در موج عظیم تقاضای کراساوورهای شهری مگر میشود فرانسویها ساکت بنشینند و فقط تماشاگر فروش خوب دیگران باشند؟! مسلما نه و اینجاست که سیتروئن با سابقه و کارکشته، طرح C4 ایرکراس را روی میز خود دارد؛ برگی برنده برای آزار دادن رقبا در یکی از بهترین کلاسهای بازار جهانی خودرو! اما این بار ساموراییوار به میدان آمده تا قدرت خود را در کنار تمامی زیباییهایش نشان دهد، پس با چرخان همراه باشید.
خب فروش خوب نیسان قشقایی باعث شد تا توجه دیگر خودروسازان بخصوص فرانسویها نیز به این بازار بکر هرچند دیر ولی بالاخره جلب شود. درست است که سیتروئن C4 ایرکراس آخرین شرکت کننده در کلاس شاسیبلندهای جمع و جور است، ولی این باعث نمیشود که در نتایج امتحانات نیز آخر شود! ایرکراس پنجمین فرزند خانواده C4 بوده و بر روی پلتفرم میتسوبیشی ASX ساخته شده است. البته در نگاه اول شباهتی با ریشه ژاپنیاش ندارد و در این باب فرانسویها خوب عمل کرده و جامه در خور توجهی تن آن کردهاند.
منتها این قضیه درون خودرو اصلا صادق نیست و طراحی کابین و حتی غربیلک فرمان کاملامشابه و مانند دوقلوی ژاپنیاش است! البته نه در قسمت کیفیت متریال، چرا که با استفاده از پلاستیکی که براحتی خط و خش بر میدارد توانسته تفاوت خود را با مفهوم کیفیت ژاپنی حفظ کند.
اما این کابین به اندازه کافی فضا داشته و با صندوق عقبی که 416 لیتر گنجایش دارد و حتی با خواباندن صندلی های عقب به سه برابر میرسد، نه تنها مناسب سفر که برای اسباب کشی هم هست. طراحی بدنه آن به شکلی است که بزرگتر و عضلانیتر به نظر میآید و مخصوصا ستون D با فرم خاص و متریال شیشهای خود باعث کشیدهتر دیده شدن این خودروی جمع و جور میشود. البته ابعاد و اندازههای دقیق این فرانسوی ژاپنی الاصل را به طور کامل در تصویر پایین میبینید.
موتور :
اگر به سراغ سینه آهنی این عروس فرانسوی برویم، قلب تپندهای 4 سیلندر و ژاپنی ساخت میتسوبیشی به حجم 2 لیتر با تنفس طبیعی مییابیم که حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف بنزین دارد. قدرت آن هم در دور موتور 6000 به 147 اسب بخار رسیده ولی تا دور موتور 4200 دور بر دقیقه 197 نیوتنمتر گشتاور به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک میدهد تا هر چهار چرخ را با قدرت هر چه تمامتر بگرداند. البته فراموش نکنیم که تمام این اعداد و ارقام فقط زمانی ارزش دارند که در عمل خود را به ما نشان بدهند. در تست رانندگی با این خودرو بهترین قسمت داستان رقم خورد. کیفیت بالای سواری آن و راز فرانسوی نرم بودن حرکات خودرو حتی در بدترین شرایط جادهای خستگی بررسی را از تن آدم بیرون میکند. تنظیمات قفل دیفرانسیل و یا سوییچ آن از حالت چهار چرخ متحرک به دو چرخ جلو نیز در دسترس راننده بوده تا در مواقع مورد نساز بهترین تصمیم را بگیرد. هرچند رانندگی در حالت چهار چرخ متحرک بالاترین میزان پایداری و بهترین هندلینگ را در بر دارد ولی به طور مشهودی مصرف سوخت را نیز بالا میبرد که همین عامل باعث می شود تا فقط در شرایطی که نیاز است از هر چهار چرخ استفاده شود.
طراحی داخلی :
درباره ویژگیها و یا زیبایی طراحی داخلی آن چه بگویییم که همان میتسوبیشی ASX است ولی در کیفیتی پایینتر و با کمترین میزان توجه به سبک فشن فرانسوی! استفاده از رنگ مشکی باعث خفهتر شدن فضای داخلی شده و اگر تریم دو رنگ کرم استفاده شده بود، جدای از زیبایی بسیار جادارتر نیز مینمود. حداقل کنترلهای تنظیم صدا و سیستم سرگمی را روی غربیلک از مد گذشته و زشت آن داریم. آخر در سال 2016 چه کسی از پلاستیک براق مستعد خط و خش در غربیلک فرمان استفاده میکند؟! بقیه ادوات و صفحه نمایش روی کنسول وسط داشبورد و حلقه کرومی براق دور دسته دنده که همگی وام گرفته از میتسوبیشی است و هماهنگی آنها در کنار هم نتیجه دست پخت ژاپنیها ست نه فرانسویها! میزان فضای پا برای افراد نسبتا قد بلند در صندلیهای جلو مناسب است اما در عقب، قضیه فرق میکند. تجربه سرنشین عقب درست مانند تجربه تلخ میتسوبیشی ASX برای بزرگسالان در قسمت عقب کابین است و اگر سه نفری بنشینند و به مسافرت روند دیگر سر و کارشان با فیزیوتراپ است!
برگردیم به حالتهای رانندگی و شتاب کم آن! خب با این موتور و این جثه 1460 کیلوگرمی بیشتر از این هم نمی توان انتظار داشت. به هر حال این یک خودروی اقتصادی است نه سوپر اسپرت! از آن فقط به عنوان یک خودروی نسبتا سریع و راحت خانوادگی فقط بایستی انتظار داشت که خب انصافا این انتظار را برآورده میکند و اگر با این نگاه آن را ابتیاع فرمایید نا امیدتان نمیکند. از ویژگیهای استاندارد آن میتوان به رینگهای 18 اینچی آلومینیومی، سامانه EBD، برنامه کمکی برای بالا رفتن از تپهها و سیستم کمک کششی آن نام برد. دیگر سیستم صوتی با 6 بلندگو و کامپیوتر سفری که گفتن ندارد! مهم قیمت آن است که از 18 هزار دلار شروع میشود و با توجه به آپشنهای درخواستی بالا میرود. در ادامه تصاویر بیشتری از سیتروئن C4 ایرکراس را مشاهده میکنید.