ماهان شبکه ایرانیان

بهترین ربات‌های اسباب‌بازی برای کودکان

این یک واقعیت است که کودکان امروز با نسل‌های پیشین تفاوت‌های بسیاری دارند و همه ما مثال‌هایی از این تفاوت‌های چشمگیر در ذهن خود داریم. بزرگ‌ شدن در عصر انفجار اطلاعات و دستگاه‌های الکترونیک هوشمند باعث شده تا این بچه‌ها درک متفاوتی از فناوری دیجیتال و کاربردهای آن در زندگی داشته باشند...

وب سایت همشهری شش و هفت - خشایار مریدپور: این یک واقعیت است که کودکان امروز با نسل‌های پیشین تفاوت‌های بسیاری دارند و همه ما مثال‌هایی از این تفاوت‌های چشمگیر در ذهن خود داریم. بزرگ‌ شدن در عصر انفجار اطلاعات و دستگاه‌های الکترونیک هوشمند باعث شده تا این بچه‌ها درک متفاوتی از فناوری دیجیتال و کاربردهای آن در زندگی داشته باشند. به همان نسبت اسباب‌بازی‌های این نسل هم باید متفاوت باشد و نمی‌توانید از بچه‌هایی که با بازی‌های ویدئویی و رابط های کاربری لمسی از سن بسیار پایین آشنا می‌شوند توقع داشته باشید که با یک عروسک پارچه‌ای سرگرم شوند. البته سرگرم کردن بچه‌ها با گوشی‌های هوشمند راحت‌تر است  اما می‌تواند مشکلاتی هم به همراه داشته باشد و بهتر است به فکر اسباب‌بازی‌هایی باشید که بتواند حس کنجکاوی و خلاقیت آنها را تحریک کند.
 
همبازی‌های الکترونیک
 
یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این منظور  که البته کمی هزینه‌بر هم هست، اسباب‌بازی‌های رباتیک است که در کنار سرگرم کردن کودکان شما می‌توانند آنها را با مفاهیم پایه علوم جدید مثل الکترونیک و رباتیک هم آشنا کنند. بعضی از این اسباب‌بازی‌ها از هوش مصنوعی برای بهتر کردن تجربه بازی کودکان استفاده می‌کنند و می‌توانید آنها را آموزش هم بدهید. برخی از این اسباب‌بازی‌های هوشمند قابلیت برنامه‌ریزی مجدد هم دارند و کودکان و نوجوانان می‌توانند مفاهیم پایه برنامه‌نویسی و کار با ربات‌ها را حین بازی با آنها یاد بگیرند. در ادامه نگاهی داریم به برخی از بهترین همراه‌های دیجیتال برای فرزندان شما، با ما همراه باشید.

AnkiCozmo
 
این ربات کوچک و بانمک شخصیت بسیار پیچیده‌ای دارد که شاید خیلی به جثه کوچک آن نیاید. این ربات که خیلی شبیه شخصیت‌های کارتونی فیلم‌های PIXAR است، دمدمی‌مزاج، یاغی و دوست ‌داشتنی است و محبت شما را با جذابیت و شوخ‌طبعی خود جلب می‌کند. هوش مصنوعی و طراحی جالب صورت Cozmo به این ربات اجازه می‌دهد تا صدها احساس مختلف از عصبانیت تا شوق و شعف را بیان کند  اما یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های Cozmo که به کمک هوش‌مصنوعی قدرتمند و دوربین‌های داخلی آن ممکن شده شناسایی و به‌خاطر سپردن صورت‌ها، اسامی و شخصیت بچه‌ها است. در نتیجه این همبازی هوشمند می‌تواند مثلا وقتی کودک شما ناراحت است تلاش کند او را خوشحال کند و وقتی حس کند که حوصله بچه سررفته حواس او را به‌خود جلب کند.
 
 همبازی‌های الکترونیک
 
البته این ربات به تنهایی هم علاقه‌مند به بازی کردن است و به شکلی طراحی شده که بیش از 300قطعه تشکیل‌دهنده آن به Cozmo کمک می‌کنند بهتر بتواند با محیط اطراف خود تعامل کرده و جست‌وجو کند. درواقع این ربات در حالت Explorer به شما اجازه می‌دهد تا در محیط اطراف آن را راهنمایی کنید و بتوانید آنچه را که می‌بیند، شما هم ببینید. هوش مصنوعی این ربات بسیار پیشرفته است و هرچقدر بیشتر با Cozmo بازی کنید بیشتر شما را می‌شناسد و بهتر می‌تواند رفتارهای شما را پیش‌بینی کند. می‌توانید بازی‌های بیشتر و به روزرسانی‌های جدیدتری برای آن دریافت کنید. همچنین در بسته‌بندی این ربات چند مکعب به نام Power Cube وجود دارند که هریک مختص بازی خاصی است و می‌توانید برای بازی‌های بیشتر مکعب‌های جدید و بسته‌های نرم‌افزاری که همیشه درحال به‌روزرسانی‌ هستند استفاده کنید.
Wonder Workshop Dash Robot

این ربات دوست‌داشتنی و رنگارنگ طوری طراحی شده که برنامه‌نویسی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد بدون آنکه بخواهند درگیر مشکلات فنی برنامه‌ریزی و ساخت یک ربات شوند. ربات Dash که برنده جایزه بهترین اسباب‌بازی رباتیک هم شده به محض باز کردن جعبه آن هم قابل استفاده است و از همان اول می‌تواند به فرمان‌های صوتی پاسخ دهد و شروع به چرخ‌زدن در خانه می‌کند  اما هرچند Dash می‌تواند بدون آموزش چند فرمان ساده را تشخیص دهد و با شما چند بازی ساده را انجام دهد  اما اصل هیجان وقتی شروع می‌شود که کودک تان شروع به برنامه‌ریزی ربات کند.
 
 همبازی‌های الکترونیک
 
با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی این ربات که برای دستگاه‌های اندرویدی، اپل و کیندل در دسترس است، می‌توانید برنامه‌نویسی را به شکل یک بازی رنگارنگ مرحله‌ای و جذاب به کودکان شش سال به بالا معرفی کنید. می‌توانید Dash را برای طی کردن یک مسیر مشخص، رقصیدن، روشن ‌کردن چراغ‌ها، تولید صداهای مختلف، پریدن و یاد گرفتن بازی‌های جدید برنامه‌ریزی کنید. بچه‌ها با انجام مرحله‌های مختلف برنامه‌نویسی و تکمیل تکلیف‌های مختلف به قابلیت‌های جدیدی دسترسی پیدا می‌کنند. این سیستم پاداش‌دهی باعث می‌شود که به انجام مرحله‌های بیشتر ترغیب شده و انگیزه پیدا کنند. این ربات‌ها می‌توانند با یکدیگر هم بازی کنند و این به آن معنی است که صاحبان این ربات‌ها می‌توانند به کمک هم مراحل مختلف برنامه‌نویسی را تکمیل کنند و کمی کار گروهی هم در این میان یاد بگیرند. این ربات کیفیت ساخت و دوام بالایی دارد و می‌تواند تا مدت‌ها باعث سرگرمی باشد.
Sphero Ollie

شاید همه بچه‌ها به بازی با ربات‌های ظریف و برنامه‌نویسی علاقه‌مند نباشند و بیشتر به‌دنبال هیجان باشند. در این صورت پیشنهاد ما به شما ربات Ollieاست: یک ربات سخت‌جان و غلتان که برای انجام کارهای خطرناک و هیجان‌انگیز طراحی شده ‌است. یک پوشش ضخیم از جنس پلی‌کربنات مقاوم از سراسر بدنه ربات محافظت می‌کند که آنقدر محکم است که حتی سقوط از فاصله چند متری را هم تحمل می‌کند. در نتیجه نیازی به نگرانی درباره سلامت ربات نیست و می‌توانید به راحتی هرجا که خواستید آن را بفرستید. این ربات به‌طور غافلگیر کننده‌ای چابک است و می‌تواند تا حداکثر 22.5 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. درواقع تجربه این سرعت از یک جسم استوانه‌ای کوچک که می‌تواند در دستان کودک شما قرار بگیرد خود یکی از جذابیت‌های این ربات است.
 
 همبازی‌های الکترونیک
 
یک جفت چرخ لاستیکی آجدار آبی برای راحتی حرکت روی سطوح صاف و داخل خانه درنظر گرفته شده است‌ اما با چرخ‌های اصلی ربات می‌توانید روی هر سطحی حرکت کنید. کنترل حرکت ربات هم به وسیله یک گوشی هوشمند و از طریق اپلیکیشن اختصاصی انجام می‌شود. البته اتصال به ربات از طریق بلوتوث انجام می‌شود و به همین دلیل هم خیلی نمی‌توانید آن را از خودتان دور کنید. مجموعه چراغ‌های LED روی بدنه هم به هدایت و پیدا کردن راحت‌تر آن در شب کمک می‌کنند. درصورتی که بخواهید کارهای جالب‌تری انجام دهید می‌توانید وارد حالت نمایشی یا Trick Mode شوید و کنترل دقیق تمام حرکات ربات را به‌دست بگیرید. همچنین درصورتی که بتوانید حرکت سختی انجام دهید اپلیکیشن ربات به شما اطلاع می‌دهد. نکته مثبت دیگر وجود متعلقات اضافی برای این ربات است که اجازه شخصی‌سازی و تغییر ظاهر آن را به شما می‌‌دهد.
WowWeeMiposaur

ربات Miposaur یک دایناسور رباتیک بامزه است که بچه‌ها می‌توانند آن را به کمک اپلیکیشن اختصاصی یا توپ مخصوص هدایت کنند. این ربات درست مثل یک سگ خانگی توپ‌اش را که یک پاندول معکوس متحرک است، دنبال می‌کند. کافی است این توپ را که TrackBall نام دارد فعال کنید تا توجه Miposaur را جلب کنید و آن را هرجا که خواستید به‌دنبال خود ببرید. البته این تنها کاری نیست که این دایناسور بامزه انجام می‌دهد و قابلیت تشخیص فرمان‌های حرکتی از دیگر توانایی‌های آن است. وقتی کودک‌تان توجه Miposaur را جلب کند می‌تواند به کمک حرکات مختلف دست فرامین خود را به ربات انتقال دهد. به‌علاوه این ربات می‌تواند برقصد، دنبال‌تان کند یا موانع را دور بزند. برای کنترل کردن این ربات هم می‌توانید از اپلیکیشن اختصاصی آن روی گوشی هوشمند یا تبلت خود استفاده کنید.
 
 همبازی‌های الکترونیک
 
البته این ربات همیشه هم خوب نیست و بعضی‌ وقت‌ها ممکن است شیطنت‌های کوچکی هم بکند، برای همین هم می‌توانید وقتی که از آن راضی بودید با دادن غذا یا بازی کردن با آن تشویقش کنید. این ربات برای بچه‌ها بسیار سرگرم‌کننده است و می‌تواند تا مدت‌ها آنها را سرگرم نگه دارد. همچنین بازی با چنین رباتی به آنها معنی فرامین حرکتی و برنامه‌ریزی اولیه یک ربات را آموزش می‌دهد. همچنین این ربات می‌تواند با سایر مدل‌های اسباب‌بازی ساخت شرکت WowWee دوست شود و با آنها به‌صورت گروهی بازی کند.
BB-8

اگر آخرین فیلم از مجموعه جنگ ستارگان را دیده باشید با ربات BB-8 آشنا هستید، اما نکته جالب‌تر اینکه درصورت تمایل می‌توانید یک نمونه کوچک و هوشمند از این ربات تخیلی را در خانه هم داشته باشید. این ربات فرمان‌های صوتی را تشخیص داده و می‌تواند به آنها واکنش نشان دهد. این ربات با شنیدن صدای شما زنده می‌شود و می‌تواند شروع به حرکت در خانه یا طی یک مسیر مستقیم کند. همچنین می‌توانید به کمک اپلیکیشن اختصاصی ربات روی گوشی هوشمند یا تبلت خود هم آن‌ را کنترل کنید و به راحتی با مجموعه‌ای از فرامین آن را برای گردش در محیط اطراف با حداکثر سرعت 10کیلومتر بر ساعت روانه کنید.
 
 همبازی‌های الکترونیک
 
همچنین این ربات گرد و بامزه مجهز به یک دوربین داخلی هم هست و به بچه‌ها اجازه ضبط پیام‌های هالوگرافیک (مثل فیلم جنگ ستارگان) و پخش آن در پلتفرم‌های واقعیت افزوده را می‌دهد. فقط تصور کنید که چنین قابلیتی چقدر می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد و آنها را سرگرم کند. این ربات غلتان قابلیت حرکت روی فرش، سرامیک و سطوح خیس را دارد و می‌تواند بسته به شرایط و محرک‌های محیطی مسیر خود را اصلاح کند. حتی شخصیت این ربات هم به محرک‌های محیطی وابسته است و به نسبت برخوردی که سایرین با آن می‌کنند می‌تواند واکنش خود را تنظیم کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان