به نظر میرسد کرمانخودرو به اهداف خود برای تبدیل منطقه بم به قطب خودروسازی ایران نزدیک شده است. این شرکت بعد از راهاندازی چندین شرکت زیرمجموعه در ارگ جدید بم، اکنون برای تولید و عرضه محصولات جیلی در ایران به سراغ صنایع بم خودرو رفته است که در کارنامه خود تولید فولکسواگن گل را دارد که یک خودرو موفق در ایران محسوب میشود. این خودروسازی بهعنوان اولین تجربه خود در مونتاز خودروهای جیلی به سراغ جیسی 6 رفته است و قرار است این مدل در 2 تیپ اتومات و دستی با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان عرضه شود. بر همین اساس مدیر بازاریابی و فروش این خودروسازی، رقیب اصلی این محصول را تندر 90 میداند و اعلام کرد، در همکاری با جیلی چین، تصمیم داریم محصولات باکیفیت را براساس اهداف خود در بازه زمانی مختلف عرضه کنیم. این خودرو قرار است از اوایل نیمه دوم سال جاری در کشور عرضه شود.
مشخصاتGC6
GC6 نام سدان کوچکی از خانواده جیلی بوده که بهطور رسمی در سال 2012 وارد بازار شد. این خودرو توسط شاخهای از صنایع خودروسازی جیلی ساخته شده است که وظیفه تولید خودروهای ارزان قیمت جیلی را بر عهده دارد و خودروهای گران این شرکت توسط بخش امگرند تولید میشود. در کل همه این خودروها با نام جیلی راهی بازار میشوند که یک نمونه دیگر آن در حال ورود به بازار پر تلاطم ایران است. طراحی ظاهری این محصول از کیفیت کمتری نسبت به سایر خودروهای جیلی که در بازار ایران وجود دارند، برخوردار است. قسمت جلویی این خودرو بهخصوص بخش چراغها بسیار ساده طراحی شده و چندان جلب توجه نمیکند. با اولین نگاه به نمای جلویی این خودرو محال است که متوجه شوید جیسی6 یک جیلی است چرا که لوگوی آن با محصولاتی که در ایران عرضه شده تفاوت دارد. تفاوت این لوگو بهدلیل تولید جیسی6 در یکی از زیرمجموعههای دیگر جیلی است.
مهندسان جیلی در بخش جانبی این خودرو از هیچگونه خط و خطوطی خاصی استفاده نکردهاند که این موضوع در ظاهر جیسی6 بیتاثیر نبوده و چیزی بهعنوان زیبایی در آن دیده نمیشود. در بخش عقب جیسی6، بهطور غیر ماهرانهای از یک نوار ضخیم کرومی استفاده شده که چراغهای عقبی را به هم متصل میکند. در کل در طراحی این خودرو چندان ذوق و سلیقه دیده نمیشود و این موضوع بهدلیل اینکه جیسی6 بهعنوان یک خودرو ارزان عرضه شده است، قابل درک است.
ما هنوز دقیقا نمیدانیم که بم خودرو قرار است این خودرو را بهطور کامل عرضه کند یا برخی از آپشنهای آن را حذف کند. چرا که پیشاز این صنایع خودروسازی کرمان خودرو برخی از آپشنهای خودروهای چینی را حذف کرده است. بنابر این ما مشخصات خودروی کامل جیلی را برای شما شرح میدهیم.
طراحی داخلی جیسی6 نسبت به ظاهر خارجی آن قابل تحملتر و بسیار بهتر است. گفته میشود جیلی برای تولید این کابین از طراحان ولوو استفاده کرده است. تریم کرم مشکی در کنار صفحه نمایش سرگرمی توازن خاصی را ایجاد کرده و بر روی فرمان کلیدهای کنترل صوتی قرار داده شده است.
جنس کابین این خودرو مانند سایر محصولات ارزان قیمت از پلاستیک خشک است.
موتور جیسی 6 از نوع چهارسیلندر بنزینی با حجم دقیق 1498 سیسی قادر است 108 اسب بخار قدرت را در گشتاور 6200 دور در دقیقه تولید کند. این قدرت از طریق گیربکس 5 سرعته دستی در اختیار خودرو قرار میگیرد که در ایران گیربکس اتومات نیز بر روی جیسی6 سوار شده که در نمونه اصلی همچین گیربکسی وجود نداشته است. به هر حال این حجم موتور و این میزان قدرت چیز شگفتانگیزی را پدید نخواهد آورد و فقط برای رفع نیازهای روزانه افراد قابل استفاده خواهد بود.
جیلی جیسی6 از لحاظ امکانات و ایمنی پرقدرتتر از بقیه بخشها ظاهر شده است و توانسته 5 ستاره را از موسسه ایمنی C-NCAP کسب نماید که نشاندهنده سطح بالای ایمنی در این محصول است. این خودرو مجهز به ایربگ سرنشینان جلو برای مدل پایه است و مدل فول آن نیز کیسه هوای پردهای دارد. از دیگر تجهیزات جیسی6 میتوان به سیستم ضد قفل ترمز (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، فرمان الکتریکی، آینههای جانبی گرم شونده، چراغهای مه شکن جلو، شیشههای برقی، قفل مرکزی با ریموت، سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD و صفحه نمایش 7 اینچی، روکش چرمی صندلی ها با تنظیم برقی صندلی راننده اشاره کرد.
این خودرو با سه تیپ مختلف عرضه شده است که امیدواریم در ایران با حداکثر تجهیزات عرضه شود.
با توجه به اینکه جیسی6 با دنده اتومات قیمتی بین 45 تا 49 میلیون تومان و دنده معمولی با قیمتی بین 41 تا 43 میلیون تومان عرضه میشود، در این رنج قیمت محصولاتی مانند دنا، برلیانس، تندر 90 و ساندرو حضور دارند. باید صبر کنیم تا ببینیم آیا این محصول جیلی در ایران موفقیت قابل توجهی کسب خواهد کرد یا خیر!