ماهان شبکه ایرانیان

مهارت نوشتن و خط خوش در کودکان (۱)

هر چه در دنیای تکنولوژی غرق شویم و انواع کیبوردها جای نوشتن با مداد و قلم روی کاغذ را بگیرند؛ باز هم نمی‌توان اهمیت نوشتن و خط زیبا داشتن را نادیده انگاشت.

مهارت نوشتن و خط خوش در کودکان (1)

برای اینکه برخی از کارها به شکل درست پیش بروند و انجام شوند، لازم است که جسم و ذهن ما به طور همزمان به درستی با هم کار کنند. وقتی که کودک‌تان شروع به نوشتن می‌کند، باید ابتدا مداد را بردارد، در دست بگیرد، به جوابی که می‌خواهد بنویسد، فکر کند، به کلمات انتخابی‌اش فکر کند، آنها را بچیند و بعد مداد را روی کاغذ حرکت دهد و حروف و کلمات را به شکل درست روی کاغذ بنویسد، همزمان با نوشتن با چشم‌ها نیز نوشته‌ها را دنبال کند. 

آموزش نوشتن 

بی‌شک، نوشتن یک کار پیش و پا افتاده و آسان برای ما تلقی می‌شود ولی برای کودکان ما که تازه یادگیری این مهارت را شروع کرده‌اند، یک کار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد. در واقع یادگیری نوشتن، پروسه‌ای است که چند سال طول می‌کشد تا کامل شود. کودکان نوشتن و خواندن بزرگترها را می‌بینند و تماشا می‌کنند و به این ترتیب از همان دوران نوزادی با اینکارها آشنایی دارند و بیگانه نیستند.

آنها از همان روزهای نخست زندگی‌شان درمی‌یابند چیزهایی که شما روی کاغذ می‌نویسید، بی‌معنا نیستند و حتما معنا و مفهومی دارند. آنها خطوط ناخوانا و مبهم را روی کاغذ می‌کشند و این کار آنها در واقع نوعی تمرین و آغاز مرحله نوشتن است. خط کشیدن مرحله‌ای از نوشتن است که تقریباً تمام کودکان از آن لذت می‌برند.

برای این کار باید بتوانند ماژیک در دست بگیرند کاغذ را ثابت نگه دارند و اینکه بتوانند ماژیک یا مداد را به اندازه کافی روی کاغذ فشار دهند تا اثری از آن روی کاغذ بیفتد. با گذشت مدت زمانی کوتاه و افزایش میزان فعالیت‌ها و تمرینات، درک آنها از خطوط بیشتر می‌شود و سعی می‌کنند طبق الگو خط بکشند و چیزی را روی کاغذ ایجاد کنند.

در 4-3 سالگی، کودکان شروع به تمرین نوشتن می‌کنند و با همین خطوطی که به طور ناگهانی روی کاغذ می‌کشند، سعی در ایجاد حروف دارند، تقریبا در 4 سالگی می‌توانند اسم خود را بنویسند. آنها به خواندن ادامه می‌دهند و فهم‌شان از کلمات و کاربرد آنها بیشتر می‌شود. آنها می‌فهمند که چطور چند حرف را کنار هم قرار دهند تا کلمه درست شود.

از پیش دبستان تا کلاس اول آنها یاد می‌گیرند که برخی حروف را کنار هم قرار دهند تا کلمه به وجود آید و اینکه چگونه این کلمه‌ها را به شکل‌های مربوط به خودشان وصل کنند. در این سن کودکان فقط از حروف بزرگ استفاده می‌کنند. (البته در زبان انگلیسی)، کم کم نوشتن از راست به چپ را شروع می‌کنند و فرق حروف کوچک و بزرگ را می‌فهمند و می‌دانند که چگونه باید بین برخی از حروف و کلمات فاصله بیندازند و آنها را به هم نچسبانند و بعد چگونه درست بخوانند.

همزمان که کنترل بیشتری روی حرکت‌هایشان به دست می‌آورند، دست‌خط‌شان نیز بهتر می‌شود و به شکل زیباتری می‌نویسند. در کلاس‌های دوم و چهارم آنها زیبانویسی را نیز یاد می‌گیرند و البته خط‌شان به شکل خود بخود زیباتر و چشمگیر‌تر از قبل می‌شود. 

اهمیت نوشتن 

هر چه در دنیای تکنولوژی غرق شویم و انواع کیبوردها جای نوشتن با مداد و قلم روی کاغذ را بگیرند؛ باز هم نمی‌توان اهمیت نوشتن و خط زیبا داشتن را نادیده انگاشت. خط به معنی کنار هم قرار دادن حروف و کلمات نیست خط یک مرحله از یادگیری خواندن و ارتباط برقرار کردن است. در واقع متخصصان بر این باورند که نوشتن روی مهارت خواندن اثر مستقیم دارد و بالعکس.

برای خواندن بخش دوم - مهارت نوشتن و خط خوش در کودکان - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان