پامپئو: اسرائیل حق دارد از خود در برابر ایران دفاع کند/برجام اصلاح نشود، از آن خارج می‌شویم

وزیر خارجه جدید آمریکا که به فلسطین اشغالی سفر کرده در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت در صورتی که توافق هسته‌ای «اصلاح» نشود، آمریکا از آن کناره‌گیری می‌کند.

پامپئو: اسرائیل حق دارد از خود در برابر ایران دفاع کند/برجام اصلاح نشود، از آن خارج می‌شویم

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که بعد از ظهر امروز (یکشنبه) پس از ریاض به فلسطین اشغالی رفته، در کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شرکت کرد.

پامپئو در ابتدا، گزارشی از وضعیت فعلی روابط دوجانبه با صهیونیست‌ها داد و گفت: «ارتباطمان هیچ‌گاه این‌قدر قدرتمند نبوده و به این مسئله افتخار می‌کنیم. این مسئله هم که در 14 می سفارتمان را (در قدس شریف) باز می‌کنیم، افتخار می‌کنیم. قبول اورشلیم (قدس شریف) به عنوان پایتخت، پذیرفتن حقیقت است.»

وی در پاسخ به سوالی درباره آنچه «تهدید ایران» خوانده شد، گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.»

پامپئو افزود: «ایجاد همکاری با متحدان نزدیکی مانند شما، برای تلاش‌های ما جهت مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدا و مخرب ایران در سرتاسر خاورمیانه و قطعا سرتاسر جهان، حائز اهمیت زیادی است.»

وزیر خارجه جدید آمریکا ادامه داد: «ما همچنان از تشدید تهدیدات ایران علیه اسرائیل و منطقه و جاه‌طلبی‌های ایران برای سلطه بر خاورمیانه، عمیقا نگران هستیم. ایالات متحده در این نبرد با اسرائیل است. ما قویا از حق حاکمیت و حق اسرائیل برای دفاع از خود، حمایت می‌کنیم.»

پامپئو در بخش دیگری از این نشست خبری به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد و گفت در صورتی که خواسته‌های واشنگتن در قبال برجام محقق نشود، آمریکا از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

وی گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ کاملا صریح بود: این توافق بسیار معیوب است. او به دولت دستور داده که تلاش کند که این توافق را درست کند و اگر نتوانست آن را درست کند، او از این توافق خارج خواهد شد. او خیلی صریح موضعش را بیان کرده است.»

پامپئو افزود: «بر خلاف دولت گذشته (دولت باراک اوباما)، رئیس‌جمهور ترامپ راهبرد جامعی برای ایران دارد که با هدف مهار طیف گسترده تهدیدات ناشی از (اقدامات) تهران طرح‌ریزی شده است.»

سخنان ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا ادامه داشت؛ وی گفت:«به عنوان بخشی از راهبرد جامع رئیس‌جمهور برای (مقابله با)ایران، ما در حال کار برای رویاروی با تهدید هسته‌ای ایران، سامانه‌های موشکی این کشور، حمایت از حزب‌الله، سرازیر کردن هزاران جنگجوی نیابتی در سوریه و کمک آنها به شورشیان حوثی در یمن هستیم. برای مقابله با این تهدیدات و عقب زدن ایران از حوزه نفوذش، نگاهمان به همکاری با متحدانی قوی مانند اسرائیل است.»

در ادامه صحبت به سوریه کشید. پامپئو گفت: «آنجا رژیم وحشی (بشار) اسد با حمایت ایران مستقر است. اولویت‌های اصلی ایالات‌متحده در این کشور، شکست داعش، جلوگیری از تشدید خشونت‌ها، ایجاد بازدارندگی در مقابل استفاده از تسلیحات شیمیایی و تضمین ارائه ایمن کمک‌های بشردوستانه به مردم است.»

در این کنفرانس مطبوعاتی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم میزبان هم سخن گفت. نتانیاهو در ابتدا پمپئو را اینگونه توصیف کرد: «دوست واقعی اسرائیل و دوست واقعی ملت یهود.»

وی افزود: «مذاکراتی بسیار دقیق در خصوص منافع مشترک و نحوه دفاع از ارزش‌های مشترکان داشتیم.»

بنیامین نتانیاهو از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت کشورش به قدس شریف هم قدردانی کرد و گفت که این تصمیم «شجاعانه»، برخی کشورهای دیگر را هم به اقدام مشابه ترغیب کرده است و «این یعنی رهبری آمریکایی.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه به آنچه تهدید پیش‌روی جهان می‌دانست پرداخت و گفت: «بزرگ‌ترین تهدید پیش روی اسرائیل، آمریکا و همه کشورهای جهان، پیوند شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با تسلیحات هسته‌ای است و به طور خاص، تلاش ایران برای دستیابی به این تسلیحات. در این خصوص، امروز مذاکره مفیدی داشتیم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر