چین نقش سازنده‌ای در تامین صلح و ثبات "افغانستان" ایفا کند

در حالیکه برخی از مقامات افغان، دولت چین را به حمایت از طالبان متهم کرده‌اند اما حامدکرزی در دیدار با سفیر این کشور در کابل گفت که ایفای نقش سازنده‌ چین در برقراری ثبات و صلح افغانستان مهم است.

چین نقش سازنده‌ای در تامین صلح و ثبات به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در دیدار با «یاوجینگ» سفیر چین در کابل اظهارداشت که دولت چین بهتر است در مهار ناامنی‌ها و حل مشکلات منطقه‌ای با افغانستان همکاری کند.
 
سفیر چین در کابل نیز گفت که کشورش از افغانستان به عنوان متحد و دوست خوب حمایت خواهد کرد.
 
وی تاکید کرد که کشورهای منطقه باید به منظور تحکیم صلح و ثبات در افغانستان با هم متحد شوند و چین بیش از همه کشورهای برای تحقق این امر تلاش دارد.
 
یاوجینگ افزود: دولت چین در تمام برنامه‌های توسعه‌ای این کشور در منطقه خواستار مشارکت افغانستان است.
 
این در حالی است که دولت چین از سوی برخی از مقامات افغان به همکاری و حمایت تسلیحاتی از گروه طالبان در افغانستان متهم شده است.
 
گفته می‌شود پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حضور افراد وابسته به داعش در شمال و شمال شرق افغانستان چین برای مقابله با تهدید افراد وابسته به داعش در این کشور به گروه طالبان متکی شده است.
 
روز گذشته حنیف اتمر مشاور شورای امنیت افغانستان اعلام کرد که روسیه و چین در تلاش خود برای استفاده از طالبان برای مقابله با داعش ناکام خواهند ماند، گرچه طالبان و افراد وابسته به داعش در شرق باهم درگیرند اما این گروه در شمال افغانستان با افراد وابسته به داعش هماهنگ و همکاری می‌کند.
 
روزهای گذشته رسانه‌های پاکستانی از سفر هیئت سیاسی طالبان به «پکن» به دعوت مقامات چینی در یک ماه اخیر خبر داده بود.
 
هدف دیدار مقامات چینی با هیئت سیاسی طالبان، رایزنی و تشویق این گروه برای پیوستن به فرایند صلح اعلام شده بود، که نماینده ویژه رئیس جمهور چین نیز در دیدار با اشرف غنی تماس کشورش با طالبان را تائید کرده بود.
 
افغانستان با ایالت مسلمان نشین سین‌کیانگ چین در ولایت بدخشان کمتر از 100 کیلومتر مرز مشترک دارد، که گزارش های متعددی از گشت‌های مشترک نیروهای امنیتی افغان با ارتش چین در این منطقه منتشر شده است.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان