اشتباهاتی که تقریباً همه زوج‌ها مرتکب می‌شوند [قسمت دوم]

برخی از رفتارها نشانه‌های آشکاری هستند که یک رابطه را به زوال می‌کشانند. مثل انتقادات بیش‌ازحد، واکنش‌های تدافعی، تحقیر کردن، پاسخ ندادن و همکاری لازم را نداشتن. امروز درباره‌ی راه‌های نامحسوس‌تری که باعث می‌شوند رابطه‌ی ما به آن خوبی که می‌خواهیم پیش نرود صحبت می‌کنیم و اینکه چطور می‌توان از آن‌ها اجتناب کنیم. با بنیتا همراه باشید.

برخی از رفتارها نشانه‌های آشکاری هستند که یک رابطه را به زوال می‌کشانند. مثل انتقادات بیش‌ازحد، واکنش‌های تدافعی، تحقیر کردن، پاسخ ندادن و همکاری لازم را نداشتن. امروز درباره‌ی راه‌های نامحسوس‌تری که باعث می‌شوند رابطه‌ی ما به آن خوبی که می‌خواهیم پیش نرود صحبت می‌کنیم و اینکه چطور می‌توان از آن‌ها اجتناب کنیم. با بنیتا همراه باشید.

4- صحبت کردن و فکر کردن زیاد به مسائل

روابط

برعکس این هم درست است. برای زوج‌هایی که لجوجانه با هر سازش و مدارایی مخالفت می‌کنند. در آن صورت ما یک خیابان یک‌طرفه داریم که دو ماشین در آن باهم سرشاخ هستند. یک مثال برای این قضیه که روانشناسی امروز آن را «سندروم دارکوب» نامیده این است: یک‌طرف به بازسازی احساسات می‌پردازد درحالی‌که طرف دیگر خود را به‌صورت تدافعی کنار کشیده؛ یکی از زوجین نه‌تنها کوتاه نمی‌آید، بلکه مصمم مکالمات ناسالم را ادامه می‌دهد و سخنرانی‌های ناخوشایندی را تکرار می‌کند.

این عمل به هیچ گفت‌وگوی سازنده‌ای منجر نخواهد شد، و یکی از زوجین راه نامرئی شدن را در پیش خواهد گرفت. او یک سخنران جدی و بی‌عاطفه می‌شود و سخنرانی‌های تک گویانه‌ای را ارائه می‌دهد که در سکوت تدافعی طرف مقابل غرق خواهد شد. هیچ‌چیزی حل نمی‌شود، وضعیت رابطه رو به وخامت بیشتری می‌رود، و هر دو زوج خسته و نگران و درمانده خواهند شد.

این یک الگوی ارتباطی همیشه روبه‌زوال است. خیلی زود آن عبارت «بیا درباره‌اش حرف بزنیم» منجر به این می‌شود که یک‌طرف بخواهد فرار کند و پنهان شود. این‌ یک الگوی صحبت کردن تحکم‌آمیز و نه مسالمت‌آمیز است که ریشه‌های احساس را قطع کرده و باعث وسیع‌تر شدن شکاف‌ها و رخنه‌های موجود در رابطه می‌شود. رابطه در سکوت غرق می‌شود و بهبودی در کار نخواهد بود.

توصیه روانشناسی؟ اینکه اگر شما دارکوب هستید، دست از صحبت کردن و سخنرانی بردارید. همه‌چیز را متوقف کنید و از نو آغاز کنید. یک شیوه‌ی جدید را برای حل اختلاف پیدا کنید. در این مورد خاص، شاید شما نتوانید راه خود را پیدا کنید و شاید هم بعدتر و باگذشت زمان، از این مانع بگذرید، اما مسلماً نه با نوک‌زدن‌های پی در پی.

5- مسائل را ازنقطه‌نظر طرف مقابل ندیدن

روابط

گاهی اوقات صریح بودن، روراست بودن، و یا شناخت بهترین راه‌های ارتباطی با طرف مقابل، هسته‌ی مرکز معاشرت هستند. ولی اینکه بتوانید مسائل را از دریچه‌ی دید همسرتان ببینید به همین میزان اهمیت دارد. این نکته‌ای است که باید همیشه به خاطر داشته باشیم و انجام بدهیم. همدلی مهم‌ترین مهارتی است که باید تمرینش کنیم. هم به‌طور شخصی و هم حرفه‌ای. شما مجبور نیستید همیشه با همسرتان موافق باشید، ولی لااقل هردوی شما در یک صفحه از رابطه و کنار هم هستید.

6- گمانه‌زنی کردن

گمانه‌زنی و پیش‌فرض‌سازی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که زوج‌ها با آن دست به گریبان‌اند، زیرا حدس زدن درباره‌ی کسی که به‌خوبی می‌شناسید کار آسانی است. اما حتی اگر برای سال‌ها با همسر خود زندگی می‌کنید، هنوز هم امکان دارد به‌اشتباه مقصد و نیت شریکتان را درک کرده باشید.

بنابراین، ضروری است که کنجکاوی به خرج دهید، و از هم سؤال‌هایی واضح و روشن بپرسید. حتی اگر تصنعی به نظر بیاید، بهتر است بپرسید: «من فکر می‌کنم تو فلان حرف را زده‌ای، ولی مطمئن نیستم. می‌شود بگویی منظورت چه بود»؟

7- حرف زدن و معاشرت با شریک زندگی هنگامی‌که باید روی یک کار تمرکز کنید

روابط به توجه کامل و تمام‌عیار هر دوطرف رابطه نیاز دارند. هنگامی‌که همسرتان باید روی یک پروژه کار کند یا برای امتحان مطالعه کند، نباید با او مکالمه کنید و انتظار داشته باشید او شما را بشنود. من می‌دانم که همه‌ی ما سرگرم هستیم و به‌ندرت پیش می‌آید که همسر شما جایی نشسته باشد و مشغول انجام کاری نباشد. ولی اگر شما مسئله‌ی فوق‌العاده مهمی دارید که باید مطرح کنید، یا منتظر شوید همسرتان کارش تمام شود و یا خیلی مهربان به او توضیح دهید که به چند دقیقه از وقتش نیاز دارید.

8- متهم کردن زوج به اینکه «همیشه» یک کار را انجام می‌دهد یا «هرگز» کاری را انجام نمی‌دهد

تعمیم دادن اتفاقات، وقتی شما درباره‌ی یک مسئله‌ی خاص صحبت می‌کنید، با کلماتی که بار معنایی وسیعی دارند، مثل «همیشه» و «هرگز» اشتباه است. نخست اینکه اصلأ رفتار مناسبی نیست که کسی را متهم کنید که «تمامی» وقت خود را به انجام دادن یا ندادن کاری می‌گذراند. دوم اینکه این کار همسرتان را در موقعیتی قرار می‌دهد که بخواهد از خودش دفاع کند، نه اینکه بخواهد به شما گوش بدهد. سوم اینکه شما اگر صرفاً به مسئله‌ای که در حال حاضر با آن مواجهید بپردازید موفق‌تر خواهید بود.

9- انتقاد بیش‌ازحد

در نظر داشته باشید که روشن و پویا انتقاد می‌کنید و یا در حال خشم و عصبانیت. البته که انتقاد اگر درست مطرح شود می‌تواند سازنده باشد. همین‌طور هم می‌تواند آزاردهنده و رنج‌آور باشد و اعتماد طرفین را از بین ببرد. پس به‌دقت بررسی کنید که برای مطرح کردن آن از چه الفاظی استفاده کنید. مهم است که با شریک زندگی‌تان هم صادق باشید و هم مهربان. چیزهایی که بابت آن‌ها از همسرتان سپاسگزارید را به یاد داشته باشید و به نکاتی که درباره‌ی او دوست دارید نیز اشاره‌کنید.

10- حرف دیگری را قطع کردن

می‌دانیم که قطع کردن حرف کسی٬ به‌گونه‌ای که انگار حرف او را نشنیده‌اید یا متوجه نشده‌اید٬ کار آسانی است. ولی قطع کردن حرف همسرتان هم بی‌احترامی به اوست و هم بی‌ادبانه است. با این کار شما دارید به او می‌گویید «آنچه من درباره‌اش صحبت می‌کنم از حرف‌های تو مهم‌تر است».

برای خواندن مطلب پیشین به «اشتباهات ارتباطی که تقریباً همه زوج‌ها مرتکب می‌شوند [قسمت اول]» مراجعه کنید.

قسمت بعدی این مطلب را از دست ندهید.

منبع: lifehacker, bustle, communication-magic


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان