ماهان شبکه ایرانیان

بررسی پیکاپ ریچ دو دیفرانسیل: یکی از دوقلوهای افسانه‌ای!

کلاس خودروهای پیکاپ دو دیفرانسیل با اینکه متنوع نیست ولی از بازار خوبی برخوردار بوده و مخصوصا قابلیت آفرود به جذابیت و کارایی آنها می‌افزاید. در صنعت خودروسازی ایران با نیسان پاترول شناخته شده و با نیسان پیکاپ به اوج رسید. اما حالا برادر دوقلو و چینی نیسان پیکاپ با نام ریچ آمده است تا میراثدار خوبی برای حضور در این بازار بکر باشد.

کلاس خودروهای پیکاپ دو دیفرانسیل با اینکه متنوع نیست ولی از بازار خوبی برخوردار بوده و مخصوصا قابلیت آفرود به جذابیت و کارایی آنها می‌افزاید. در صنعت خودروسازی ایران با نیسان پاترول شناخته شده و با نیسان پیکاپ به اوج رسید. اما حالا برادر دوقلو و چینی نیسان پیکاپ با نام ریچ آمده است تا میراثدار خوبی برای حضور در این بازار بکر باشد.

قبل از اینکه به ویژگی‌ها و مشخصات فنی ریچ بپردازم بهتر است سری به تاریخ زده تا از شکل‌گیری این دوقلوهای چینی سر در بیاوریم. بازار بزرگ و ارزشمند خودروی آمریکای شمالی باعث شد تا تولیدکنندگان شرقی سودای طراحی و تولید در این بازار، به منظور قبضه کردن آن را در سر بپرورانند که چنین هم کردند! اما در خاور دور بازار بزرگتر و جالب‌تری هم شکل گرفت که تسخیر آن به این سادگی‌ها نبود. بازار خودروی سرزمین اژدها شرایط ورود خاصی دارد و در نهایت همه خودروی ارزان قیمت می‌خرند و کسی پول زیاد نمی‌دهد. ضمنا تولیدات داخلی را بیشتر می‌پسندند و اعتماد به نفس بالایی دارند، پس بزرگان خودروسازی مجبور به قبول پیشنهاد شراکت و ایجاد شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری مشترک ولی برند چینی شدند. در نهایت هر برند بزرگ خودروسازی یک نسخه چینی هم دارد که قرار بود فقط در چین تولید و فروخته شود. منتها حس برادری و برابری با چینی‌ها باعث شد تا ما را نیز از خود بدانند و منت نهاده، این تولیدات عالی خود را به ما نیز بفروشند! این چنین شد که برندهای بزرگ نسخه‌های چینی خود را به ایران وارد می‌کنند حتی اگر خود شروع به رایزنی و عقد قرارداد کرده باشند!

Charkhan-Style-600X40

با این مقدمه به خوبی متوجه می‌شویم که چرا هر خودروی موفقی یک دوقلوی چینی نیز دارد که همیشه هم مناسب سرزمین ایران تشخیص داده می‌شود! نیسان نیز با کمپانی دانگ‌فنگ یکی از چهار شرکت خودروساز بزرگ چین وارد عمل شده و یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک در خاک چین ثبت کردند تا به تولید دوقلوهای افسانه‌ای بپردازند! یکی از این دوقلوهای افسانه‌ای یعنی نیسان پیکاپ در ایران بود و بازار خوبی هم داشت، اما طاقت دوری از برادر دوقلوی خود را نیاورد و در نهایت هر دو از خط تولید (مونتاژ) شرکت پارس‌خودرو، قدیمی‌ترین خودروساز ایرانی با سابقه 60 ساله سر درآورند.

59871_dongfeng-rich-010

ریچ با اینکه از همان اتاق و پلتفرم نیسان پیکاپ بهره می‌برد و کمترین تغییرات ممکن را نسبت به آن دارد، اما از لحاظ ظاهری مخصوصا در نسخه آفرود از چهره مهربانتر و زیباتری نسبت به برادر خود برخوردار است. طراحی چراغ‌های جلو اگرچه کمی قدیمی شده است ولی با طراحی خطوط بدنه آن که قدیمی است کاملا همخوانی دارد. از طرفین که کاملا همان نیسان پیکاپ را می‌بینیم و تفاوتی وجود ندارد. اما چراغ‌های عقب کمی متفاوت است تا مثلا ما نشناسیمش! پارس‌خودرو نسخه آمبولانس آن را نیز ارائه کرده تا کارایی‌ها و قابلیت‌های نهفته این پیکاپ چینی را دو چندان کند. اما تصویری که از نسخه آفرود آن منتشر ساخته بیشتر دلبری می‌کند و تجهیزات اضافه شده نشان از قابلیت عبور از سخت‌ترین موانع در خارج از جاده را دارد.

Charkhan-Styl

البته اگر درپوش موتور را بالا بزنیم نسبت به نیسان پیکاپ قلب تپنده نسبتا متفاوتی را می‌بینیم. بنا بر اطلاعات مندرج در کاتالوگ پارس‌خودرو، ریچ با موتور چهارسیلندر خطی 16 سوپاپ ZG24 ارائه میشود که کمی از موتور KA24DE قرار گرفته در سینه آهنی برادر دوقلو بزرگ‌تر است. دقیقش را بخواهید 2438 سی‌سی در برابر 2389 سی‌سی! همین باعث شده تا اعداد و ارقام داده شده کمی بهتر از برادرش باشد، در تصویر ذیل می‌توانید تمامی مشخصات فنی آن را مشاهده بنمایید.

Screenshot-2016-08-06-12.08

اما وقتی داخل آن می‌شویم برای اینکه با برادرش اشتباه نگیرید پارس‌خودرو دست به ابتکار عمل زده و از رنگ طلایی برای قاب کنسول وسط داشبورد استفاده کرده است. البته تجهیزات فوق پیشرفته آن را هم در نظر داشته باشید که برادرش از آن بی‌بهره است تا فقط با ابتیاع ریچ به آنها دسترسی داشته باشید نه نیسان! اما جدای از شوخی هرچند از کمترین کیفیت ساخت متریال داخلی برخوردار است و سراسر فضای داخلی آن پلاستیک بازیافتی است! ولی در این بازار با قیمت رقابتی خود رقیب با کیفیت‌تری را نمی‌بیند. پارس‌خودرو سعی کرده تا آن را متمایز از سایرین و قابلیت‌پذیر جلوه دهد. بطوریکه با ارائه رندرهایی، از آمبولانس تا خودروی پلیس را برایش متصور است و قصد دارد همه نیازهای خودرویی سازمان‌ها را با آن جوابگو باشد.

Charkhan-Style

مهمترین چیزی که خریداران از ریچ انتظار دارند طاقت بالا و دوام در شرایط سخت است چرا که کسی ریچ نمی‌خرد تا با آن مهمانی برود! بلکه این کلاس از خودروها بیشتر در شرایط سخت و ناهموار خارج از جاده مورد استفاده قرار می گیرند و توانایی عبور از مسیرهای صعب‌العبور نیز گشتاور بالایی را می‌طلبد که با توجه به وزن کم این پیکاپ 208 نیوتن‌متر بایستی کافی به نظر بیاید و نمی‌شود از آن توقع تویوتا هایلوکس را داشت! تجیهزات جانبی و ایمنی خوب و مناسبی هم به همراه دارد و فراموش نکنیم که ریچ را برای قابلیت چهارچرخ متحرک آن انتخاب کرده‌ایم و بایستی از تمامی قابلیت‌های آفرود آن نهایت استفاده را برد. البته برای استفاده آفرود تقویت‌هایی نیز صورت می‌پذیرد و کاستی‌های ریچ را کمتر می‌کند.

1985_1000 Charkhan-Style-600X400 Charkhan-Style-600X4001

در نهایت برای خرید یک دستگاه ریچ دوکابین دو دیفرانسیل بایستی حداقل 64 میلیون تومان پرداخت و به آن قناعت کرد چرا که برادر دوقلویش 20 میلیون تومان از آن گرانتر است!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان