حاشیه نشست خبری رییس ستاد پیگیری برجام:

افزایش ۶۵ درصدی حجم زباله‌های الکترونیکی در آسیا

تهران- ایرنا - گزارش اتاق فکر سازمان ملل در دانشگاه ملل متحد نشان می دهد حجم زباله‌های الکترونیکی در شرق و جنوب شرقی آسیا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، حدود دوسوم افزایش یافته است.

افزایش 65 درصدی حجم زباله‌های الکترونیکی در آسیا
به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از یورک الرت، در این تحقیقات که به بررسی میانگین تولید زباله‌های الکترونیکی در پی افزایش تولید، تقاضا و درآمد گجت‌ها و ابزارهای الکترونیکی جدید در طول چندسال اخیر پرداخته است، وضعیت 12 کشور آسیایی شامل کامبوج، چین، هنگ‌کنگ، ژاپن، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام در یک دوره پنج ساله منتهی به سال 2015 میلادی تحلیل شده است.
در این تحقیقات مشخص شد که حجم زباله‌های الکترونیکی کشورهای مورد مطالعه، در این مدت 63 درصد افزایش داشته و مجموعا به 12.3 میلیون تن رسیده است.
بر اساس این گزارش، تنها در کشور چین بین سال‌های 2010 و 2015 میلادی حجم زباله‌های الکترونیکی 107درصد افزایش یافته و به 6.7 میلیون تن رسیده است.
متوسط افزایش حجم سرانه زباله در منطقه مورد مطالعه در سال 2015 حدود 10 کیلوگرم بوده است. هنگ‌کنگ با سرانه 21.7 کیلوگرم، سنگاپور با سرانه 19.95 کیلوگرم و تایوان و سرزمین اصلی چین با سرانه 19.13 کیلوگرم زباله الکترونیکی به ترتیب بالاترین سرانه تولید زباله الکترونیکی را دارند.
در این گزارش چهار عامل اصلی برای افزایش حجم زباله‌های الکترونیکی معرفی شده است که عبارتند از:
- افزایش گجت‌ها
- افزایش تعداد مصرف‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی
- کاهش مدت زمان استفاده از ابزارهای الکترونیکی در اثر ظهور فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید
- افزایش واردات
همچنین در این گزارش در خصوص دفن غیرمجاز زباله‌های الکترونیکی و پیامدهای ناگوار ناشی از این امر هشدار داده شده است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی کاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان