به گزارش ایسنا، اواخر لیگ هفدهم بود که دوباره بحث حذف تیمهای بدهکار از سال آینده مطرح شد و حتی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد که با اعمال قوانین حرفهای سازی AFC، ممکن است تعداد تیمهای لیگ برتر برای فصل آینده کاسته شود اما نکتهای که در این ماجرا قابل تامل است، این است که آیا تمام تقصیرها گردن باشگاههاست؟
باشگاهها در تمام دنیا از راههای مختلف درآمدزایی دارند که بخش اعظمی از آن از طریق حق پخش تلوزیونی و تبلیغات محیطی ورزشگاههاست اما باشگاههای ایرانی از این دو مقوله درآمدزایی ندارند. همین مساله هم باعث شده بدهیهای آنها هر سال روی هم انباشت شود و در نهایت به سرنوشت باشگاههایی مانند نفت تهران، صبا، راهآهن و ... دچار شوند. حتی با قدمت فراوان از سطح اول فوتبال حذف شوند.
سازمان لیگ به عنوان مجری لیگ برتر و مسئول پیگیری این دست از درآمدهای باشگاهها در سالهای اخیر با وجود برگزاری منظم لیگ نسبت به سالهای گذشته، در امر پیگیری حقوق باشگاهها منفعل بوده و باعث شده همیشه سر باشگاهها بیکلاه بماند. سازمان لیگ همچنان پیگیر عقد قراردادی با صداوسیما است که هنوز به نتیجه نرسیده است. آنها همچنین در وصول پول باشگاهها از شرکت امین سیما کیش - که در ابتدای فصل بدون برگزاری مزایده، حق تبلیغات محیطی ورزشگاهها را در اختیار گرفت - خودش را به عنوان یک ناکام بزرگ نشان داده است.
گفته میشود مبلغ قرارداد بین امین سیما و سازمان لیگ، 66 میلیارد تومان است اما سازمان لیگ تا پایان لیگ حدود 11 میلیارد تومان دریافتی داشته است؛ مبلغی که اواخر سال 96 پرداخت شده و این پرداختی تقریبا نصف قول و قرار دوطرف بوده و این شرکت باید 20 میلیارد تومان تا آن زمان پرداخت میکرد.
در این میان، مدیران باشگاهها چندین بار به مماشات سازمان لیگ با امین سیما اعتراض کردند و حتی در سازمان لیگ با مدیران این سازمان جلسهای داشتند اما با توجه به اتفاقاتی که تا پایان فصل رخ داد، به نظر میرسد این جلسه همانند خیلی از جلسات، بیثمر بوده است.
نکته دیگری که وجود دارد این است که سازمان لیگ، پاداش تیمهای لیگ برتری را از محل درآمدهایشان پرداخت میکند. به این صورت که 50 درصد آن را به صورت مساوی و 50 درصد دیگر را باتوجه به رتبه تیمها به حساب باشگاهها واریز کند اما باتوجه به ناتوانی سازمان لیگ در وصول حقوق باشگاهها، حتی پرسپولیس که به عنوان قهرمانیاش رسیده نمیتواند پاداش واقعیاش را دریافت کند.
رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال پس از تمدید قرارداد با وینفرد شفر در پاسخ به این سوال که آیا از تبلیغات محیطی از سازمان لیگ دریافتی داشته است یا خیر؟ گفت: امسال هیچ دریافتی نداشتهایم.
در ادامه یکی از خبرنگاران به افتخاری گفت به خاطر بدهیهایی که باشگاههای استقلال و پرسپولیس دارند، معمولا پولی از تبلیغات محیطی دریافت نمیکنند که مدیرعامل باشگاه استقلال در این زمینه پاسخ داد: ما مادام العمر و تا انقلاب مهدی (عج) به اینها بدهکار خواهیم بود. میدانید چرا؟ چون همه چیز دست خودشان است. مگر ما پولی از آنها گرفتهایم؟ مگر پولی به ما دادهاند که ما را بدهکار کردهاند؟ اگر حساب و کتابها را شفاف کنیم قضیه متفاوت میشود. کاری که در این زمینه فدراسیون میکند این است که هر تخلفی در مسابقه رخ میدهد جریمهاش را برای باشگاه میگذارند. اگر قرار است ما را جریمه کنند باید اجازه دهند برویم و از حق و حقوقمان دفاع کنیم. خودشان میبرند و میدوزند و هر هفته مسالهای برای ما ایجاد میشود. یک روز میگویند تماشاگر به داور توهین کرده است یک روز میگویند تماشاگر به تیم حریف توهین کرده است. تماشاگر که در اختیار من نیست که بگویم چه کاری روی سکو انجام دهد. ممکن است یک نفر در میان تماشاگران فریاد بزند آن را که نباید به حساب ما بزنند.
اما در ادامه صحبتهای مدیرعامل استقلال درباره جلسهای که با شیرازی، مدیرعامل شرکت امین سیما کیش داشته، جالب است. طبق صحبتهای افتخاری، شیرازی توپ را در زمین سازمان لیگ انداخته و این سازمان را مانع پرداخت حق و حقوق باشگاهها میداند. افتخاری درباره این جلسه میگوید: او گفت که حرفی ندارم پول را مستقیما به خود باشگاهها بدهم اما سازمان لیگ باید نامهای به من بدهد که من پول را مستقیما به شما بدهم. سازمان لیگ هم این نامه را نمیدهد.
همچنین حمیدرضا گرشاسبی در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا در لیگ هفدهم دریافتی بابت تبلیغات محیطی داشتهاند، اظهار کرد: خیر امسال هیچ دریافتی نداشتهایم. جلسات متعددی در این زمینه برگزار کردهایم. ظاهرا اسپانسری که قبلا بوده مشکلاتی با سازمان لیگ دارد. الان هم مشکلات جدیدی به وجود آمده که ما منتظر هستیم همه این مشکلات حل شود تا درآمدهای باشگاهها را بدهند.
با توجه به صحبتهای افتخاری و گرشاسبی میتوان به این نتیجه رسید که روابط سازمان لیگ و امین سیما چالش برانگیز شده و دود این رابطه عجیب تنها در چشم باشگاهها میرود. با این حال با توجه به شواهد موجود علیرضا شیرازی، مدیرعامل امین سیما هیچ ابایی بابت حضور مقابل طلبکارانش ندارد؛ همان طور که حضور پررنگی در جشن قهرمانی پرسپولیس داشت.
در همین راستا پرسشهایی به ذهن میرسد که نیازمند پاسخگویی مسئولان سازمان لیگ است. از جمله این که در ابتدای فصل به چه علت بدون برگزاری مزایده تبلیغات محیطی به شرکت امین سیما کیش واگذار شده است؟ چه میزان از جزئیات قراداد امین سیما با سازمان لیگ عملی شده و مبلغ کامل قرارداد با این شرکت چقدر بوده است؟
اقداماتی که سازمان لیگ برای وصول مطالباتش از شرکتهایی که در زمینه تبلیغات محیطی با آنها همکاری داشت، انجام داده چیست؟ طرح در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی ورزشگاهها توسط سازمان لیگ به تصویب هیات رئیسه سازمان لیگ رسیده و این طرح به چه شکل اجرایی خواهد شد؟ باشگاههایی مانند استقلال و پرسپولیس بدهیهای خودشان را به محل درآمدهایشان در سازمان لیگ حواله میدهند. چه میزان از بدهیها به این شکل توسط سازمان لیگ پرداخت شده است؟
قرار بود پاداش باشگاهها از محل درآمدهایشان در سازمان لیگ پرداخت شود. این درآمد حق پخش تلوزیونی - قرادادی با صداوسیما منعقد شده است و تبلیغات محیطی ورزشگاهها - که به طور کامل وصول نشده است - را شامل میشود. سازمان لیگ برای پرداخت پاداش باشگاههای لیگ برتری چه برنامهای دارد؟