هفته نامه خودرو امروز: نمایشگاه خودرو پکن، موسوم به اتوچاینا، یکی از بزرگترین رویدادهای خودرویی در بزرگترین بازار خودرو دنیاست و سخت می شود پوشش آن را در یک صفحه گنجاند. اما می توانیم گذرا هم که شده نگاهی داشته باشیم به تازه های این نمایشگاه در نسخه 2018 که از پنجم اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و به مدت یازده روز، پذیرای بازدیدکنندگان است.
2018 Volkswagen Lavida Plus
دورخیز فولکس واگن برای تسخیر چین
لاویدا سدان کامپکت فولکس واگن، سال های اخیر جزء پرفروش ترین خودروهای بازار چین بوده و سال 2017 سهم تقریبا 14 درصدی از مجموع فروش فولکس واگن در چین (که بالغ بر 3.2 میلیون دستگاه اعلام شده) داشته است. با نسل سوم لاویدا که با استایلی مدرن و پسوند Plus در نمایشگاه خودرو پکن 2018 رونمایی شده فولکس واگن به دنبال حکمرانی بلامنازع در این بازار بزرگ است. بارزترین تغییر لاویدا در سال سوم طراحی برگرفته از آرتئون است که با وجود افزایش جزئی در ابعاد به نسبت سال قبل، تناسبات کلی بدنه را کشیده تر و پهن تر نشان می دهد. هنوز اطلاعات کامل از لاویدا 2019 در دست نیست.
اما می دانیم که نسل جدید بر پایه پلتفرم مدولار جدید MQB توسعه یافته و برای آن 3 پیشرانه در نظر گرفته شده که عبارتند از 1.5 لیتری تنفس طبیعی، 116 اسب بخاری، 1.2 لیتری توربو 116 اسب بخاری و 1.4 توربو 150 اسب بخاری. قیمت این ساخته اقتصادی فولکس واگن برای بازار چین که توسط شانگهای - فولکس واگن در چین تولید می شود در محدوده 110 تا 160 هزار یوان خواهد بود که تقریبا معادل 103 تا 150 میلیون تومان می شود. لازم به ذکر است فولکس واگن در کنار اتاق سدان، اتاق استیشن لاویدا پلاس را نیز در چین عرضه خواهد کرد.
2019 BYD Tang
یک کراس اوور هفت سرنشین با شتاب 4.5 ثانیه
بی وای دی بدون شک بخش اعظمی از شهرت امروز خود را مدیون کراس اوور پلاگین هایبرد قدرتمند و سریعی است که سال 2015 با نام تانگ روی خط تولید برد. سه سال بیشتر از عرضه نسل اول تانگ نمی گذرد اما بی وای دی حال آماده رونمایی از نسل دوم این ابر کراس اوور در نمایشگاه خودرو پکن 2018 است. تانگ از نظر ابعاد، کمی بزرگتر از نسلی است که جایگزینش می شود اما آنچه که بیشتر جلب نظر می کند، استایل تهاجمی و مدرنی است که تحت سرپرستی ولفگانگ اگر، سر طراح سابق آئودی طراحی شده است. برخلاف طراحی بدنه، کابین به مراتب جادارتر از قبل تانگ، ساده تر و به دور از هرگونه اغراق بصری طراحی و چیدمان شده و شاید عجیب ترین مشخصه آن، نمایشگر بزرگی باشد که مثل یک مانیتور بر روی داشبورد قرار گرفته و حتی قابلیت چرخش 90 درجه نیز دارد!
صفحه دیجیتال نشانگرهای پشت فرمان، کروز کنترل تطبیق پذیر، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار انحراف از مسیر، دید 360 درجه از اطراف (با قابلیت ضبط بی وقفه در هنگام روشن بودن خودرو)، اینترنت 4G دائمی کابین ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی و همیار حرکت در شیب نیز از جمله امکانات ایمنی و رفاهی تانگ 2019 هستند. جالب توجه تر از اینها، نشان 4.9S است که BYD پشت تانگ جدید قرار داده است. تانگ در نسل جدید نیز از پیشرانه پلاگین هایبرد متشکل از یک موتور 2.0 لیتری توربو 205 اسب بخاری محرک محور جلو و دو موتور الکتریکی 150 اسب بخاری تعبیه شده در محور عقب نیرو می گیرد. شتاب صفر تا صد این خودرو تنها 4.5 ثانیه اعلام شده و حداکثر مسافت قابل پیمایش در حالت تمام الکتریکی نیز معادل 80 کیلومتر است.
Mercedes-Maybach Vision Ultimate Luxury
سدان شاسی بلند مرسدس - مایباخ!
بعد از شاسی بلندهای کوپه، احتمالا از این پس باید به پدیده شاسی بلندهای سدان هم عادت کنیم؛ ایده ای که در قالب پیش نمایش اولین شاسی بلند اختصاصی مرسدس - مایباخ مطرح شده است. با Vision Ultimate Luxury، مرسدس در حالی اتاق سدان را با فرم بدنه قد کشیده و تنومندتر شاسی بلندها ترکیب کرده که پیش تر انتظار می رفت اولین شاسی بلند اختصاصی مرسدس - مایباخ، یک GLS کلاس با جزئیات طراحی الهام شده از تازه ترین کانسپت های مرسدس - مایباخ باشد. طراحی ظاهری این کانسپت جدید مرسدس، مخصوصا از نمای جالبی، بد ترکیب و بحث برانگیز است اما حداقل در طراحی داخلی، شاهد محیط زیبایی هستیم که هنرمندانه با الهام از سنت شرق آسیا طراحی و چیدمان شده است.
در کنار گستره سطوح پوشش یافته با چرم سفید و ترکیب آن با جزئیات و قاب بندی های رُزگلد و تریم چوب که باریکه های LED نورپردازی داخلی در دل آنها کار شده، طراحان کنسول میانی منحصر بفردی برای Vision Ultimate Luxury طراحی کرده اند که یک ست چای خوری چینی مدرن با گرمکن و کاور مخصوص در خود دارد. برای پیشرانه این خودرو صرفا نمایشی، یک مجموعه تمام الکتریکی محرک چهار چرخ پیشنهاد شده که از چهار موتور الکتریکی با مجموع قدرت 738 اسب بخار و پکیج باتری های لیتیوم - یون 80 کیلووات - ساعت تشکیل یافته است.
Changan COS1°SUV
سی او اس برند پریمیوم جدید گروه خودروسازی چنگان است و اولین ساخته این برند نیز شاسی بلند میدسایز سه ردیف سرنشینی است که با وجود جثه به نسبت بزرگ COS1*، از یک موتور 1.5 توربو 178 اسب بخاری متصل به گیربکس 6 سرعته اتومات نیرو می گیرد. در کابین این شاسی بلند پریمیوم اما ارزان قیمت چینی که بسیار شبیه به کابین ولوو XC90 طراحی شده، نمایشگر تبلت مانند 18 اینچی مرکز داشبورد جلب نظر می کند. دید 360 درجه از اطراف، ترمز پارک برقی، سیستم بررسی فشار باد تایرها و سیستم سرمایش صندلی های جلو هم از جمله امکانات رفاهی COS1* هستند.
Beijing Auto BJ40L Plus
یکی دیگر از محصولات جدید Beijing Auto مدل BJ40L Plus است که به عنوان بالاترین مدل خانواده BJ40L معرفی شده است. طراحی به مراتب مدرن تر چهره به همراه گلگیرهای بر آمده همرنگ بدنه و طراحی جدید و کاملا دگرگونی شده داشبورد وجه تمایز BJ40L Plus با BJ40L های عادی است و برای آن، یک نمایشگر ایستاده بر روی داشبورد، نمایشگر دیجیتال به جای نشانگرهای مرسوم پشت فرمان و ترمز پارک برقی در نظر گرفته شده است. پیشرانه های قابل سفارش اما همان گزینه های 2.0 و 2.3 لیتری توربو Saab هستند.
BYD Qin Pro
بی وای دی فعلا برنامه ای برای پایان دادن به تولید نسل اول سدان پلاگین هایبرید خود Qin ندارد اما به زودی عرضه نسل جدید آن را با پسوند Pro و استایلی به مراتب مدرن تر آغازت خواهد کرد. Qin Pro اولین سدان BYD ماست که توسط سرطراح جدید این شرکت ولفگانگ اِگِر طراحی شده و از سبک طراحی مدرن و جذابی که پیش تر در مینی ون سانگ مکس دیدیم و در طراحی نسل آتی تانگ نیز به کار رفته بود بهره می برد. Qin Pro به لطف پیشرانه 304 اسب بخاری، صفر تا صد 5.9 ثانیه دارد و به ادعای BYD، صدی تنها یک لیتر بنزین می سوزاند!
Beijing Auto BJ80 6×6
Beijing Auto که کپی مرسدس G کلاس را با رُخی شبیه یک جیپ تولید می کند، برداشت شش چرخ از این کپی G کلاس را در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش در آورده است. BJ80 6x6 شاید در ظاهر، بسیار نزدیک به G63 AMG 6x6 مرسدس باشد، اما پیشرانه 2.3 لیتری توربو Saat در آن بکار رفته که با تنها 350 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور، به گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک قابل اتصال است. در ضمن، خودرو از نظر مکانیکی 4×4 است، نه 6×6. به نظر می آید BAIC این خودرو را در تیراژی محدود به تولید برساند.
Jeep Grand Commander
شاسی بلند میدسایز سه ردیف سرنشین جیپ که مختص بازار چین است، بالاخره آماده عرضه تسلط گرندکامندر توسط گوانگجو - فیات تولید می شود و رقبای اصلی آن فولکس واگنترامونت (اطلس) فورد اِج و تویوتا هایلندر هستند. تنها موتور در نظر گرفته شده برای گرندکامندر، یک واحد 3.0 لیتری توربو است که در دو سطح قدرت 234 و 265 اسب بخار قابل سفارش بوده، به گیربکس 9 سرعته اتومات متصل است. حدود قیمت گرندکامندر در چین، 279,800 و 409,800 یوان اعلام شده که تقریبا معادل 263 تا 385 میلیون تومان می شود.
Geely VF11 MPV
بازار مینی ون های خانوادگی چین آنقدر بازار جالبی هست که خودروسازان بزرگ این کشور، برای جذب خریداران آن، مینی ون های جذاب بسازند.نسل جدید بی وای دی سانگ مکس یکی از همین مینی ون های خانوادگی جذاب بازار چین بوده و حال ساخته ای از خیلی برای رقابت با سانگ مکس معرفی شده است. Geely VF11 با طول بدنه 4.7 متر و فاصله 2.8 متری بین دو محور در سه مدل بنزینی، پلاگین - هایبرید و تمام الکتریکی عرضه خواهد شد و امکان سفارش آن به صورت 5، 6 و 7 سرنشین وجود دارد. پیشرانه مدل بنزینی از نوه 1.5 توربو 177 اسب بخاری است.
Citroen C4 Aircross
تازه ترین ساخته سیتروئن برای چینی ها، C4 Aircross است. کراس اوور کوچکی که در اصل اتاق کشیده C3 Aircross های اروپایی با 12 سانتیمتر طول بدنه بیشتر و 6 سانتیمتر فاصله بیشتر بین دو محور است. این خودرو توسط دانگ فنگ - پژوسیتروئن در چین تولید می شود و در خانواده کراس اوورهای سیتروئن در چین بین مدل های C3-XR و C5 Aircross قرار می گیرد. دو موتور 4 سیلندر برای آن در نظر گرفته شده که از نوع 1.2 توربو 136اسبی و 1.6 توربو 167 اسبی هستند. عرضه آن در چین نیز برای نیمه دوم سال جاری میلادی برنامه ریزی شده است.
Aiways U5 Ion
Aiways یک کراس اوور تمام الکتریکی آینده نگرانه با نام U5 Ion را در پکن به نمایش گذاشته که قرار است تا سال آینده میلادی در چین عرضه شود. بُرد پیمایش U5 Ion در حالت عادی 460 کیلومتر اعلام شده اما با سفارش پکیج باتری های اضافه به 560 کیلومتر قابل ارتقاء است. طراحی آینده نگرانه U5 Ion به ادعای Aiways، در مدل تولیدی دستخوش تغییر آنچنانی قرار نخواهد گرفت. امکانات آینده نگرانه نیز کم در U5 Ion به کار نرفته، مثل حسگر اثر انگشت برای باز شدن درها، با مجموعه فرمان و نمایشگر برگرفته از جت های جنگنده.
Buick Enspire Concept
بیوک به زودی به بازار کراس اوورهای قدرتمند الکتریکی چین ورود خواهد کرد و پیش نمایش آن نیز مفهومی Enspire است! یک کراس اوور قدرتمند تمام الکتریک یکه شتاب صفر تا صدی در محدوده 4 ثانیه دارد و با هر بار شارژ کامل مجموعه باتری ها می تواند مسافتی بالغ بر 596 کیلومتر را بی وقفه بپیماید. اطلاعات فنی از پیشرانه ارائه نشده اما می دانیم قدرت پیشرانه 550 اسب بخار است. این مفهومی همچنین پیش نمایش رویکرد جدید در طراحی نسل آتی ساخته های بیوتیک است که ژست بصری متفاوت از دیگر ساخته های جنرال موتورز به آنها می دهد.
Chery Arrizo 6
چری با آریزو 6، یک آلترناتیو پریمیوم و برای سدان آریزو 5 معرفی می کند که اولین ساخته مجهز به پلتفرم فناوری های هوشمند این شرکت موسوم به Chery Lion است. آریزو 6 بر پایه آریزو 5 ارائه شده اما طول بدنه نسبتا بیشتری در مقایسه با این سدان کوچک چری داشته، از چهره و نمای عقب کاملا متمایزی بهره می برد که تا حدودی تحت تاثیر تازه ترین کراس اوور چری یعنی تیگو 8 طراحی شده است. تفاوت آریزو 6 با آریزو 5 بیشتر مشهود می شود جایی که مجموعه داشبورد و کنسول میانی به سبکی مدرن، بازطراحی شده است. آریزو 6 با موتور 1.5 لیتری توربو 140 اسب بخاری عرضه خواهد شد که با 210 نیوتن متر گشتاور، به گیربکس 5 سرعته دستی با DVT قابل اتصال است.