خودروسازان داخلی چندین سال است که دیگر خودرویی با تکنولوژی جدید تولید نمیکنند و همین ماشینهایی که به نام خودروی ملی معرفی میشود، معمولا بر روی شاسی و پلتفرم ماشینهای قدیمیشان است. البته آنها برای جبران این مشکل، نه تنها خطوط تولید خود را به روز نکردند، بلکه دست به دامن چینیها شدند تا خودروهای آنان را در ایران بفروشند. در این بحبوحه که بازار پر از خودروهای پر زرق و برق چینی شده است، گهگاهی خودروهایی مناسب و نسبتا با کیفیت پیدا میشوند که دل خریداران را میربایند و لبخند رضایت را بر لبان آنان مینشانند. آریو یا همان روتی Z300 نیز آمده است که همین ویژگیها را به رانندگان ایرانی ارائه کند. این ماشین که ساخت خودروسازی 10 ساله است، در بازار کشورهایی مانند روسیه نیز به فروش میرسد. در ادامه به بررسی این خودرو میپردازیم تا ببینیم چه چیزی در چنته دارد.
خودروسازان با تجربه چینی گاهی به زعم خودشان از خودروهای مطرح جهانی الهام میگیرند و هر تکه از ماشینشان را از روی یک خودرو کپی برداری میکنند. اما زوتی زیاد زحمتی به خودش نداده و صرفا یک کپی دست و پاشکسته از مدل 2007 تویوتا آلیون انجام داده است. تقریبا در هر کجای این ماشین که نگاه میکنیم، میتوان نتیجه این کپی برداری را دید.
ابعاد خودرو 1486×1766×4565 میلیمتر و فاصله از زمین نیز 150 میلیمتر اعلام شده است. چرخها با مشخصات 195/65R15 به دور رینگی فولادی یا آلومینیومی 15 و درصورت انتخاب مدلهای بالاتر، 16 اینچی قرار گرفتهاند.
درکل طراحان ژاپنی (!) کارشان را به خوبی انجام دادهاند و چراغهای کشیده جلو در کنار جلوپنجره دو پره، و با ترکیب شدن این دو با مه شکنها و ورودی هوای نسبتا کوچک، چهرهای پسندیدنی و مدرن را به این ماشین بخشیده که نظرها را به سمت خود جذب خواهد کرد.
طراحی کلی این ماشین قابل قبول است و نمره مناسبی در این بخش خواهد گرفت. البته باید اشاره کنیم که طراحان چینی دست به کار شدند و در سال 2014 فیسلیفتی را معرفی کردند که تغییراتی مثبت در طراحی خودرو انجام دادند و آن را از یک کپی محض بودن در آوردند.
در کابین کمی اوضاع بهتر میشود؛ هرچند هنوز با یک کپی آشکار رو برو هستیم. کیفیت قطعات، مونتاژ مناسب، ارگونومی خوب، فضای داخلی زیاد به طوری که پنج نفر به راحتی در آن جای میگیرند، امکانات مناسب به نسبت قیمت و فضاهای متعدد برای قراردهی وسایل از جمله ویژگیهای این کابین است. فضای مناسب 457 لیتری برای حمل بار در صندوق عقب برای مالکان خودرو در نظر گرفته شده که البته این مقدار با خم شدن صندلیها قابلیت افزایش را نیز دارد.
هرچند کنسول میانی و داشبورد چهرهای مدرن و امروزی را ندارد ولی طرح چوب به کار رفته و خطوط شکسته و منحنیها، از سادگی کابین جلوگیری کردهاند و فضای آرام و مناسب را در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک تنها در بالاترین تیپ خودرو به نام رویال 1.6 عرضه میشود که البته نمایشگر و کنترل سیستم صوتی از روی غریبلک فرمان هم تنها در همین نسخه عرضه میشود. از جمله امکانات دیگر این ماشین، میتوان از ایموبلایزر، کامپیوتر سفری، شیشه بالابرهای برقی در چهار شیشه، سانروف برقی (در تیپ رویال)، سیستم مسیربابی (تیپ رویال)، سنسور پارک دنده عقب چراغ عقب LED و صندلی راننده با تنظیم در چهار جهت نام برد.
صندلیهای چرمی راحت هستند و برای سرنشینان عقب نیز فضای کافی برای پا و سر وجود دارد. همه این چیزها را چینیها مدیون طراحان ژاپنی هستند که تویوتا آلیون را طراحی کرده بودند! درواقع تنها چیزی که در کابین با نسخه اصلی فرق میکند، کیفیت بهتر قطعات در ماشین ژاپنی است.
موتور 1.5 و 1.6 لیتری برای تولید قدرت این ماشین انتخاب شدهاند که طبق روال معمول چینیها، این موتورها تحت لیسانس میتسوبیشی است. البته نباید گول نام این برند را خورد و معمولا موتورهای قدرتمندی در اختیار چینیها قرار گرفته نشده است.
موتور کوچکتر توانایی تولید 103 اسببخار و 141 نیوتون متر را به ترتیب در دور موتورهای 6000 و 4000 دور در دقیقه دارد که به نظر میرسد برای جرم 1275 کیلوگرمی ماشین، کم قدرت هستند و باید توقع شتابی معمولی را از آریو داشته باشیم. درصورت انتخاب موتور بزرگتر، 9 اسببخار بیشتر و 10 نیوتونمتر گشتاور بیشتری در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. گیربکس 5 سرعته دستی در تیپهای پایه و گیربکس اتوماتیک 4 سرعته در دو تیپ بالاتر ارائه میشود. مصرف سوخت موتور 1.5 لیتری در سیکل ترکیبی 6.7 لیتر و موتور پر قدرتتر، 7.6 لیتر اعلام شده است.
ترمزها از نوع دیسکی هستند که به سیستم ABS و EBD مجهز شدهاند و در نهایت تنها کیسه هوای راننده و سرنشین برای آریو در نظر گرفته شده است که البته در تیپ رویال چهار ایربگ جانبی نیز اضافه میشود. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب Trailing arm است که عملکردی نسبتا مناسب را دارند.
آریو خودرویی مناسب برای خانوادههای پرجمعیت است که میخواهند امکانات زیادی را به نسبت پولی که میپردازند به دست بیاورند. هم اکنون تیپ الگانت با موتور 1.5 لیتری و گیربکس دستی، 46 میلیون تومان و با موتور 1.6 و گیربکس اتوماتیک، 54 میلیون تومان به فروش میرسد و خبری از فروش تیپ رویال نیست. هرچند انتظار زیادی از این خودروسازان و ارائه آپشن نمیتوان داشت و پیش از این نیز سراتو را با امکاناتی بسیار کم شده به فروش رسانده بودند. در این بازه قیمتی، دنا، جک جی 5 و امویام 550 نیز حضور دارند که رقیبانی سرسخت هستند.