انتخاب سرپرست شهرداری تهران و بازی فرصت طلبانه با ماجرای املاک نجومی

روز سه شنبه پس از حرف و حدیث های فراوان، شورای شهر با استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران موافقت کرد. پس از رای گیری اعضای شورای شهر و رفتن نجفی از شهرداری تهران، اعضای شورا با ۱۴ رای موافق حسینی مکارم، معاون نجفی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.

انتخاب سرپرست شهرداری تهران و بازی فرصت طلبانه با ماجرای املاک نجومی

سمیع الله حسینی مکارم دیروز بعد از انتخاب به عنوان سرپرست شهرداری به شورای شهر رفت و گفت که« شفاف سازی، انضباط مالی، تمرکز و تاکید بر قانون و اجرای قانون، مبارزه با فساد» سرلوحه دوران فعالیت او قرار دارد.

انتخاب مکارم حسینی به عنوان سرپرست شهرداری تهران در حالی صورت گرفته که نام وی در پرونده ای که به املاک نجومی معروف شد وجود داشته است.

بر اساس لیستی که توسط یاشارسلطانی حدوداً دو سال پیش منتشر شد از مکارم حسینی به عنوان دریافت کننده املاک نجومی نام برده شده که دو ملک در دربند به نام او خورده و تخفیف 50 درصدی گرفته است. نام وی در ردیف 14 و 15 لیست اسامی منتشر شده قرار داشت.

روز سه شنبه روزنامه جهان صنعت به این که مکارم حسینی از تخفیف 50 درصدی در ماجرای املاک نجومی برخوردار شده، اشاره کرده بود.

یاشار سلطانی نیز در توئیتر خود نوشت که نام مکارم حسینی، سرپرست جدید شهرداری در پرونده املاک نجومی مطرح شده است.

البته انتخاب مکارم حسینی به عنوان معاون مالی شهرداری که اواسط سال گذشته توسط نجفی صورت گرفت با سرو صداهایی نیز همراه شد و حتی برخی از اصلاح طلبان به این انتخاب اعتراض داشتند. اما در ادامه اعضای شورا موضع گیری نداشتند.

مکارم حسینی از نزدیکان محمد علی نجفی است که در وزارت آموزش و پروش و در میراث فرهنگی همراه وی بوده و سال قبل شهردار مستعفی تهران، کرسی معاونت خود را به او سپرده بود. جالب این جاست که محمدعلی نجفی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش پس از انتخاب به عنوان شهردار تهران، از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به «املاک نجومی» در شهرداری خبر داده بود.

اگرچه همان موقع و در زمان انتخاب به عنوان معاون نجفی، مکارم حسینی درباره وجود نامش در لیست املاک نجومی توضیحاتی ارائه داده بود اما از شورای شهر اصلاح طلب که در یک سال اخیر دائماً از ماجرای املاک نجومی به عنوان کشف بزرگ فساد در شهرداری نام برده چنین انتخابی تامل برانگیز می باشد. طنز ماجرا این جاست که در یک سال گذشته خود نجفی نیز بارها به ماجرای املاک نجومی و واگذاری املاک به اشخاص و نهادها اشاره کرده بود.

البته احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورا در واکنش به انتخاب مکارم به عنوان سرپرست شهرداری گفت: این انتخاب خوبی نیست. وی تاکید کرد که در تذکر خود اعلام کرده بود که باید زمان بیشتری برای انتخاب سرپرست در نظر گرفته شود که این اتفاق نیفتاده است.

اما صحبت وی با استقبال روبه رو نشد و در نهایت اعضای شورای شهر تهران با انتخاب وی موافقت کردند.

حال سوال این است اگر واقعاً اعضای شورای شهر تهران در مبارزه با فساد جدی و راسخ هستند آیا نمی توانستند گزینه دیگری انتخاب کنند که به شعارهای خود هنگام کسب رای از مردم تهران حداقل پایبندی را نشان می دادند.

اما به نظر می رسد مبارزه با فساد و تاکید بر شفافیت فقط تاکتیک و ترفندی برای تخریب رقیب و کسب رای می باشد. این در حالی است که نگاه باندی و جناحی به مقوله فساد بزرگترین آسیب و چالش در این راه می باشد. شاید یکی از دلایلی که در کشور مبارزه با فساد چندان موفق نبوده غلبه همین نگاه ابزاری، قبیله ای و فرصت طلبانه به مقوله فساد بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان