چنانچه نگاهی به آمار فروش خودروسازان مختلف در سال های اخیر داشته باشیم، خواهیم دید برندهای اسپرت ساز یا لوکسی مثل رولزرویس، بنتلی، فراری، لامبورگینی و استون مارتین سیری صعودی داشته و با افزایش تقاضا روبرو بوده اند. این امر با اضافه شدن مدل های شاسی بلند به جمع محصولات این کمپانی ها پر رنگ تر شده و نموده بیشتری پیدا کرده است.
رشد فروش برندهای این چنینی در حال اتفاق افتاده که اکثر آنها در قرن گذشته با مشکلات عدیده مالی روبرو شده و حتی تا پای ورشکستگی پیش رفته اند. چندی پیش پایگاه خبری Automotive News با مدیر عامل استون مارتین یعنی آقای اندی پالمر مصاحبه کرده و نظر وی را درباره چرایی افزایش محبوبیت مدل های گران قیمت جویا شده است.
در این مصاحبه آقای پالمر جمله جالبی بر زبان آورده و گفته که افراد ثروتمند، ثروتمندتر شده و بر تعدادشان افزوده می شود؛ همچنین به اعتقاد این مدیر 54 ساله خودروهای لوکس و فوق لوکس در بین ثروتمندان با شتاب بسیار بالایی در حال محبوب شدن بوده و بخش اعظمی از هزینه های آنها را تشکیل می دهند.
با توجه به صحبت های آقای پالمر اکنون می توان به دلیل اصلی فروش رکوردشکن کمپانی هایی مثل مکلارن، فراری و لامبورگینی در سال گذشته پی برد. نکته جالب توجه اینکه سود کمپانی کوچکی مثل لوتوس نیز از در سال 2017 افزایش یافته است.
بد نیست بدانید بعد از سکانداری آقای پالمر در استون مارتین، گویی خونی تازه در رگ های این کمپانی انگلیسی تزریق شده است. پیاده سازی سبک مدیریتی تویوتا - که از آن با عنوان Kanban یاد می شود - و تاکید بر روی کیفیت نقشی کلیدی در موفقیت استون مارتین داشته است.
به اعتقاد آقای پالمر تعداد خودروهای ساخته شده در یک روز اهمیت چندانی ندارد؛ مساله مهم اینست که وقتی اتومبیلی به انتهای خط تولید رسید، نیازی به تعمیر یا دوباره کاری نداشته باشد.