ماهان شبکه ایرانیان

مقایسه دو چینی تازه وارد؛ لیفان ۸۲۰ و بسترن B۷۰

به‌تازگی خودروسازهای ایرانی به سمت راه‌اندازی خط تولید محصولات با کیفیت چینی حرکت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به لیفان ۸۲۰ و بسترن B۷۰ اشاره کرد

به‌تازگی خودروسازهای ایرانی به سمت راه‌اندازی خط تولید محصولات با کیفیت چینی حرکت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به لیفان 820 و بسترن B70 اشاره کرد. این دو خودرو در بین محصولات چینی موجود در ایران واقعا لوکس محسوب می‌شوند و از لحاظ زیبایی و عملکرد، نمره خوبی دریافت خواهند کرد. لیفان 820 در اواخر سال 94 به بازار ایران معرفی شد و اکنون کرمان‌خودرو در حال تحویل این خودرو به متقاضیان با قیمت اولیه 82 میلیون تومان است. از سوی دیگر فاوایران بعد از عرضه موفق آمیز بسترن B50 از طریق بهمن خودرو، به‌تازگی در نمایشگاه شیراز یک خودرو جدید از گروه خودروسازی فاو چین، را به نمایش گذاشت. براساس گفته‌های بهمن‌خودرو این خودرو که بسترن B70 نام دارد به‌زودی وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست ولی احتمالا در بازه قیمتی 80 الی 90 میلیون تومان عرضه شود. امروز در سایت چرخان این محصولات چینی، که شباهت‌های فراوانی باهم دارند را مقایسه می‌کنیم. با ما همراه باشید…

2

 

طراحی خارجی

با نگاه کردن به لیفان 820، تاریخچه خودروهای چینی در ایران فراموش خواهد شد. این خودرو با سبکی زیبا و منحصربه‌فرد طراحی شده. البته باید شباهت این خودرو با محصولات برندهای جهانی را نادیده بگیرم، و نمی‌خواهیم حرف از کپی‌کاری بزنیم. لیفان 820 براساس پلتفرم بدنه تویوتا کمری‌های جدید طراحی شده و شباهت بدنه آن به کمری به دلیل پلتفرم مشترک‌ بین آنها است. چهره اسپرت 820 هیچ نشانه‌ای از محصولات گذشته لیفان را در خود ندارد و چراغ‌های زیبای آن و جلوپنجره بزرگ در کنار کاپوت کشیده یک ترکیب عالی را ایجاد کرده است. علاقه‌ ایرانی‌ها به خودروهای اسپرت باعث می‌شود 820 به یک محصول مناسب برای آنها تبدیل شود. چراغ‌های عقب این خودرو اگرچه شبیه به هیوندا سوناتا بوده اما هماهنگی این چراغ‌ها با بقیه قسمت‌ها، غیرقابل انکار است.

Untitled-2

در مقابل B70 نیز در اثر همکاری فاو و مزدا پدید آمده است و کمپانی فاو ترجیح داده از پلتفرم شرکت ژاپنی مزدا در این محصول استفاده کند. شباهت بدنه این خودرو به مزدا 6 کاملا مشهود است. در قسمت جلوی خودرو طراحان فاو نیز مانند لیفان فوق‌العاده عمل کرده‌اند. البته با کمی دقت متوجه خواهید شد که فرم قرار گیری چراغ‌ها و جلوپنجره کمی شبیه به رانا ایران‌خودرو است که البته این به معنای تقلید چینی‌ها از ایران خودرو نیست.

البته این مدل نسل جدید B70 بوده که تغییراتی جزئی در آن ایجاد شده است. ظاهر بسترن جدید بیشتر از اسپرت بودن، کلاسیک به شمار میرود و این شاید نظر علاقه‌مندان جوان، بسترن B50 را جلب نکند. رینگ‌های 17 اینچی بسترن در مقابل رینگ‌های 16 اینچی لیفان، نمای جانبی را جذاب‌تر کرده است. نمای عقب این خودرو از لیفان 820 بهتر طراحی شده و چهره جذاب و رسمی‌تری نسبت به رقیب خود دارد.

Untitled-3

طراحی داخلی

نام کمری به کابین لیفان 820 نیز راه پیدا کرده است و شباهت این کابین به کمری غیرقابل انکار است. فضای داخلی لیفان 820 بسیار جادار طراحی شده و نقطه ضعف این کابین مانند سایر محصولات چینی، پلاستیک خشک و ارزان قیمت است. کابین فاو بسترن B70 خلاقانه‌تر طراحی شده ولی کمی شلوغ به‌نظر می‌رسد. کمپانی فاو برای طراحی کابین محصول خود به مهندسان خود اکتفاء کرده و از هیچ خودرویی تقلید نکرده است. در کل از لحاظ طراحی، کابین لیفان کمی بهتر به‌نظر می‌رسد.

Untitled-4

پیشرانه

لیفان 820 با موتور 2٫4 لیتری چهار سیلندر عرضه شده که قادر است قدرت 158 اسب بخاری را با گشتاور 226 نیوتون متر تولید کند. گیربکس DSI این خودرو از نوع شش سرعته اتوماتیک است. این گیربکس باعث شده لیفان شتاب ثانویه خوبی داشته باشد اگر چه کمی خنگی نیز در این گیربکس دیده می‌شود. مصرف سوخت لیفان 820 در حالت ترکیبی 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و سیستم مک‌فرسون در تعلیق جلو و عقب، هندلینگ خوب را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

فاو بسترن B70 با موتور 2.0 لیتری خود قادر است 147 اسب بخار قدرت تولید کند. موتور این خودرو همان پیشرانه‌ای است که در مزدا 6 به‌کار گرفته شده است. شرکت ژاپنی و مطرح Aisin که گیربکس بسیاری از خودروهای معروف دنیا را تامین می‌کند برای این خودرو یک سیستم‌ انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک را درنظر گرفته که به نظر میرسد این گیربکس بسیار بهتر از لیفان 820 عمل خواهد کرد. البته موتور 2.4 لیتری لیفان در شتاب اولیه بهتر از موتور 2.0 لیتری بسترن عمل می‌کند ولی تعویض دنده B70 بسیار بهتر و دقیق‌تر است. مصرف سوخت ترکیبی فاو  8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده و در بخش جلو سیستم Double wishbone باعث می‌شود در هندلینگ نیز بسترن سواری نرم‌تر و راحت‌تری داشته باشد.

Untitled-1

تجهیزات

لیفان 820 سان روف، 6 کیسه هوا، چراغ های جلو هالوژن و عقب LED، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو، خاموش شدن چراغ های جلو با تاخیر، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، چراغ روشنایی روز Day light، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، ترمز پارک پدالی، صندلی چرمی، صندلی راننده با تنظیم گودی کمر، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرمکن صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید Keyless، استارت دکمه ای، سیستم ضد سرقت، قفل کودک، مجهز به سیستم ISOFIX، کمربندهای جلو پیش کشنده، سنسور دنده عقب، دوربین عقب، چراغ داشبورد، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم فرمان در 4 جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم پخش MP5 با خروجی USB،AUX، بلوتوث، 6 بلندگو، GPS و …
بسترن B70 شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، استارت دکمه ای، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، صندلی های جلو برقی با گرمکن، آینه های جانبی برقی، آینه وسط حساس به نور، مانیتور سفارشی، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، تودوزی داخلی چرم، سنسور نور، دی لایت و…

تجهیزات فاو بسترن در ایران هنوز کاملا مشخص نیست بنابراین ما قاطعانه نمی‌توانیم راجع به این بخش از خودرو صحبت کنیم اما نسخه اصلی این خودرو تجهیزات بیشتری نسبت به لیفان 820 دارد.

22

کلام آخر

اگر چه این خودروها از جهات مختلف شبیه به هم هستند اما فناوری بروزتر و کیفیت بهتر محصولات فاو و همچنین عرضه محصول B50 در ایران به عنوان یک خودرو با کیفیت، امکان موفقیت بسترن را بیشتر خواهد کرد هرچند باید تا زمان عرضه این خودرو صبر کنیم تا با دقت بیشتری آن را بررسی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان