حسن نژاد: سیستم انتخاباتی کشور موجب هدر رفت انرژی کشور می شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه سیستم انتخاباتی کشور به گونه‌ای است که عملا از هر چهار سال سه سال درگیر اقدامات پیش از انتخابات و پس از انتخابات هستیم. به منظور بالا بردن کارآیی در کشور باید سیستم انتخابات و زمان بندی آن تغییر کند.

حسن نژاد: سیستم انتخاباتی کشور موجب هدر رفت انرژی کشور می شود

به گزارش ایسنا، محمد حسن‌نژاد در نطق میاندستور امروز (سه‌شنبه) بیان کرد: رئیس‌جمهور کاسب آمریکا از زمانی که تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا را در دست گرفته، لاف پاره کردن برجام را می زند. بنده شخصا خشنود می شوم که ترامپ برجام را پاره کند. چراکه این برجام با این نحوه اجرا تنها برای آنها با جان بوده است ولی برای ما سودی نداشته است. چراکه علیرغم پایبندی ایران به برجام طرف غربی هیچ بند مفیدی را که به نفع ایران باشد، اجرایی نکرده است. تاکنون که به برجام پایبند نبوده‌اید لااقل آن را پاره کنید تا دنیا نیز بداند که ایران به هر توافقی که امضا کند، پایبند است اما آمریکا دروغگو است.

وی در ادامه گفت: اخیراً سران کشورهای عضو اتحادیه عرب با یک بیانیه خنده‌دار و واهی مقابل ایران موضع‌گیری کرده‌اند. به این مزدوران استکبار سفارش می کنم که از گذشته اربابانشان درس عبرت بگیرند. چراکه در 40 سال گذشته هیچ یک از اربابان آنها با همه امکاناتی که داشتند نتوانستند در رشد جمهوری اسلامی ایران خللی ایجاد کنند. وقتی ارباب نتواند هیچ غلطی کند، نوکر نیز نمی تواند.

نماینده مردم مرند در مجلس ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که هر سال رهبر انقلاب هدفی را تعیین کرده و دستور دستیابی به آن را صادر می کند لکن با کمال تاسف شاهد بودیم که مسئولین در رده‌های مختلف نسبت به اجرایی شدن آن اقدام نکرده و صرفاً دستور را تکرار می‌کنند. علیرغم تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی و تولید ملی شاهد کاهش ارزش پول ملی حداقل به میزان 50 درصد در شش ماه اخیر بودیم. متاسفانه بارها شاهد بودیم که دولتمردان برای توجیه اقدامات خود از رهبری هزینه می‌کنند که این کارها در بلند مدت نتیجه‌ای جز خسران ندارد.

حسن‌نژاد ادامه داد: متاسفانه سیستم انتخاباتی کشور به گونه‌ای است که عملا از هر چهار سال، سه سال درگیر اقدامات پیش از انتخابات و پس از انتخابات هستیم. در سال 95 همه نمایندگان مشغول آغاز مجلس و انتخاب کمیسیون بودند و عملا کار اساسی انجام نشد. در سال 96 کشور درگیر انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و تعیین کابینه وزرا بود که عملا کشور نیمه تعطیل بود. سال 97 نیز سال تثبیت همزمان مجلس و دولت و سال کار است و در سال 98 نیز انتخابات مجلس است و اجازه انجام کار بزرگ در کشور داده نخواهد شد. عدم همزمانی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری موجب هدر رفت انرژی کشور و موجب اصطکاک بین مجلس و دولت می گردد. بایستی جهت بالا بردن کارآیی کشور در سیستم انتخاباتی و زمانبندی انتخابات تغییر ایجاد شود.

حسن‌نژاد خاطر نشان کرد: بررسی کشورهای پیشرفته نشان می‌دهدکه به ازای هر 1000 نفر یک یا سه نفر کارمند دولتی وجود دارد. در حالی که در ایران به ازای هر هزار نفر 30 نفر کارمند دولتی وجود دارد. این تعداد کارمند نه تنها باعث نشده کشور از لحاظ اثربخشی پیشرفت کند بلکه بودجه عمرانی را نیز به صفر رسانده است. در کنار این مشکلات بحث بی عدالتی استخدامی بین کارکنان دولتی و چسبندگی عده‌ای معدود به سمت‌های کلیدی در 40 سال گذشته مزید بر علت لزوم انقلاب اداری و بازطراحی سیستم اداری کشور شده است.

وی تصریح کرد: دو دهه است که کشور با یک اتفاق خطرناک به نام دیکتاتوری اداری مواجه شده است که مردم سالاری را به ستاد سالاری تبدیل کرده است. در هر شهرستان 10 الی 20  نفر کل آرای مردم را مصادره کرده و خود را قیم مردم دانسته و دولت را مجبور می کنند تا کل عزل و نصب‌ها با نظر آنها باشد. در این میان روسای ادارات به جای اینکه به فکر جلب رضایت مردم باشند به دنبال جلب رضایت ستادها هستند.

وی ادامه داد: در دستگاهی که مجلس نظارت کرده است، نسبت به سایر دستگاه‌هایی که نظارت پذیر نبوده است بهتر عمل کرده است. بانک مرکزی سه سال ارز را ثابت نگه می دارد تا رای بگیرد ودر آخر سال نیز ارز را گران می کند تا کسری بودجه را جبران کند و به برجام که می‌رسد تلاطم ارزی ایجاد می کند تا مذاکرات را تحمیل کند.

حسن‌نژاد در پایان گفت: در هر دوره مجلس 80 درصد نمایندگان عوض می شوند. این مسئله گردش نخبگان نیست بلکه نمایندگانی که در چهار سال با هزینه تجربه اندوخته‌اند به یکباره از دست می‌روند و مجلس مجددا به صورت خام شروع به کار می کند. چرا این اتفاق می افتد؟ وقتی یک مجلس با سرباز درگیر می‌شود و ناجا پشت سربازش می ایستد ولی مجلس پشت نماینده‌اش نمی ایستد، نتیجه‌اش این می‌شود که نمایندگان نمی توانند نماینده ملت باشند و چهار بار سوال امضا می کنند اما از ترس ظلم به منطقه‌شان امضا را پس می گیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر