«علف» از شبکه مستند پخش می شود/ روایت نبرد یک ملت برای زندگی

مستند «علف» امشب چهارشنبه ۲۹ فروردین ساعت ۲۰:۵۰ از قاب «گنجینه» شبکه مستند روی آنتن می رود.

«علف» از شبکه مستند پخش می شود/ روایت نبرد یک ملت برای زندگی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، آرین مظفری نویسنده «گنجینه» درباره تازه‌ترین قسمت این مجموعه تلویزیونی گفت: این هفته مستند «علف» به کارگردانی مریان سی کوپر و ارنست بی شوتساک برای پخش در نظر گرفته‌شده است، این مستند شرح ماجراجویی این 2 آمریکایی است که سال  1924 ساخته‌شده است و به‌نوعی دومین مستند مهم تاریخ سینما جهان محسوب می‌شود.

وی افزود: این ماجراجویان که عضو باشگاهی به همین نام در یکی از ایالات آمریکا بوده‌اند، سفر خود را از عراق و ترکیه آغاز می‌کنند و در مسیرشان با عشایر بختیاری مواجه می‌شوند، این آشنایی موضوع فیلم را تغییر می‌دهد و آن‌ها  ترجیح می‌دهند در ادامه، کوچ عشایر ایل بختیاری طایفه بابا احمدی را دنبال کنند.

نویسنده مجموعه مستند «گنجینه» اظهار کرد: این مستند اثر حماسی است که نبرد یک ملت برای زندگی را به تصویر کشیده و تنها سندی است که ما را با ویژگی‌های ایل بختیاری، مسیر کوچ و زندگی سخت آن‌ها در 100 سال گذشته، آشنا می‌کند.

در جستجوی «علف» با ایل سخت‌کوش بختیاری

مظفری درباره موضوع این فیلم گفت: درواقع «علف» ماجرای کوچ قوم بختیاری است، تصویری از مردمانی که بدون کمترین امکانات در جستجوی علف از رشته‌کوه زاگرس، صخره و کوه عبور می‌کردند و  به دل رود خروشان کارون می‌زدند تا به منطقه‌ای برسند که امروز به آن کهگیلویه و بویر احمد می‌گوییم.

وی تصریح کرد: «علف» تصویری از مبارزه مداوم و هوشمندانه بختیاری‌ها برای بقاست و عبور ایل بختیاری از مسیرهای سرسخت و برفی، تلاش و کوشش، وحدت و همدلی تمامی اعضای ایل برای رسیدن به هدف و مقصد، عبور دادن گله از رودخانه کارون و تلاش و غیرت زنانی که همپای مردان در این مسیر کار می‌کردند، فقط بخشی از جاذبه‌های این مستند درخشان است.

مظفری گفت: این مستند مهم که بخش اعظمی از آن در ایران می‌گذرد با کسب اجازه از رییس قبیله ساخته‌شده و جزییات قابل‌توجه و اثرگذاری از تاریخ کوچ ایل بختیاری ارایه می‌دهد.

وی افزود: «علف» فیلمی صامت و سیاه‌وسفید است اما بعد نسخه‌هایی از فیلم با فیلترهای رنگی، فام‌دار شدند و نمونه‌ای که از گنجینه پخش می‌شود هم نسخه رنگ‌شده این مستند خواهد بود.

ماجراجویانی که مستندساز شدند

این نویسنده بیان کرد: نکته جالبی درباره سازندگان این فیلم وجود دارد، اینکه  مریان سی کوپر و ارنست بی شوتساک فیلمساز نبودند، آن‌ها باهدف ماجراجویی سفر می‌کردند، اما  بعدها شهرت بیشتری به‌عنوان فیلمساز پیدا می‌کنند و نسخه اصلی کینگ کنگ هم برای آن‌هاست.

نگاهی ناعادلانه به مستندی انسانی

مظفری در پاسخ به این اظهارنظر که گفته می‌شود، آمریکایی‌ها «علف» را ساختند تا بدانند لوله‌های نفتشان را از کجا عبور دهند، گفت: این نگاه به فیلم انسانی «علف» بسیار ناعادلانه است، این اثر از نخستین فیلم‌های مردم‌نگارانه به شمار می‌رود و رویکردش انسانی‌تر از آن است که بشود چنین انتقادهایی به آن وارد کرد.

دوباره با ایل بختیاری در «تاراز» فرهاد ورهرام

وی افزود: فرهاد ورهرام پژوهشگر، مستندساز و عکاس انسان‌شناس در دهه 60 شمسی دوباره همین مسیر را با این ایل طی می‌کند، نتیجه این همراهی مستندی به نام «تاراز» است که در این قسمت از مستند «گنجینه» بخش‌هایی از آن را خواهیم دید.  

«گنجینه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد در 26 قسمت حدود یک‌ساعته تهیه‌شده و غلامعلی افشاریه گفتار متن آن را بر عهده دارد، آرین مظفری نویسنده و مسعود سلطانی ارج تدوینگر این مستند هستند.

این مستند چهارشنبه ها حدود ساعت 21 از شبکه مستند پخش و پنجشنبه‌ها ساعت 9 بازپخش می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر