تابستان گذشته خبری مبنی بر منع تردد خودروهای بنزینی و دیزلی در نروژ تا سال 2025 منتشر شد. این خبر در واقع برداشتی نادرست از یک بحث پیش آمده در پارلمان این کشور بود که بعدها توسط مقامات دولتی نیز تکذیب شد.
چند ماه بعد گزارش دیگری درباره برنامه بلند مدت نروژی ها برای استفاده از خودروهای دوستدار محیط زیست انتشار یافت که در آن به جای منع تردد، عبارت "پرداخت مالیات توسط آلوده کنندگان" به کار برده شده بود.
اخیرا انجمن خودروهای الکتریکی نروژ مقاله ای را در وبسایت خود منتشر کرده و به تشریح نحوه کمک دولت این کشور برای خرید خودروهای دوستدار محیط زیست در طول 25 سال گذشته پرداخته است.
حال خبر می رسد نروژی ها دورنمای جدیدی را ترسیم کرده و قصد دارند با اتخاذ سیاست های لازم کاری کنند که تمام خودروهای صفر کیلومتر فروخته شده در این کشور در سال 2025 بدون آلایندگی یا با آلایندگی بسیار کم باشند.
رالی خودروهای الکتریکی در نروژ
آنطور که شواهد نشان می دهد، هدف گذاری نروژی ها بسیار خوشبینانه است اما به هر حال می تواند سرآغازی بر یک تغییر بزرگ باشد. دولت این کشور به خوبی می داند که ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی حتی در سال 2025 به منزله نوعی زیاده خواهی است، اما استفاده از سیاست های صحیح می تواند مردم را به سمت خودروهای سبز هدایت کند.
تصویری از خودروهای پارک شده در خیابانی در اسلو، پایتخت نروژ؛ سه خودرو از پنج خودروی حاضر در این عکس الکتریکی هستند
در واقع سیاست گذاران کشور نروژ می خواهند سیستم مالیاتی را به نفع اتومبیل های هیبریدی و الکتریکی تغییر داده و هزینه های مرتبط با خرید و مالکیت این خودروها را کاهش دهند.
طبق برنامه ریزی های انجام شده شبکه شارژ خودروهای Plug-in تا سال 2025 به میزان چشمگیری گسترش خواهد یافت.
در این راستا نروژ با یک چالش دیگری روبرو بوده و به منظور رعایت دستورالعمل "انرژی پاک برای حمل و نقل در اروپا" باید برای هر 10 خودروی الکتریکی یک مکان شارژ احداث کند.
این موضوع تا سال 2020 باید بطور کامل انجام شود؛ بر اساس پیش بینی ها نیز تا آن زمان 250,000 اتومبیل الکتریکی وارد خیابان های نروژ خواهد شد. بنابراین با یک عملیات ریاضی ساده می توان نتیجه گرفت که نروژی ها در عرض سه سال آینده باید 25 هزار ایستگاه شارژ الکتریکی در خاک خود دایر کنند.
در سال 2015 حدود 1350 ایستگاه شارژ الکتریکی در نروژ وجود داشت که مطابق با استانداردهای اروپا بود. دولت این کشور ثروتمند در نظر دارد تا پایان سال 2017 در هر 50 کیلومتر مسیر اصلی، حداقل دو ایستگاه شارژ سریع با استانداردهای چندگانه احداث نماید.
مسلما استفاده از اتومبیل های برقی یا هیبریدی نقشی بسیار پر رنگ در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ دارد. به همین جهت کشورهای پیشرفته از جمله نروژ با تدوین سیاست های تشویقی سعی می کنند مردم را به سمت این خودروها سوق دهند.
مساله ای که متاسفانه در کشور ما هنوز چندان مورد توجه قرار نگرفته و کماکان باید شاهد مصرف سوخت زیاد خودروهای قدیمی، آلودگی هوای فزاینده و مشکلات عدیده برای مردم باشیم.