وجود بخش کوتاهی از یک جاده الکتریکی شده در سوئد کافی است تا پایتخت آن یعنی استکهلم از دیگر شهرهای جهان متمایز شود. این مسیر جالب که می تواند آغازگر دوره ای جدید در صنعت حمل و نقل شود، دو کیلومتر طول داشته و به ریلی مجهز شده که در آن الکتریسیته جریان دارد.
به لطف اتصال به این ریل خودروها به جریان برق دسترسی داشته و می توانند از آن بهره برداری کنند. این ریل که برق موجود در آن ظاهرا از شبکه برق شهری تامین می شود، قادر است به واسطه ابزارهای تعبیه شده، خودروهای متصل شونده را شناسایی نموده و میزان مصرف الکتریسیته هر اتومبیل را محاسبه کند.
به منظوره استفاده از جریان موجود در این ریل، وسایل نقلیه عبوری باید به یک بازوی ویژه مجهز شوند تا بتوانند حین حرکت به آن اتصال پیدا کنند. این بازو وقتی تشخیص دهد که بر روی ریل مذکور در حال حرکت است، از جای خود خارج شده و به آن متصل می شود.
سیستمی که سوئدی ها طراحی کرده اند در واقع مدل معکوسی از اتوبوس های برقی است که در برخی از کشورهای اروپایی وجود دارند. این اتوبوس ها از طریق میله هایی که بر روی سقف آنها نصب شده، به خطوط برق موجود اتصال یافته و نیروی خود را همانند یک واگن برقی از آنها دریافت می کنند.
اگر چه ایده جاده های برقی شده جدید نیست، اما اکثر موارد مشابه بیش از حد آینده نگرانه بوده و در آنها عملیات شارژ و انتقال جریان بدون اتصال فیزیکی تجسم شده است.
ظاهرا سوئدی ها برنامه هایی را برای گسترش این فناوری در کل کشور خود تدوین کرده اند و به نظر می رسد مسیر ساخته شده در استکهلم در حال گذراندن تست های نهایی است. در صورت موفق بودن این مسیر، سایر جاده های سوئد نیز به فناوری مشابه مجهز خواهند شد.
برنامه سوئدی ها برای برقی کردن جاده ها، بخشی از پروژه eRoadArlanda است. مجریان این پروژه معتقدند با هزینه کمتر می توان راه های ارتباطی گسترده سوئد را به این فناوری تجهیز نموده و زیرساخت های لازم برای تردد مدل های برقی را با سرمایه گذاری هدفمندتر فراهم کرد.