برای در میان سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، دنبال نمونه‌ای هستید که جلوه متفاوتی داشته باشد و حسابی به چشم بیاید، شبق را به شما پیشنهاد می کنیم. شبق که به نام‌های کهربای سیاه، سنگ موسی و مهر سیاه معروف است از خانواده سنگ‌های نیمه‌قیمتی محسوب می‌شود. نیمه قیمتی بودن این سنگ به این خاطر است که جز کانی‌ها به حساب نمی‌آید و درواقع کانی‌وار است. این سنگ به علت خاصیت مغناطیسی‌اش به کهربای سیاه معروف است. شبق، از چوب‌های تحت فشاری که به صورت زغال درآمده‌اند، تشکیل شده‌ و معمولا این زغال از چوب کاج‌های مطبق، پدید آمده‌است. این سنگ در صنعت طلا و جواهر و معماری باستان، کاربرد تزئینی دارد.

شرایط تشکیل شبق

شبق از تجزیه‌ چوب درختان(معمولا کاج)، تحت فشار بسیار بالا طی میلیون‌ها سال، به‌وجود می‌‌آید. این سنگ خاستگاهی زیست محیطی دارد و از چوب‌هایی که میلیون‌ها سال، در آب راکد مانده بودند، به وجود آمده است.
شبق به دو شکل سخت یا نرم یافت می‌شود. شبق سخت، محصول تراکم کربن و آب نمک است و شبق نرم، تراکم کربن و آب شیرین به وجود آمده است.

شبق

تاریخچه کشف شبق

نخستین شبق یافت شده، در شهر ویتبای انگلستان، متعلق به دوران اولیه ژوراسیک(حدود 182 میلیون سال پیش) است. نوعی از این سنگ به نام شبق ویتبای شناخته می‌شود که بسیار معروف و مرغوب است. شبق ویتبای سنگ پرطرفداری در صنعت جواهر از قرن سوم میلادی، در بریتانیا بود.
حلقه‌، سنجاق مو، دستبند، النگو، گردنبند و آویز از زیورآلاتی بود که برای تزئین آن‌ها از این سنگ استفاده می‌کردند و بسیاری از آن‌ها در موزه‌‌‌ی یورک شایر وجود دارند.

این سنگ همچنین، در طول سلطنت ملکه ویکتوریا (1876¬-1901) متداول بود. ملکه ویکتوریا، از شبق ویتبای در قسمتی از لباس سوگواری برای مرگ پرنس آلبرت استفاده‌ کرد.
شبق به دلیل رنگ تیره و محزون و همچنین ظاهر ساده، در قرن19میلادی، برای تزئین جواهرات سوگواری و تسبیح راهبان به کار برده می‌شد.

شبق

باورهای عامیانه درمورد قدرت شبق

در امپراتوری روم، شبق به عنوان ماده‌ی جادویی، در طلسم به کار برده‌ می‌شد. از قدرت‌های فرامادی این سنگ می‌توان به خاصیت محافظتی آن و دفع چشم‌زخم، اشاره کرد. پیشینیان معتقد بودند مشتعل کردن شبق باعث رانده شدن مارها می‌شود و استنشاق بخار آن به رفع ناتوانی جنسی کمک می‌کند.

شبق