ماهان شبکه ایرانیان

تشخیص و بهترین راه درمان زرد زخم

نشانه های بیماری زرد زخم و راه های تشخیصی زرد زخم چیست؟زرد زخم یک بیماری پوستی شناخته شده در سطح جهان است

نشانه های بیماری زرد زخم و راه های تشخیصی

زرد زخم چیست؟

زرد زخم یک بیماری پوستی شناخته شده در سطح جهان است . اخیراً در دهه ی گذشته نوع بخصوصی از زخم زرد که توسط باکتری خاصی ایجاد می شود، رو به افزایش است درحالی که زرد زخمی که با باکتریهای دیگر بوجود می آید در حال کاهش است .کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت و در نهایت بیماری زرد زخم هستند.

 بیماری زرد زخم و راه های تشخیصی

این بیماری بر روی اپیدرمیس که لایه ی بیرونی پوست است تاثیر می گذارد. زرد زخم را در زبان محاوره زخم مدرسه می گویند و بیماری بسیار واگیردار است. تمام قسمت های پوست می تواند به زرد زخم آلوده شود. با این وجود، اطراف دهان و دماغ اولین جاهایی هستند که به این بیماری دچار می شوند. در برخی از افراد، استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس نوعی باکتری عادی (جانواران ذره بینی بی ضرری که بر روی پوست ما زندگی می کنند) موجود در دماغ و گلو هستند. با این حال اگر پوست توسط چیز تیزی بریده شود یا خراش بیافتد یا حتی در شرایطی مانند اگزما، این موجودات باعث عفونت می شوند.

نشانه های بیماری زرد زخم و راه های تشخیصی

علل ابتلا به بیماری زرد زخم

زرد زخم با باکتری استافیلوکوک بوجود می آید یا با باکتری استرپتوکوک .همانطور که در بالا اشاره شد، زرد زخمی که با باکتری استافیلوکوک بوجود می آید به طور فزاینده ای در سطح جهان رو به افزایش است. درحالی که امروزه زرد زخمی که با باکتری استرپتوکوک بوجود آید بندرت دیده می شود.

علت آن است که برای برطرف شدن عفونت درمانهای لازم صورت گرفته است.زرد زخم اغلب سایر بیماری های پوستی مثل اگزما، جرب، یا حتی نیش یک حشره کوچک بوجود می آید . خارشی که به علت این بیماری های پوستی بوجود می آید سبب خراشیده شدن پوست می شود و به باکتری ها امکان می دهد که از طریق همین خراش ها وارد پوست شوند .

نشانه ها و علایم زرد زخم

زرد زخم یک عفونت پوستی است که ابتدا به صورت نقاط ریز تاول مانندی ظاهر می شود . در اغلب موارد اطراف دهان و بینی بیشتر آلوده می شود . هر چند که همه جای بدن می تواند مبتلا شود، ولی چون پوست نواحی دهان و بینی به علت سرماخوردگی بیشتر لمس می شود و عموماً حساس تر و ظریفتر است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است . نواحی حساس شده گاهی اوغات به طرز هشدار دهنده ای از نظر وسعت و تعداد زخم ها افزایش می یابد .

در عرض چند ساعت سطح پوست شکننده شده آسیب می بیند و از مایع مرطوب و لزجی پوشیده می شود و بسرعت نیز خشک می شود . در یک نوع بخصوص از زرد زخم، سروم زیادی از جوشهای ترکیده بیرون می ریزد . این حالت یک قشر زخم زرد رنگ بر روی نواحی حساس و قرمز شده ی زیرین ایجاد می کند .زرد زخم یک بیماری بشدت مسری است . علی رقم ظاهر بد منظره و ناراحت کننده ی جوشهای زرد زخم، این عفونت درد یا خراش ندارد و به ندرت با اختلالات عمومی سیستمیک همراه است .

به دنبال درمان و برطرف شدن جوش ها، گاهی اوقات سلول های سطحی پوست میریزد و برای مدت کوتاهی پوست آن ناحیه ملتهب و قرمز می شود . به این حالت سندرم پوست سوختهscalded skin) syndrome) یا بیماری لیل ( lyell ) گفته می شود. جوش های زرد زخم خوشبختانه هیچ گونه اثر دائمی برجای نمی گذارند .

پیشگیری‌ از زرد زخم


1. روزانه‌ با صابون‌ و آب‌ حمام‌ بگیرید.
2. ناخن‌ها را کوتاه‌ نگاه‌ دارید. تاول‌ها را نخارانید.
3. تیغ‌ ریش‌ تراش‌ خود را با دیگران‌ به‌طور مشترک‌ استفاده‌ نکنید.
4. اگر بیماری‌ در خانواده‌ شایع‌ شده‌ است‌، تمام‌ اعضا را وادار کنید که‌ از صابون‌ ضدباکتری‌ استفاده‌ کنند.
5. هر کدام‌ از اعضای‌ خانواده‌ باید از حوله‌ جداگانه‌ استفاده‌ کنند، یا به‌ جای‌ این‌ کار می‌توان‌ موقتاً از حوله‌ کاغذی‌ یک‌ بار مصرف‌ استفاده‌ نمود.

عواقب‌ مورد انتظار

با درمان‌ در عرض‌ 10-7 روز خوب‌ می‌شود.

عوارض‌ احتمالی‌

نفوذ عفونت‌ به‌ لایه‌های‌ عمقی‌تر پوست‌ (اکتیما یا سلولیت‌). این‌ امر ممکن‌ است‌ باعث‌ بر جای‌ ماندن‌ جای‌ عفونت‌ شود. درمان‌ این‌ حالت‌ نیز مشابه‌ زرد زخم‌ است‌. گلومرولونفریت‌ حاد (یک‌ نوع‌ بیماری‌ که‌ فیلترهای‌ ریز کلیه‌ را درگیر می‌کند).

درمان‌ زرد زخم


بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ کشت‌ پوست‌ برای‌ شناسایی‌ میکرب‌ عامل‌ بیماری‌ نیز باشند. توصیه‌های‌ ذکر شده‌ در قسمت‌ پیشگیری‌ را به‌ کار بندید. ضایعات‌ را با گاز و صابون‌ ضد عفونی‌کننده‌ به‌ ملایمت‌ مالش‌ دهید. جوش‌های‌ چرکی‌ را بترکانید. تمام‌ کروت‌ها را بردارید و تمام‌ ضایعات‌ را کاملاً پاک‌ کنید و در معرض‌ هوا قرار دهید. اگر کروت‌ها چسبیده‌ باشند، آنها را در آب‌ گرم‌ صابون‌دار خیس‌ کنید و با ملایمت‌ مالش‌ دهید.

سپس‌ زخم‌ها را با گاز بپوشانید و گاز را به‌ همان‌ صورت‌ درمان‌ کنید حتی‌ اگر مطمئن‌ نیستید که‌ زرد زخم‌ باشند. در صورت‌ امکان‌، ملحفه‌ها، حوله‌ها، لباس‌ها و سایر چیزهایی‌ که‌ با زخم‌ها در تماس‌ بوده‌اند را جداگانه‌ بجوشانید. مردان‌ باید دور زخم‌های‌ صورت‌ را بتراشند و به‌ روی‌ آنها کاری‌ نداشته‌ باشند. از کرم‌ ریش‌ تراش‌ ریرقطره‌ شده‌ استفاده‌ کنید و هر روز تیغ‌ ریش‌ تراشی‌ را عوض‌ نمایید. از فرچه‌ برای‌ تراشیدن‌ ریش‌ استفاده‌ نکنید زیرا ممکن‌ است‌ محلی‌ برای‌ رشد میکروب‌ها باشد.


داروهای زرد زخم


امکان‌ دارد پمادهای‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شوند. امکان‌ دارد آنتی‌بیوتیک‌های‌ خوراکی‌ تجویز شوند.

فعالیت‌

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.

رژیم‌ غذائی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی‌شود.

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمائید

اگر شما یا کودکتان‌ علایم‌ زرد زخم‌ را دارید. اگر تب‌ رخ‌ دهد. اگر علی‌رغم‌ درمان‌ به‌ مدت‌ سه‌ روز، زخم‌ها همچنان‌ گسترش‌ یابند یا رو به‌ بهبود نگذارند.

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان