حاشیه نشست خبری رییس ستاد پیگیری برجام:

گزیده اخبار علمی ایرنا در سومین هفته دی ماه

تهران- ایرنا- دستیابی به مقام ششم دنیا در زمینه تولید مقالات فناوری نانو، قرار گرفتن ۴۳ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشورمان در فهرست موثرترین های جهان، انتشار نام ۶ محقق ایرانی در بین پراستنادترین‌های ۲۰۱۶ دنیا از مهم ترین دستاوردهای علمی تحقیقاتی ایران و ایرانیان بود که در سومین هفته دی ماه توسط خبرنگاران ایرنا رسانه ای شد.

گزیده اخبار علمی ایرنا در سومین هفته دی ماه
به گزارش ایرنا، برگزاری پنجاهمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، تعیین وظایف محیط زیستی دولت در برنامه ششم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی و قرار گرفتن 3 دانشگاه ایران در جمع 500 موسسه سبز جهان نیز از دیگر اخبار علمی هفته گذشته بود.
صدور پیام های تسلیت از سوی مراکز متعدد علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور در پی ارتحال آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی (شامگاه 19 دی ماه) نیز همراه با تعطیلی امتحانات و برنامه های مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی نیز از جمله اخبار تلخ سومین هفته دی ماه بود.

***ایران رتبه ششم انتشار مقالات جهانی فناوری نانو را کسب کرد
بنابراعلام هفته گذشته ستاد ویِژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، ایران در میان 20 کشور برتر دنیا در حوزه انتشار مقالات فناوری نانو طی سال 2016 میلادی به رتبه ششم دست یافت.
بر اساس آمارهای موجود، تا دی ماه امسال در مجموع 137 هزار و 500 مقاله مرتبط با فناوری نانو معادل 9.5 درصد از کل مقالات نمایه شده در پایگاه داده Web of Science قرار گرفته که ایران نیز با افزایش سهم حدود 0.8 درصد، بالاتر از ژاپن رده ششم را از آن خود کرده است.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با استناد به گزارش بانک اطلاعات استت نانو ایران (بانک اطلاعات شاخص های علم،فناوری وصنعت نانو) آورده است : چین و آمریکا در مجموع نزدیک به نیمی از مقالات نانو در سال 2016 را منتشر کردند و هند، کره جنوبی و آلمان در رده‌های بعدی قرار دارند.
از مجموع مقالات نمایه شده،‌ سهم چین 34 درصد و ایالات متحده 16 درصد است و
چین همچنان به روند صعودی خود در انتشار مقالات نانو ادامه می‌دهد و در حال حاضر تعداد مقالات نانوی آن بیش از 2 برابر آمریکا و 1.2 برابر کل اتحادیه اروپاست و هند، کره جنوبی و آلمان در رده‌های سوم تا پنجم قرار دارند.
طبق این گزارش، ژاپن تا سال 2011 چهارمین کشور در انتشار مقالات نانو بود اما در سال های گذشته با کاهش تدریجی سهم مقالات نانوی خود در رده هفتم و بعد از ایران قرار گرفت.
علاوه بر ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، فرانسه و روسیه هم در سال 2016 با کاهش سهم روبرو شدند.

*** 43 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در فهرست موثرترین های جهان
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد که در آخرین بررسی انجام شده توسط این پایگاه، 43 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند.
محمدجواد دهقانی گفت: پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI) به عنوان یکی از پایگاه های آی.اس.آی هر دو ماه یکبار به ارائه دانشگاه های برتر دنیا بر اساس کیفیت تحقیقاتشان می پردازد و در این رتبه بندی، دانشگاه هایی که براساس تعداد استنادها در یکی از رشته های 22 گانه در جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار گرفته باشند، معرفی می شوند.
وی توضیح داد: این نظام، اطلاعات چهار شاخص اصلی شامل تعداد مدارک نمایه شده در برترین مجلات بین المللی، تعداد کل استنادهای دریافت شده توسط هر دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی، نسبت تعداد استنادها به ازای مدارک و تعداد مقالات داغ و پراستناد را برای هر یک از دانشگاه ها یا موسسات تحقیقاتی که در زمره یک درصد برتر دنیا قرار گرفته باشند، ارائه می دهد.
وی افزود: در خرداد ماه 1394 موثرترین دانشگاه های جهان مورد بررسی و 30 دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار گرفته بودند. در آبان ماه 1394 تعداد دانشگاه های کشور به 33 مورد و در خرداد ماه 95 تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها به 35 مورد افزایش یافته بود. در حال حاضر و در آخرین بررسی انجام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور به 43 مورد رسیده است.
در این فهرست، نام دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی شیراز، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، شیراز، یاسوج، کاشان، رازی کرمانشاه، علوم پزشکی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی به چشم می خورد.

*** نام 6 محقق ایرانی در بین پراستنادترین‌های 2016 دنیا
گزارش سال 2016 مؤسسۀ «تامسون رویترز» دربارۀ «پژوهشگران پراستناد» دنیا نشان می دهد که 6 پژوهشگر کشورمان در میان تأثیرگذارترین‌ها در پیشرفت علم و عرصه پژوهش هستند.
سالانه اسامی نزدیک به سه هزار پژوهشگر از سراسر دنیا در 21 حوزۀ موضوعی به عنوان پژوهشگر پراستناد شناخته شده و نام آنها روی وب منتشر می‌شود.
نام پژوهشگران ایرانی پراستناد، به همراه حوزۀ موضوعی، وابستگی سازمانی نخست، و وابستگی سازمانی دوم آنها (در صورتی که داشته باشند) به شرح ذیل است:
- مهدی دهقان، مهندسی/ ریاضیات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
- داود دومیری گنجی، مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،
- سعید عباس‌بندی، ریاضیات، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی،
- محسن شیخ‌الاسلامی، مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،
- طاهر نیکنام، مهندسی، دانشگاه صنعتی شیراز،
- شهرام رضاپور، ریاضیات،China Medical University (Taiwan، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
فهرست پژوهشگران پراستناد سال 2016 شامل 3 هزار و 260 پژوهشگر می‌شود که پیشگام تأثیرگذاری علمی در حوزه‌های موضوعی خود هستند.

** برگزاری پنجاهمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه های کشور
پنجاهمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری از چهارشنبه تا جمعه (22 تا 24 دی ماه) با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.
شرکت کنندگان در این اجلاس در بیانیه پایانی نشست خود، با توجه به رشد چشمگیر کشور در زمینه انتشار مقالات علمی، نوآوری و تجاری سازی فناوری در دولت تدبیر و امید، و به منظور حفظ اصالت پژوهش ها و ارتقای شاخص های کیفی نظیر میزان ارجاعات و بین المللی سازی دستاوردهای پژوهشی و نیز افزایش اثرگذاری، تجاری سازی فناوری ها و حل مسائل کشور با انجام پژوهش های هدفمند، بر برنامه ریزی جدی در این خصوص تاکید کردند.
معاونان پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور همچنین در این بیانیه از مسئولان ذی ربط خواستند با توجه به رشد و تعالی کشور در عرصه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان که تضمین کننده ارتقای سطح رفاه ملی است، حمایت از دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری را در صدر برنامه های خود قرار دهند.
همچنین در بند دیگری از این بیانیه، معاونان پژوهشی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تقاضا کردند با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری در جهت رشد و شتاب توسعه علمی کشور و همچنین کاربردی کردن دستاوردهای علمی، نسبت به اعتبارات مورد نیاز دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و فناوری، همکاری لازم صورت پذیرد.
شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین درخواست کردند به منظور ایجاد تعامل سازنده و موثر بین دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری، نظام نامه ای توسط دفاتر امور فناوری و پژوهشی وزارت علوم و مناطق دهگانه تهیه و از طریق معاونت پژوهش و فناوری این وزارت جهت اجرا به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری ابلاغ شود.

***معرفی برگزیدگان جشنواره ایران ساخت
آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت شامگاه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و با معرفی برگزیدگان این جشنواره در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
انتخاب و داوری آثار ارسال شده به نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت که از 16 تا 18 دی ماه در بخش های ادبیات، رسانه های شنیداری، دیداری، دیجیتال و هنرهای تجسمی برگزار شد، از سوی یک گروه 5 نفره تخصصی در هر بخش انجام و در مرحله دوم، سه نفر اول تا سوم در دو سطح حرفه ای و مردمی توسط هیات داوران به عنوان برگزیدگان جشنواره در هر بخش معرفی شدند.
این رویداد به صورت رقابتی و در دو سطح حرفه ای و مردمی برگزار شد و برگزیدگان در این دو سطح به صورت جداگانه معرفی و تجلیل و در هر یک از بخش‌های رقابتی، جوایزی به برگزیدگان اعطا شد.

***آیین‌نامه ثبت پایان‌نامه و رساله ابلاغ شد
آیین نامه «ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» ازطرف دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تمامی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی زیرنظر وزارت علوم ابلاغ شد.
پیرو ابلاغ این آیین‌نامه، این مراکز موظف شده اند پیشنهاده پایان‌نامه و رساله «پارسا»های مصوب و «پارسا»های دانشجویان خود را پس از دفاع در سامانه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ثبت، تایید و متن کامل آنها را در قالب و به شیوه‌ای که ایرانداک تعیین می‌کند، بارگذاری کنند.
بر پایه این آیین‌نامه، موسسه‌ها موظفند پیشنهاده (پروپوزال) مصوب و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشجویان خود را در سامانه ثبت پایان‌نامه، رساله و پیشنهاده به نشانی sabt.irandoc.ac.ir ثبت و تایید و متن کامل آن را بارگذاری کنند.

***معاونت تحقیقات وزارت بهداشت فهرست نشریات نامعتبر و جعلی را اعلام کرد
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه فهرست نشریات نامعتبر و جعلی در سایتhttp://blacklist.research.ac.ir منتشر شده است، گفت: اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران پیش از ارسال مقاله برای نشریات هدف، باید به این سامانه مراجعه و از نبود عنوان نشریه موردنظر در این فهرست مطمئن شوند.

**آغاز همکاری پژوهشی ایران و آلمان در زیست بوم خلیج فارس
در راستای شروع همکاری بنیاد علمی آلمان و ایران، کارگاه بررسی واکنش زیست بوم‌های ساحلی خلیج فارس نسبت به عوامل استرس زای زیست محیطی در مرکز همایش‌های کیش آغاز به کار کرد. چهارشنبه و پنجشنبه، 22 و 23 دی ماه
کارگاه بین المللی بررسی واکنش زیست بوم های ساحلی خلیج فارس نسبت به عوامل استرس زای زیست محیطی با حضور نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و یورگ اشنایدر معاون بین الملل DFG آلمان در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز به کار کرد.

**انتشار فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی مبتنی بر نقشه برداری مغز
ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در فراخوانی، حمایت خود را از طرح‌های پژوهشی، توسعه فناوری و خدمات شناختی مبتنی بر نقشه برداری مغز اعلام کرد.
به منظور ایجاد فرصت برای فعالیت گروه‌های مختلف پژوهشی و توسعه دهندگان فناوری و خدمات شناختی، دریافت طرح در فراخوان سال 1395 در سه بخش صورت می گیرد و به همین منظور از تمام محققان حوزه علوم و فناوری‌های شناختی دعوت شده است برگه پیشنهاد طرح‌ را بر اساس دسته‌بندی طرح‌ها دریافت و تکمیل و تا 25 دی ماه امسال از طریق کارتابل کاربری خود در سایت ستاد بارگذاری کنند.

** رونمایی از سامانه ردیابی اسب های ایران
برنامه کاربردی تحت سیستم اندروید برای سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده (اسب) در هفته گذشته با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان دامپزشکی کشور رونمایی شد.
این برنامه کاربردی (اپلیکیشن) برای تسهیل ثبت اطلاعات اسب های دارای میکروچیپ در سیستم ردیابی و شناسایی سازمان دامپزشکی کل کشور طراحی و اجرا شده است و اهدافی همچون ثبت اطلاعات شناسنامه ای، مشخصات مالک و اطلاعات تصویری اسب به همراه کد میکروچیپ منحصر به فرد آن را دنبال می کند.
همه اسب های دارای میکروچیپ حاضر در کشور ایران یا آنهایی که قصد انتقال به مالکان ایرانی را دارند می توانند توسط این نرم افزار در سیستم ردیابی و شناسایی ثبت نام شوند البته برای استفاده از این سامانه باید از طریق اداره دامپزشکی شهرستان ها نام کاربری و کلمه عبور مختص سامانه اسبی صادر شده باشد.

**معرفی 10طرح نوآورانه صنایع غذایی در پنجمین فستیوال بازار دارایی فکری
پنجمین فستیوال بازار دارایی فکری با معرفی 10 طرح نوآورانه در حوزه صنایع غذایی با حضور بیش از 70 صنعتگر و سرمایه گذار روز یکشنبه 19 دی ماه برگزار شد.
در حاشیه این فستیوال که به همت مرکز فن بازار ملی ایران تدارک یافته بود، سه قرارداد سرمایه گذاری در این حوزه بین مخترعان و سرمایه گذاران داخلی منعقد شد.
قرارداد واگذاری ویلچر خود بالابر با قابلیت استفاده دستی با مالکیت مهدی حلبیان با شرکت تعاونی پایش بهداشت و درمان به مبلغ پنج میلیارد و 900 میلیون ریال یکی از این قراردادها است.
همچنین قرارداد مخروط واژینال برای تقویت عضلات کف لگن به مالکیت رویا رضایی با صنایع مهندسی نوآوران محصولات پزشکی به ارزش سه میلیارد ریال به امضا رسید.
جوراب مقاومتی آبی ویژه دردهای عضلانی به مالکیت فاطمه خدایی از دیگر قراردادهای بازار دارایی فکری در حوزه تجهیزات پزشکی بود که به ارزش هشت میلیارد و 220 میلیون ریال با شرکت سپید تن پرنیان پویش منعقد شد.

**اخبار علمی بین المللی
درعرصه بین المللی نیز اخبار مربوط به رونمایی برترین های فناوری در نمایشگاه CES در لاس وگاس، قطع موج 'اف ام' از سوی نروژ و پایان 'یاهو' بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

**برترین های نمایشگاه فناوری CES رونمایی شدند
پردازنده 10 نانومتری، اولین اتومبیل اندرویدی جهان و کتابخوان لمسی ایسوس به عنوان بخشی از برترین فناوری های نمایشگاه CES در لاس وگاس معرفی شدند.
نمایشگاه فناوری CES به عنوان یک نمایشگاه فناوری بزرگ هر سال به طور رسمی پنجم تا هشتم ژانویه (16 تا 19 دی) برگزار می شود که در ادامه برخی از مهمترین فناوری های رونمایی شده در نمایشگاه امسال معرفی می شود.
- برترین تراشه CES 2017
تراشه Snapdragon 835 محصول شرکت Qualcomm در ماه نوامبر سال میلادی گذشته معرفی شد. اما در نمایشگاه CES 2017 نمونه‌ای از واقعیت مجازی که توسط این تراشه ساخته می‌شود، نظر همه را به خود جلب کرد. با وجود این که هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان نمایشگاه CES با این شرکت اعلام همکاری نکردند، این تراشه به تنهایی، فناوری قابل توجهی محسوب می‌شود؛ زیرا اولین پردازنده‌ای است که با فناوری 10 نانومتر به تولید انبوه رسیده و کارآیی و بازده بسیار بالایی دارد.
- اولین اتومبیل اندرویدی جهان
اولین اتومبیل اندرویدی که حاصل همکاری کارخانه اتومبیل‌سازی کرایسلر و شرکت گوگل است، در نمایشگاه CES 2017 رونمایی شد. این سیستم ‌عامل نسخه به‌روز شده سیستم‌ عامل خودرو به همراه ابزار Google Assistant و برخی از نرم‌افزارهای اصلی گوگل است. این سیستم‌ عامل نشان دهنده نمونه واقعی یک اتومبیل اندروید است و تجربه استفاده از این سیستم‌ عامل نشان می‌دهد که مرزی برای توسعه کاربردهای آن وجود ندارد. با وجود این هنوز آینده همکاری دو شرکت مشخص نیست.
- کتابخوان Chromebook Flip
شرکت ایسوس Asus در نمایشگاه CES 2017 از کتابخوان Chromebook Flip رونمایی کرد. این ابزار محصول جدیدی از سری Flip‌ است که محبوبیت بالایی بین کاربران دارد. با وجود این که Chromebook Flip از مدل‌های قبلی به میزان قابل توجهی گران‌تر است، اما عملکردهایی را در اختیار می‌گذارد که قیمت آن را کاملا توجیه می‌کنند. این کتابخوان یک نمایشگر 12.5 اینچی در اختیار کاربر می‌گذارد و به یک پردازنده 3 یا 7 نانومتری اینتل، فناوری WiFi، صفحه‌کلید نوری، 4 یا 8 گیگابایت رم و دو پورت USB مجهز است. همچنین طراحی مدرن آن امکان استفاده از نمایشگر لمسی دستگاه ‌را بسیار ساده‌تر از ابزار مشابه کرده است.
ساده‌ترین مدل این کتابخوان با 4 گیگابایت حافظه رم به قیمت 499 دلار عرضه شده است.

**نروژ موج 'اف ام' را به موزه سپرد
دولت نروژ به عنوان اولین کشور جهان، از روز چهارشنبه 11 ژانویه، استفاده از موج رادیویی 'اف ام' ( FM ) را در سراسر این کشور به صورت تدریجی متوقف و آن را به تاریخ سپرد.
«بودو» اولین شهر نروژ بود که امواج رادیویی اف.ام در آنجا قطع‌ شده و تا پایان سال جاری میلادی، امواج رادیویی اف.ام در کل نروژ شنیده نخواهد شد و جای خود را به شبکه‌های دیجیتال (DAB) که به گفته حامیانش حامل صدای شفاف‌تری است، خواهد داد.
رادیوی تلفیق بسامدی یا Frequency modulation و یا FM در سال 1933 میلادی توسط ادوین اچ آرمسترانگ اختراع شد و از آن زمان تاکنون در حدود یک قرن به ضبط و به اشتراک‌گذاری تاریخ انسان پرداخته و حالا به وضوح به پایان خود نزدیک می‌شود.
رادیوی FM به منظور جلوگیری از مشکل تداخل ثابت در رادیوی AM اختراع شد که در مقابل تداخل مصونیت داشت.

**پایان یاهو
دوشنبه گذشته مدیرعامل کمپانی یاهو Yahoo، خبر واگذاری این کمپانی به ورایزن و تغییر نام آن به آلتابا Altaba را تایید کرد.
در 10 سال گذشته با وجود تلاش فراوان یاهو برای بقا در بازار پر هیجان سایت‌ها و خدمات اینترنتی، در نهایت قادر به راضی نگاه داشتن سهامدارانش نشد و خانم ماریسا مایر، مدیر عامل این شرکت خبر از توافق برای فروش این شرکت داد.
شرکتی که روزی نامش مترادف نام اینترنت بود، قرار است به قیمت چهار میلیارد و 830 میلیون دلار به شرکت ورایزن فروخته شود.

اخبار محیط زیستی سومین هفته دی ماه :

***مجلس وظایف محیط زیستی دولت را در برنامه ششم توسعه تعیین کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف دولت برای حفاظت از محیط زیست را در برنامه ششم توسعه مشخص و بر این اساس ماده 48 لایحه برنامه ششم توسعه را با 173 رای موافق، 5 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردند برای حفاظت محیط زیست اقدامات متعددی انجام دهد.
از جمله این تکالیف می توان به نظارت بر ارزیابی راهبردی محیط‌ زیست(SEA) در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی(EIA) پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ کلیه دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی در پهنه سرزمینی از جمله مناطق آزاد تجاری و صنعتی براساس شاخص ها، ضوابط و معیارهای پایداری محیط‌ زیست اشاره کرد.
اجرای برنامه عمل حفاظت، احیا، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالابهای کشور،
تهیه و تدوین و اجرای برنامه‌های عمل حفاظت‌ از مناطق چهارگانه محیط ‌زیست و گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض حیات‌وحش کشور، تامین اعتبارات ارزی و ریالی مورد نیاز جهت اجرای تعهدات بین‌المللی دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه محیط ‌زیست در قالب بودجه های سنواتی، تأمین سهم دولت جمهوری اسلامی ایران در پروژه‌های بین‌المللی محیط ‌زیستی مشترک با دولت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی به‌منظور تشویق و حمایت از جلب کمکها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی داوطلبانه و کمک به تأمین هزینه‌های مربوط به کنوانسیون رامسر، نظارت بر اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماند بویژه در سواحل دریاها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌های حاشیه تالاب‌ها از دیگر تکالیف تعیین شده در این ماده قانونی است.
تهیه و اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌ تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست، تکمیل و اجرای تأسیسات جمع‌آوری، تصفیه، بازچرخانی و مدیریت پساب و فاضلاب در شهرها و شهرکهای صنعتی و خدماتی، احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها در سطح 815 هزارهکتار، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت از خاک و آبخوان حداقل درسطح 10 ‌‌میلیون هکتار، بیابان‌زدایی وکنترل کانونهای بحرانی آن حداقل درسطح یک‌میلیون و 140هزار هکتار، تهیه نقشه‌های حدنگاری (کاداستر) منابع‌طبیعی حداقل 114میلیون هکتار و اراضی کشاورزی حداقل 20 میلیون هکتار با رعایت قانون حدنگار (کاداستر) و ارتقای پوشش 100 درصد حفاظت از جنگلها، مراتع و اراضی ملی و دولتی و مناطق چهارگانه زیست‌محیطی با مشارکت جوامع محلی و ارتقای ضریب حفاظت از جنگلها و مراتع کشور به‌منظور پایداری جنگلها و همچنین تعادل‌بخشی دام و مراتع سالانه حداقل 10‌ درصد از دیگر تکالیف محیط زیستی است که در قالب این ماده قانونی برعهده دولت گذاشته شده است.

***تخصیص 300میلیارد تومان اعتباربرای دریاچه ارومیه امضا شد
مدیردفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، دوشنبه گذشته به ایرنا گفت: رییس سازمان برنامه و بودجه تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار در قالب اوراق مشارکت را برای احیای دریاچه ارومیه امضا کرد.
مسعود تجریشی افزود:برای احیای دریاچه ارومیه حدود هزار و 120 میلیارد تومان از محل ماده 10 و 12 ( بودجه های اضطراری ) تامین می شود که تخصیص 300 میلیارد تومان آن روزگذشته از سوی محمد باقر نوبخت امضا شد.
وی اظهار کرد:همچنین مبلغ 350 میلیارد تومان نیز از بودجه سالانه دستگاه های اجرایی و 350 تا 400 میلیارد تومان دیگر نیز از صندوق ملی توسعه تامین می شود که این مبلغ بیشتر برای پروژه های رودخانه های مرزی اختصاص خواهد یافت.
تجریشی تاکید کرد: مبلغ 300 میلیارد تومان، به پروژه های اولویت دار مانند اقدامات در راستای کاهش 40 درصدی استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی، ادامه پروژه های قرق و کشت گیاهان برای تثبیت خاک تخصیص داده می شود تا مانع توقف آنها نشویم اما برای پروژه های تصفیه خانه های فاضلاب و خطوط انتقال موفق به تامین منابع نشدیم.
مدیردفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: قرار شد تا پایان سالجاری سازمان برنامه و بودجه 375 میلیارد تومان دیگر نیز اختصاص دهد که این مبلغ به پروژه های پیمانکارانی که به بانک ها بدهی دارند در قالب اوراق داده می شود که بیشتر پروژه های بزرگ سازه ای و خرید است.
تجریشی یادآور شد: سال گذشته 600 میلیارد تومان و سال قبل از آن 550 میلیارد تومان به طرح های احیای دریاچه اختصاص یافته بود در واقع تاکنون در مجموع هزار و 50 میلیارد تومان برای احیای پول هزینه شده است که پیش بینی می شود امسال هزار میلیارد تومان تا پایان سال تخصیص یابد.

*** 3 دانشگاه ایران در بین 500 موسسه سبز جهان
دانشگاه‌های «زنجان»، «فردوسی مشهد»، و «تهران» در فهرست مؤسسات برتر جهان در نظام رتبه‌بندی «گرین‌متریک» قرار گرفتند.
رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» گزارش سال 2016 خود را دربارۀ توسعۀ پایدار در مؤسسه‌های آموزشی ـ پژوهشی منتشر کرد که بر پایۀ آن دانشگاه‌های «زنجان»، «فردوسی مشهد»، و «تهران» توانستند در فهرست مؤسسه‌های برتر این نظام رتبه‌بندی قرار گیرند.
به این ترتیب، دانشگاه زنجان با کسب 5971 امتیاز در رتبه 75 ، دانشگاه فردوسی مشهد با 4484 امتیاز در رتبه 238 و دانشگاه تهران با 3109امتیاز در رتبه 431 جهانی قرار گرفتند.
بر پایۀ گزارش سال 2016 رتبه‌بندی «گرین‌متریک»، دانشگاه کالیفرنیا دیویس «University of California Davis» دارای بیش‌ترین امتیاز و سبزترین مؤسسۀ دنیا است.
«گرین‌متریک» که از 6 شاخص کلیدی ' محیط زیست و زیرساخت'، 'انرژی و تغییرات اقلیمی'، 'مدیریت پسماند'، 'آب'، 'حمل و نقل'، و 'آموزش' برای رتبه‌بندی مؤسسه‌ها استفاده می‌کند، با هدف ارائۀ چشم‌اندازی جامع از شرایط و سیاست‌های مرتبط با محیط زیست و توسعۀ پایدار در دانشگاه‌های کشورهای گوناگون راه‌اندازی شده است.

«گرین‌متریک» ابزاری برای جلب توجه مدیران و سیاست‌گذاران در محیط‌های دانشگاهی فراهم آورده و سالانه بیش از 10هزار مؤسسه توسط این نظام رتبه‌بندی ارزیابی می‌شوند که فهرست 500 مؤسسه برتر بر روی وب منتشر می‌شود.

***ابتکار: بانک های سبز معرفی می شوند
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مذاکره با مدیرکل بانک مرکزی برای تدوین دستورالعمل های بانکداری سبز و رتبه بندی آنها براساس شاخص های محیط زیستی گفت: به زودی در نخستین همایش بانکداری سبز، رتبه بندی بانک های کشور بر اساس این دستورالعمل و شاخص ها اعلام می شود.
معصومه ابتکار روز یکشنبه در نخستین همایش ملی بانکداری و محیط زیست اظهار کرد: بانکداری سبز یا بانکداری محیط زیست یکی از راهکارهای پیوند برنامه های اقتصادی و توسعه ای با محیط زیست است.
وی افزود: به همین دلیل تلاش شد تا از طریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری با بانک مرکزی و بانک های مختلف، نگاه و رویکردی جدید و متناسب با توسعه پایدار در بنگاه ها و نهادهای اقتصادی داشته باشیم.
ابتکار با تاکید بر این که به رغم تمام اقدامات و تلاش های صورت گرفته، همچنان راه طولانی تا رسیدن به نقطه مطلوب بانکداری سبز در کشور وجود دارد، فرآیند حذف کاغذ و الکترونیکی شدن برنامه های بانکی را یکی از اقدامات موثر و موفق بانک ها با نگاه محیط زیستی برشمرد.
به گفته وی قرار است بانک ها به زودی گزارشی از میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حذف ترددهای غیرضروری به واسطه استفاده بهینه از اینترنت و فناوری های نوین برای انجام فرآیندهای بانکی ارائه دهند.

***سومین هفته دی ماه و آسمان خاکستری پایتخت و کلانشهرها
تقریبا سرتاسر هفته گذشته، هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم بود و برخی روزها نیز در وضعیت قرمز قرار داشت.
آلودگی هوای پایتخت که با تشکیل کمیته اضطرار همراه بود به تصمیماتی همچون گسترش محدوده طرح ترافیک و تعطیلی مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و مدارس مقطع ابتدایی استان تهران به جز شهرستان های فیروزکوه، دماوند و پردیس، فردا(یکشنبه) در روزهای یکشنبه و دوشنبه منجر شد.
تداوم پایداری نسبی هوا در بیشتر نقاط کشور از اواسط هفته به بعد، افزایش آلاینده های جوی برای شهرهای بزرگ و صنعتی همچون تهران، تبریز، کرج، اصفهان، اراک و مشهد را به دنبال داشت به طوریکه شاخص کیفیت هوای شهرستانهای بزرگ استان البرز به استثنای فردیس، روز سه شنبه که در وضعیت هشدار قرار گرفت.
تبریزی ها نیز پس از تحمل 22 روز متوالی هوای ناسالم و وضعیت هشدار، بالاخره روز چهارشنبه، هوای پاک تنفس کردند.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر