنین جلوگیری از هر نوع برخورد سلبی با سایر پیام رسان ها، اعتماد و اقبال عمومی در سبد پیام رسانهای داخلی سرریز خواهد شد.