ماهان شبکه ایرانیان

مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

۲ محصول قدیمی در دنیا به تازگی، به‌عنوان مینی‌کراس‌های جمع‌ و جور راهی بازار ایران شده‌اند. یکی از این محصولات از یک شرکت پرآوازه برای ایرانی‌ها به‌نام رنو است. ساندرو استپ‌وی اگرچه مدل قدیمی این خودرو است اما نام و نشان یک شرکت معتبر اروپایی را یدک می‌کشد که کیفیت محصولات آن بسیار بالاست و در بسیاری از نقاط با نام داچیا عرضه می‌شود.

2 محصول قدیمی در دنیا به تازگی، به‌عنوان مینی‌کراس‌های جمع‌ و جور راهی بازار ایران شده‌اند. یکی از این محصولات از یک شرکت پرآوازه برای ایرانی‌ها به‌نام رنو است. ساندرو استپ‌وی اگرچه مدل قدیمی این خودرو است اما نام و نشان یک شرکت معتبر اروپایی را یدک می‌کشد که کیفیت محصولات آن بسیار بالاست و در بسیاری از نقاط با نام داچیا عرضه می‌شود.

در سوی دیگر میدان، محصول جدید ایران‌خودرو به‌نام اچ30کراس قرار داده شده است. اچ30کراس تولید شرکت دانگ‌فنگ چین است که تاریخچه خوب و طولانی در زمینه تولید خودروی سواری ندارد اما توانسته اچ30کراس را با همکاری مشترک با پژو-سیتروئن روانه بازار چین و اکنون بازار ایران کند. امروز در سایت چرخان، ما مشخصات فنی این محصولات را با هم بررسی می‌کنیم و به‌شما پیشنهاد می‌دهیم نظر خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب، با دیگران به اشتراک بگذارید. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

dacia-sandero_stepway-2010-800-01

صحبت درباره طراحی خارجی این 2 خودرو بسیار سخت خواهد بود، چرا که هر 2 از شکل‌ و شمایل خودروهای قدیمی بهره می‌برند و دلیل این طراحی خارجی نیز بسیار موجه است، چرا که ساندرو استپ وی تولیدی در ایران، محصول سال 2007 رنو بوده و اولین نسل ساندروهای تولیدی رنو است (احسنت بر این همه درایت). اچ‌30‌کراس نیز در سال 2013 به بازار چین عرضه شد که از تاریخ تولید این خودرو نیز زمان زیادی می‌گذرد. انتخاب این 2 خودرو از لحاظ طراحی ظاهری به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. ساندرو استپ‌وی در نمای خارجی خود کمی پخته‌تر است و چهره آن بیشتر از اچ30کراس جلب توجه می‌کند.

x5a62nqdez

هر 2 محصول بخش‌های مشابهی مانند ضرب‌گیرهای پلاستیکی روی بدنه دارند. نمای روبرویی اچ‌30 کراس کمی بهتر از ساندرو طراحی شده، البته این برتری زیاد نیست؛ اما چراغ‌های جلوی این خودرو از طراحی بهتری برخوردارهستند و باتوجه به جلوپنجره ساده هر دو، بازهم اچ‌30 کراس کمی بهتر است.

البته بدون شک بخش جانبی و عقبی ساندرو استپ وی از اچ 30 کراس بهتر بوده و اصول طراحی در این خودرو بیشتر رعایت شده است. همچنین فرم بدنه ساندرو استپ‌وی بیشتر به خودروهای کراس اوور کوچک شباهت دارد و اچ30 کراس بیشتر شبیه به خودروهای استیشن است! در نمای جانبی، هر 2 خودرو یک ضعف مشابه دارند و آن‌هم سایز کوچک لاستیک‌هاست که طراحی هر 2 را تحت تاثیر قرار داده است. شاید در بسیاری از مقاله‌های تالیفی، ما به این بخش اشاره داشته‌ایم چرا که اکثر خودروهای چینی از لاستیک‌های کوچک بهره می‌برند. البته این موضوع در محصولات جدید چینی کمی بهتر شده است.

ابعاد

04

ساندرو استپ‌وی 4024 میلی‌متر طول، 1753 میلی‌متر عرض و 1584 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین 2 محور این خودرو در حدود 2588 میلی‌متر است. در طرف دیگر اچ30کراس نیز 4351 میلی‌متر طول، 1760 میلی‌متر عرض و 1528 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین 2 محور آن نیز 2610 میلی متر اعلام شده است. طول و فاصله محوری بیشتر نشان می‌دهد در کابین اچ30‌ کراس فضا کمی بیشتر خواهد بود اما ساندرو استپ‌وی به واسطه ارتفاع بیشتر خود، حس داشتن یک کراس‌اوور را بهتر در شما ایجاد می‌کند.

کابین

03

طراحی داخلی ساندرو استپ‌وی برای ما ایرانی‌ها کاملا آشناست. این کابین دقیقا مشابه ساندروهای هاچ‌بک و تندرهای 90 جدید ایران‌خودرو است. طراحی ساده و تاحدی خسته‌کننده دارد و به‌دلیل اینکه قبلا در محصولات دیگر حضور داشته، طراحی آن چیز جدیدی ندارد و توجه ما را به خود جلب نکرد.

tfbwvpp2t5

در مقابل، اچ30کراس از لحاظ طراحی داخلی و زیبایی کابین، دو پله بالاتر از ساندرو استپ‌وی است. دریچه‌های هوا، دکمه‌های تهویه و مانیتور قرار داده شده در کابین بسیار طراحی بهتری نسبت به ساندرو دارند. صفحه‌کیلومتر نیز ظاهر دلچسب‌تری دارد و این کابین بدون شک انتخاب ما خواهد بود، چرا که هم زیباتر و هم بزرگ‌تر است.

پیشرانه

dacia-sandero_stepway-2010-1024-11

ساندرو استپ‌وی مجهز به پیشرانه 1598 سی‌سی است که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت در 5750 دور بر دقیقه و 140 نیوتن متر در 3750 دور بر دقیقه گشتاور را دارد. با توجه به وزن 1193 کیلوگرمی ساندرو استپ‌وی نمی‌توان از این موتور انتظار شگفتی داشت و چون این خودرو با 2 گیربکس دستی و اتومات عرضه شده، مدل گیربکس دستی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

cemgqien3r

پیشرانه اچ30کراس نیز تقریبا مشابه ساندرو است. این پیشرانه که 1600 سی‌سی حجم دارد، توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه دارد. جالب اینجاست که وزن اچ‌30 کراس از ساندرو استپ‌وی بیشتر است و کاملا طبیعی خواهد بود که این خودروی 1230 کیلوگرمی، عملکرد کمی ضعیف‌تر داشته باشد.

اچ30‌کراس نیز در 2 مدل گیربکس دستی و اتومات عرضه شده که مدل دنده دستی نسبت به گیربکس اتومات عملکرد بهتری خواهد داشت و به اصطلاح دنده اتومات این بدنه را در سربالایی خوب نمی‌کشد؛ البته باید گفت که فعلا ایران‌خودرو این محصول را فقط با گیربکس اتومات برای فروش آماده کرده و مدل دنده دستی آن هنوز برای فروش آماده نشده است.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

dacia-sandero_stepway-2010-1024-1a

لیست تجهیزات ساندرو استپ‌وی در مدل فول و گیربکس اتومات به شرح زیر خواهد بود:

تیپ اتومات
تجهیزات ایمنی و رفاهی
کیسه هوای راننده  دارد
کیسه هوای سرنشین جلو بهمراه سوئیچ غیرفعال نمودن  دارد
کامپیوتر اطلاعات سفر  دارد
ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز  دارد
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی  دارد
چراغ مه شکن جلو  دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) دارد
قفل مرکزی بهمراه کنترل از راه دور دارد
شیشه بالابر برقی جلو و عقب  دارد
آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن  دارد
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان  دارد
آینه های جانبی کرومیک  دارد
برف پاک کن و شیشه شور عقب به همراه مه زدا  دارد
سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو)  دارد
زه جانبی و ریل سقفی و دستگیره های همرنگ بدنه  دارد
پشت سری بالشتی ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع  دارد
کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب  دارد
دکمه ضد لغزش خودرو در جاده های لغزنده

اچ30 کراس نیز از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی به صورت زیر خواهد بود:

تجهیزات رفاهی و ایمنی
سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD)  دارد
راننده , سرنشین جلو و جانبی  دارد
هیدرولیک و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری  دارد
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک  دارد
صفحه نمایشی لمسی (6.5 اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب  دارد
چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو ال ای دی کریستالی  دارد
آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی  دارد
شیشه بالابر های جلو و عقب برقی  دارد
روکش چرمی غربیلک فرمان،دکوراتیو طرح متال ،استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه  دارد
سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس  دارد
رینگ اسپرت آلومینیومی 16 اینچ و لاستیک 205  دارد
راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، صند لی های عقب تاشو  دارد
جا عینک، اسپویلر ، قطعات تزیینی دور بدنه ،کامپیوتر سفری، 4 عدد بلندگو + 2 عدد تیوتر،چراغ مطالعه جلو و عقب ، سان روف برقی

مصرف سوخت

6q24bud37l

ساندرو استپ وی با استاندارد آلایندگی یورو 4 به صورت میانگین در حالت ترکیبی (گیربکس دستی) مصرف سوخت 6.7 لیتر و 8 لیتر در حالت اتومات خواهد داشت. در مقابل اچ 30 کراس نیز با استاندارد یورو 4 در حالت دستی 6.7 لیتر و در حالت اتومات به لطف گیربکس AISIN خود 7.04 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

قیمت

7ynniu4uj1

ساندرو استپ وی با گیربکس دستی از سوی گروه خودروسازی سایپا، 46.550.000 تومان و با گیربکس اتومات، 52.550.000 تومان قیمت‌گذاری شده است. اچ‌30 کراس نیز در حال حاضر فقط با گیربکس اتومات پیش‌فروش شده و گیربکس دستی آن در دسترس نیست. این مدل از سوی ایران‌خودرو 44.900.000 تومان قیمت‌گذاری شده است که بدون شک بازار ساندرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خریداران ساندرو را به سمت خود می‌کشاند.

کلام آخر

21etkmqzvv

اگرچه هر 2 خودرو، محصولات چندان قدرتمندی نیستند اما درحال حاضر توانمندی صنعت خودروسازی ایران همین است و مدیریت نامناسب باعث شده که با مشکلات فراوانی روبرو باشیم و خودروهای بسیار قدیمی شرکت‌های مختلف را که در دنیا دیگر جایی ندارند، با منت فراوان برای مونتاژ و عرضه به ایران بیاوریم. در این مقایسه اچ30کراس در بسیاری از بخش‌ها به‌خصوص قیمت، بهتر از نماینده رنو ظاهر شد، اما به یاد داشتیم که توانمندی و شهرت سازندگان تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان