با نگاهی به حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه؛

محسن اسماعیلی «چهار و چهار» را منتشر کرد

درس‌گفتارهای محسن اسماعیلی از نهج‌البلاغه در قالب کتابی با عنوان «چهار و چهار» منتشر شد.

محسن اسماعیلی «چهار و چهار» را منتشر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب «چهار و چهار» نوشته محسن اسماعیلی شامل سفارش‌های امیرالمومنین علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) را منتشر کرد.

این کتاب به گفته مولف خود، شرحی است بر حکمت سی‌و هشتم نهج‌البلاغه که دربردارنده وصایای امام علی(ع) به فرزند ارشد خود امام حسن مجتبی(ع) است که در سفارشی حساس و سرنوشت‌ساز بیان شده است.

این کتاب در گفتار نخست، کلیات و مقدماتی درباره وصایای امیر المومنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) را روایت کرده و در دومین گفتار با نگاهی اجمالی به این حکمت به بیان برخی اختلاف نظرها در روایت از این حکمت می‌پردازد که در 10 فصل بیان شده است. بخش دیگر از این کتاب به وصایایی از امام اختصاص پیدا می‌کند که مرتبط با موقعیت خاص امام حسن مجتبی(ع) روایت شده است و پایان بخش کتاب نیز نگاهی است به ترجمه‌های منظوم از نهج البلاغه.

این کتاب و متن آن بر اساس درس‌گفتارهایی تنظیم شده است که در سال 1392 تاکنون و با عنوان شرح و تفسیر نهج‌البلاغه در روزهای چهارشنبه در مجموعه فرهنگی سرچشمه، شهدای انقلاب اسلامی مطرح شده است و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

اسماعیلی در مقدمه این کتاب درباره نام این اثر نوشته است: اکنون امام حکیم و پدر رحیم امت، توصیه‌هایی در دو بخش به یادگار نهاده‌اند که آسایش خاطر و احساس امنیت را برای ما به ارمغان خواهد آورد. هر بخشی از این توصیه‌ها دربردارنده چهار پند جاودان است و به همین جهت آن را «چهار و چهار» نامیده‌اند. بخش نخست پندهایی از جنس دانش و حکمت نظری است و بخش دوم نیز پندهایی است از سنخ رفتار و حکمت عملی. گرچه هم آن آموزه‌های علمی و هم این دستورهای عملی، مودای عقل سلیم و رهاورد فطرت سالم است، بی‌تردید شنیدن آنها از زبان «دروازه دانش پیامبر» پیرین‌تر و دلنشین‌تر است؛ او که بر سینه می‌زد و می‌گفت: در اینجا دانش بسیاری است، اما خواستاران آن اندکند و زودا که پشیمان شوند آنگاه که مرا نیابند.

این کتاب در 190 صفحه با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر