لیگ های حذفی گاهی دچار رقابت های غیر معمولی می شوند که ناشی از ساختار آن هاست، برای مثال اگر قرار بر رقابت عادلانه باشد بعید است که مسابقه برزیل با کره جنوبی عادلانه به نظر برسد، اما در لیگ جام جهانی فوتبال هر بار رقابت های حذفی دوگانه به نحوی رقم می خوردند که عدالت قربانی نظم جدول می شود.
دیجی لیگا نیز از این شرایط مستثئی نیست، چرا که به شکل معمول و براساس چهار چوب های رایج مقایسه خودروها، خودرویی مانند سمند به عنوان یک سدان نسبتا کوچک خانوادگی نباید رو در روی پژو 206 هاچ بک قرار بگیرد، اما از آنجا که هر یک از این دو خودرو در مراحل قبلی موفق به شکست رقبای خود شده اند، حالا قرعه به شکل گرفتن این رو در رویی نه چندان معمول افتاده است.
فارغ از این مرحله اگر بخواهیم مروری برای دیجی لیگای قبلی و مصاف تندر 90 دست دوم و پژو 206 صندوق دار داشته باشیم، باید گفت که طبق آمار نظر سنجی وب سایت، بیش از یک هزار و چهارصد نفر در این مرحله شرکت کردند و در رقابتی نزدیک به برتری پژو 206 صندوق دار رای دادند.
در حالی نسبت آرا 55 به 45 درصد به نفع 206 صندوق دار در سایت ثبت شده است که در کانال تلگرامی دیجیاتو نیز مخاطبان با قطعیت رای به برتری 206 صندوق دار داده اند که البته انتخاب توجیه پذیر و منطقی ای به نظر می رسد.
حال به رقابت سمند EF7 و پژو 206 هاچ بک تیپ 2 باز می گردیم، از نظر فنی تقریبا شکی در برتری سمند وجود ندارد، قدرت 114 اسب بخاری موتور EF7 در برابر قدرت 75 اسب بخاری موتور TU3 پژو 206 هاچ بک، به راحتی می تواند اختلاف وزن بیشتر خودرو را جبران کرده و شتاب بیشتری را برای سمند به ارمغان آورد.
البته از نظر مصرف سوخت ممکن است برتری با 206 هاچ بک باشد، اما ویژگی های دیگری نیز مانند نرمی سیستم تعلیق و بزرگی و راحتی کابین وجود دارد که به نفع سمند تمام می شود. در نقطه مقابل پر واضح است که برای استفاده درون شهری، 206 جمع و جور تر و مناسب تر به نظر می رسد و شاید خرید سمند حتی برای استفاده جاده ای توسط خانواده های جوان نیز چندان توجیهی نداشته باشد.
در این زمینه تنها می توان به این نکته اشاره کرد که بسیاری از مکانیک های حدود 6 سال پس از عرضه موتور EF7 با پیچیدگی و تکنولوژی های به کار رفته در این موتور مشکل دارند، اما موتور TU3 پژو ساختار به مراتب ساده تری دارد و در مجموع از نظر تعداد قطعات یدکی موجود در بازار و اشراف مکانیک ها، گزینه ای ساده تر نسبت به EF7 محسوب می شود.
توصیف طراحی این دو خودرو قدیمی ایران خودرو نیز ثمره ای جز اتلاف وقت در پی ندارد اما با توجه به نظر سنجی های پیشین دیجی لیگا به نظر می رسد که طراحی حرفه ای و جذاب 206 حتی علیرغم گذشت نزدیک به 16 سال هنوز برای ایرانی ها دوست داشتنی جلوه می کند ولی سمند از همان ابتدای عرضه در سال 1380 نیز نتوانست جایی در دل مشتریان ایرانی باز کند.
از نظر قیمت اما تفاوت بین این دو محصول ایران خودرو چندان چشمگیر نیست و بسته به سطح تجهیزات و شرایط فروش و ....خرید هر دو خودرو با پرداخت رقمی بین 31 الی 33 میلیون تومان امکان پذیر است.
کیفیت هم این روزها به مسئله ای مهم و آزار دهنده در مورد خرید خودروهای تولید داخل مبدل شده ولی با قطعیت نمی توان گفت که کیفیت کدام یک از این دو خودرو بهتر یا بدتر است و آنطور که از شواهد بر می آید خریداران هر دو دسته ممکن است چند ماه اول پس از تحویل گرفتن خودرو را مشغول رفت و آمد و جر و بحث با نمایندگی های ایران خودرو باشند.
Loading ...