در گذشتههای نهچندان دور، مردم زمانی که اسم خودروهای چینی را میشنیدند، برای فرار از خرید محصولات قدیمی مانند انواع پژو و پراید، به آنها توجه میکردند و عدم کیفیت بالای این وسایل نقلیه چینی، باعث شده بود بعد از چندسال از رده خارج شوند و یا افت قیمت شدیدی را تجربه کنند. کیفیت پایین این محصولات فقط منجر به خسارات مالی نمیشد و ایمنی پایین آنها نیز، جان بسیاری از هموطنان ما را تهدید میکرد.
متاسفانه تحریمها، عدم رشد کافی خودروسازان داخلی، عدم استفاده از دانش مهندسان ایرانی و… بهانهای برای استقبال خودروسازان و مصرفکنندگان از خودروهای چینی بود. اما در زمانی که خودروسازان ما بیشتر به سود و فرار از ورشکستگی اقتصادی فکر میکردند، چینیها تفکرات خود را بر مبنای بهتر شدن محصولات و رشد تعداد مشتریان در جهان، جهت دادند و این تفکرات نیز باعث شد هر ساله شاهد رشد برندهای چینی تولید خودرو باشیم.
این رشد تا حدی بوده که اکنون بسیاری از بازارهای مهم خارجی، شاهد حضور برخی از خودروهای چینی هستند. بازارهایی مانند استرالیا، امارات و روسیه. در ایران نیز برخی از محصولات چینی که کیفیت بالاتری نسبت بهگذشته دارند، با استقبال خوبی روبرو میشوند که برخی از آنها در کلاس خودروهای شاسیبلند قرار میگیرند.
شرکت چینی هایما در سال 1992 میلادی فعالیت خود را آغاز نمود و شریک تجاری مزدای ژاپن محسوب میشود که در سال 2006 به دیگر خودروساز چین یعنی FAW منتقل شد. البته همکاری فاو و مزدا همچنان ادامه دارد. ایران خودرو نیز برای رقابت در بخش شاسیبلندهای کمتر از 100 میلیون تومان به سراغ مدل S7 این کمپانی رفت.
هایما S7 اگر چه از لحاظ کیفیت، خودروی خوبی محسوب میشد اما ایراداتی در آن وجود داشت که یکی از آنها مربوط به پیشرانه 1995 سیسی هایما بود که قدرت چندان زیادی نداشته و با 148 اسببخار، گزینه شگفتانگیزی محسوب نمیشد، بنابراین ایران خودرو تصمیم گرفت مدل توربودار و جدیدتر هایما S7 را به بازار معرفی کند. مدل جدید شاسیبلند S7 نسبت به گذشته بهجز پیشرانه، تغییرات دیگری نیز داشته است که امروز تمام آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.
بخش طراحی
هایما S7 توربو از لحاظ ظاهری، در کل تغییرات اندکی نسبت به گذشته دارد و هایما جزئیات این خودرو را هدف قرار داده است. در نمای روبرویی خودرو، جلو پنجره مشبک دچار تغییرات مثبتی شده و باعث بهتر شدن نمای جلویی خودرو و سنگینتر شدن چهره هایما اس7 شده است. البته این جلوپنجره بسیار شبیه به تویوتا پرادو طراحی شده، اما هایما تصمیم درستی را در تغییر این قسمت اتخاذ کرده است.
تغییر بعدی نیز باز هم در نمای روبرویی شکل گرفته و آن جایگزینی یک سپر جدید و عضلانی بهجای مدل قدیمی است که روح تازهای به این خودرو بخشیده و باعث شده شما قدرت را در ظاهر خودرو لمس کنید. قسمت پایینی سپر، در بخش ورودی هوا و چراغهای مه شکن، بازهم تغییر کرده و چراغهای بزرگتر جایگزین مدل قبلی شدهاند.
در بخش عقبی خودرو تغییر زیادی دیده نمیشود که بهتر بود هایما به آن توجه بیشتری میکرد. در نمای جانبی، رینگهای جدید و پایههای باربند و یا همان ریلهای روی سقف، توجه را جلب میکنند و نسبت به مدل قبلی دچار تغییر شدهاند. در بخش طراحی داخلی نیز این خودرو تغییری نداشته و طراحی داخلی هایما اس7 بهاندازه کافی زیبا و بهروز نقش بندی شده که این کمپانی بخش داخلی را بدون تغییر نگهداشته است.
پیشرانه
هایما اس7 معمولی مجهز به پیشرانه 1995 سی سی یا همان 2.0 لیتری است. این پیشرانه میتواند 148 اسب بخار قدرت و 180 نیوتنمتر گشتاور را در اختیار لاستیکهای اس7 قرار دهد. همانطور که گفتیم این پیشرانه یک قدرت در حد معمول را تولید میکند و جای خالی قدرت بیشتر در این خودرو کاملا حس میشد.
در مدل توربودار جدید، هایما در قلب خود یک پیشرانه 1795 سی سی یا 1.8 لیتری را جا داده است. این پیشرانه 170 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور را تولید میکند. این قدرت بیشتر و بهکارگیری توربو، باعث میشود شتاب خودرو بسیار بیشتر از گذشته شده و قشر بیشتری از جامعه، بخصوص جوانان که طرفدار خودروهای پرقدرت هستند، به این خودرو توجه کنند.
پیشرانه 1.8 لیتری هایما که به توربو مجهز است در شرایط عادی اگرچه حجم 1.8 لیتری دارد اما زمانی که در دور موتور بالا توربو بهکار گرفته میشود، همانند یک پیشرانه 2.4 لیتری عمل میکند و باعث میشود مصرف سوخت این پیشرانه بطور مداوم بالا نباشد.
پیشرانه 2.0 لیتری مدل قبلی، استاندارد آلایندگی یورو 4 داشت اما پیشرانه جدید از استاندارد یورو 5 پیروی میکند. این پیشرانه در هر 100 کیلومتر بطور ترکیبی، 8.7 لیتر سوخت مصرف میکند، در حالیکه هایما اس7 معمولی 8.1 لیتر مصرف سوخت دارد. اگر چه پیشرانههای توربودار از لحاظ هزینه و نگهداری، کمی ممکن است خریداران را به چالش بکشند، اما نمیتوان لذت رانندگی با این خودروها را نادیده گرفت و بدون شک این لذت، ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد ولی به شرط آنکه، پیشرانه مذکور کیفیت بالایی داشته و توربوی آن بهخوبی کار کند.
گیربکس
همکاری هایما با شرکت کرهای POWERTECH، باعث شده خودروهای اس7 از گیربکس با کیفیتی برخوردار باشند. مدلهای قبلی خودروهای هایما اس7 از گیربکسهای 5 سرعته دستی و اتومات برخوردار بودند که هایما در مدل جدید این خودرو، از گیربکسهای جدید این شرکت کرهای استفاده کرده و ضرایب تعویض دنده دقیقتر شده است و گیربکسهای 6 سرعته اتومات و دستی، جایگزین شدهاند.
تجهیزات
بکارگیری دوربین 360 درجه در هایما اس7 جدید از برترین تغییرات بخش تجهیزات نسبت به مدل قبلی است. سیستم قطع سوخت به هنگام تصادف نیز در لیست تجهیزات هایما اس 7 جدید دیده میشود که در مدل قبلی نبود. اگر بخواهید با تمام تجهیزات این خودرو آشنا شوید، بد نیست نگاهی به جدول زیر بیاندازید.
ترمز |
سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزEBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA و سیستم کنترل کشش TCS |
|
کیسه هوای ایمنی |
راننده، سرنشین جلو و جانبی (مجموعا 4 عدد) |
|
فرمان |
برقی |
|
سیستم تهویه |
اتوماتیک |
|
سیستم صوتی |
صفحه نمایش 7 اینچی با امکان پخش MP3 و دارای پورت AUX , USBو GPS +SD و بلوتوث هندزفری |
|
آیینهها |
آیینههای جانبی برقی تاشونده گرمکن دار |
|
تزئینات |
غربیلک فرمان چرمی، تودوزی چرم 2 رنگ و تریم داخلی مشکی |
|
تجهیزات ایمنی |
دوربین 360 درجه، سنسور دنده عقب،قفل کودک، قفل اتوماتیک دربها در سرعت، چراغ روشن در زمان باز بودن دربها، سیستم ضد سرقت موتور، سامانه کنترل باد تایر (TPMS)، قطع سوخت بهنگام تصادف |
|
صندلی |
صندلی راننده 8 حرکته برقی گرمکندار و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی |
|
سایر تجهیزات |
نشانگر باز بودن کمربند جلو به همراه آلارم، ایزوفیکس (امکان نصب صندلی کودک)، سپرجلو جدید، جلو پنجره جدید، قطعات تزئینی جلو داشبورد طرح چوب، دستگیرههای دربها، کنسول میانی صندلی جلو و عقب، تودوزی چرمی 2 رنگ، 6 بلندگو، فرمان MFC (دکمههای کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و بلوتوث بر روی فرمان)، شیشه جانبی دودی، ریموت کنترل قفل مرکزی، کامپیوتر سفری، چراغ روز، سان روف برقی، اسپویلر، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید و سنسور باران، فرمان قابل تنظیم در 4 جهت. |
|