محسن مومنی شریف مطرح کرد؛

مقالات شهید آوینی در سال های آخر عمرش باعث شناساندن هنر انقلاب شد

رئیس حوزه هنری گفت: شهید آوینی هم به تولید آثار هنری می پرداخت و هم نظریه پردازی می کرد. مقالاتی که در سال های آخر عمرش نوشت نیز به شناساندن هنر انقلاب و شناساندن خود او کمک زیادی کرد.

مقالات شهید آوینی در سال های آخر عمرش باعث شناساندن هنر انقلاب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه تلویزیونی «چشم شب روشن» با حضور محسن مومنی شریف  و موضوع هفته هنر انقلاب، از آنتن شبکه چهار سیما پخش شد.

مومنی شریف در این برنامه، با اشاره به سالگرد شهادت مرتضی آوینی، گفت: بعد از شهادت ایشان بود که به درخواست هنرمندان این روز به عنوان روز ادب و هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد اما سالهای بعد که ماجرای انرژی هسته ای پیش آمد، معلوم نیست به چه دلیل، این روز را به این عنوان نامگذاری کردند. گلایه ما از شورای فرهنگ عمومی است.

وی افزود: انرژی هسته ای یک مسئله پر سر و صدایی است و به نوعی روز ادب و هنر در رسانه ها گم می شد اما در سال های اخیر این روز به هفته گسترش پیدا کرده و در این هفته به دستاوردهای ادبی هنری انقلاب اسلامی در این 40 سال اشاره می شود و از ویژگی های این هنر می گوییم.

رییس حوزه هنری افزود: ادبیات و هنر بعد از انقلاب ها در تمام کشورها متفاوت می شوند و در کشور ما هم انقلاب در همه مسائل تاثیر گذاشت. به ویژه که انقلاب ما بیش از آنکه سیاسی باشد، فرهنگی بود. بنابراین ما به مکتب فرهنگی هنری انقلاب اسلامی اعتقاد داریم. 52 رساله دکتری درباره مسائل دفاع مقدس، زنان در جنگ، شعر و سینمای بعد از انقلاب و... نوشته شده است. شهید آوینی هنرمند متفکر بود. او هم اهل عمل بود هم اهل نظر. هم به تولید آثار هنری می پرداخت و هم در عین حال نظریه پردازی می کرد. مقالاتی که در سال های آخر عمرش نوشت نیز به شناساندن هنر انقلاب و شناساندن خود او کمک زیادی کرد.

نویسنده «پسر خانم آغا» ادامه داد: من در 3 سال آخر عمر ایشان با او در حوزه هنری همکار بودم. آوینی سه ویژگی داشت، بخش اول باورهای او که انسانی مومن و معتقد که از جهان بینی اسلام به عالم نگاه می کرد و به آینده دنیا امیدوار بود. در بخش دوم او آدم اخلاقی بود و در بخش سوم فرد دانشمند و مطلعی به حساب می آمد. به ویژه درباره غرب، فرهنگ، هنر و تمدن آن اطلاعات زیادی داشت. در زمینه های عرفان و فلسفه اسلامی هم کار زیادی کرده بود. زبان او متاثر از زبان قرآنی بود.

وی با بیان اینکه دوستان فکر می کنند آقای آوینی فقط در حوزه مستند و سینما مطلع بودند، گفت: او در حوزه های دیگر هنر از جمله نقاشی، موسیقی، داستان، ادبیات و شعر اطلاعات داشت یا کار هم کرده بود. آوینی به وزیر وقت ارشاد آن زمان انتقاد زیادی داشت و احساس می کرد اتفاقات حوزه فرهنگی درست نیست. سرمقاله های او در مجله سوره هم مشهور است و خطاب او به وزیر ارشاد بود.

مومنی شریف ادامه داد: من مواردی از او دیدم که حاضر نبود کوچکترین بی ادبی به کسی شود. برای مثال در حروف چینی یک بار عبارت «وزیر محترم ارشاد» به «وزیر مختار ارشاد» تبدیل شده بود و او علاوه بر اینکه به وزیر نامه نوشت و عذرخواهی کرد، همه مامور شدند که کلمه مختار را لاک بگیرند و کلمه محترم را جایگزین کنند. بودند کارمندانی که در حوزه هنری تبدیل به هنرمند شدند. من منشی ای داشتم که هیچ سابقه ای در حوزه ادبیات نداشت اما بعدها نویسنده شد و از من هم پرکارتر بود. البته او مرحوم شده است.

رییس حوزه هنری درباره چگونگی کار در حوزه نویسندگی در کنار اداره حوزه هنری گفت: من در سال های اخیر سعی کرده ام یک رمان بنویسم و در هفته یک روز مرخصی می گیرم تا به این کار برسم و امیدوارم امسال کارم به سرانجام برسد.

وی درباره مبنای انتخاب چهره سال هنر انقلاب گفت: حدود 50 نفر از متخصصان در حوزه های مختلف از ادبیات و سینما گرفته تا موسیقی و هنرهای تجسمی و اهالی رسانه نظر می دهند و سه ویژگی مدنظر است. از جمله اینکه آن فرد در سال گذشته محصولی در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی تولید کرده باشد، دوم اینکه دارای مخاطبان فراوانی باشد و مخاطبان از او استقبال کرده باشند. در وهله سوم هم جریان ساز بودن او مهم است.

مومنی شریف در پایان گفت: ابتدا 14 نفر برای خبرگان هنری معرفی می شود، در مرحله بعدی 5 نفری که آرای بیشتری دارند بالا می آیند و دوباره از بین آنها نفر برگزیده انتخاب می شود. حمید حسام، محمدرضا دوست‌محمدی، حسن روح‌الامین، محمد حسین مهدویان و مهدی نقویان پنج چهره شاخصی هستند که امسال نامزد دریافت نشان چهره سال هنر انقلاب شده‌اند. از بین این افراد یکشنبه هفته آینده یک نفر انتخاب خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر