معرفی Sgt. Stubby: An American Hero: داستانی جنگی با قهرمانی متفاوت

چه کسی از داستانی تأثیرگذار در مورد سگی شجاع و قهرمان خوشش نمی‌آید؟ و اگر این سگ یک قهرمان جنگی نیز باشد چه؟ این قهرمانان باوفا لایق احترام هستند، مانند قهرمان‌های فیلم «مکس» Max و فیلم الهام گرفته شده از واقعیت «مگان لیوی» Megan Leavey که در مورد سگی وفادار است که جان خود را فدای کشور می‌کند.
بی‌دلیل نیست که رین تین‌ تین Rin Tin Tin، سگی از نژاد ژرمن شپرد German sheperd که در جنگ جهانی اول توسط سرباز آمریکایی نجات پیدا کرد، به یکی از ستاره‌های دوران سینمای صامت تبدیل شد. داستان‌هایی در مورد سگ‌ها همیشه انسان را احساساتی می‌کند؛ و اکثر مردم اگر بدانند در فیلمی شخصیت سگ داستان می‌میرد، از دیدن آن صرف‌نظر می‌کنند.
فیلم جدیدی که به جمع فیلم‌های در مورد سگ‌ها اضافه شده است، «گروهبان استابی: قهرمان آمریکایی» Sgt. Stubby: An American Hero، انیمیشن جنگی در مورد داستانی واقعی در جنگ جهانی اول و سگی از نژاد بوستن تریر Boston terrier، است. در سال 1917 سگ کوچکی وارد مدرسه پیاده‌نظام ییل Yale شد و ارتباطی دوستانه با رابرت کونری Robert Conroy بیست‌وپنج‌ساله (سرباز پیاده‌نظام با احساسی با صدای لوگان لرمن Logan Lerman، قهرمان داستان‌های «پرسی جکسون» Percy Jackson) برقرار کرد و حتی با او در تمرینات جنگی شرکت می‌کرد. استابی (به معنای کوچک و کوتاه که به خاطر دم کوتاه و هیکل کوچکش او را به این اسم صدا می‌کردند.)، حتی یاد گرفت با بلند کردن دستش سلام نظامی دهد، حرکتی که دل ژنرال‌های کونروی را به دست آورد.
هنگامی‌که کونروی و هم‌رزمانش برای پشتیبانی نیروها به فرانسه اعزام شدند، استابی یواشکی با آن‌ها رفت. بعد از این‌که سربازها متوجه حضور او شدند، استابی به نماد خوش‌یمن گروه آن‌ها تبدیل شد و حتی به او نشان اسمش را دادند. استابی وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌داد، موش‌ها را دور می‌کرد، وقتی گاز مشکوک و یا بمبی در حال آمدن بود با پارس کردن سربازان را خبر می‌کرد، در کنار زخمی‌ها می‌ماند، از حضور سربازان ناآشنا باخبر می‌شد و یک سرباز آلمانی را گرفت. حتی یک‌بار در حین انجام وظایفش زخمی شد. استابی اولین سگ در ارتش آمریکا بود که مقامی به او تعلق گرفت و ژنرال جان جی. پرسینگ John J. Pershing شخصاً به او مدال طلا داد.تمام این اتفاقات در این انیمیشن دیدنی به تصویر کشیده شده است؛ اما احتمالاً با خود فکر می‌کنید که یک انیمیشن با قهرمانی یک سگ خیابانی بامزه، چطور می‌تواند ترس و خطرهای جنگ را نمایش دهد؟ جواب این است: بهتر از آن‌ چیزی که فکرش را بکنید. هیچ‌کس توقع فیلمی جدی مانند «راه‌های افتخار» Paths of Glory و «اسب جنگی» War Horse را از «سرگروهبان استابی» ندارد، اما فیلم‌ساز مستند، رابرت لانی Robert Lanni موفق شده است که بدون نمایش خون و خون‌ریزی، خطرهای جنگ را به‌خوبی نمایش دهد. صحنه‌ای دلهره‌آور که ابر زردی از گاز خردل سرتاسر یک دهکده را می‌پوشاند، یک نمونه‌ خوب برای این ادعا است. درعین‌حال لانی سعی در متفاوت نشان دادن استابی نیز ندارد، او مانند همه سگ‌ها پارس می‌کند، بازیگوش است و گاهی غرغر می‌کند و خودش را تمیز می‌کند.
لانی با زیرکی از چند بازیگر معروف برای صداگذاری انیمیشنش استفاده کرده است. ممکن است از لهجه آمریکایی او متوجه نشوید، اما این هلنا بونهام کارتر Helena Bonham Carter انگلیسی است که شخصیت مارگارت، خواهر رابرت که بعد از فوت والدینشان برای او مثل یک مادر است را صداگذاری کرده است. تشخیص صدای ژرار دوپاردیو Gerad Depardieu در نقش بورلی گاستون Burly Gaston، سربازی فرانسوی که به استابی و رابرت راهکارهای مفید در جنگ را یاد می‌دهد، کار سختی نیست. مشخص است که به دلیل بودجه کم، لانی و نویسنده دیگر این فیلم، مایک استوکی Mike Stokey (کهنه‌سربازی که در جنگ ویتنام حضور داشت و مشاور تکنیکی برخی از پروژه‌ها مانند «متولد چهارم جولای» Born on the Fourh of July و «جوخه برادران» Band of Brothers بود) صحنه‌ها را با حضور شخصیت‌های زیادی، شلوغ نکرده‌اند و این روش مینیمال گرایی در اکثر مواقع به نفع فیلم بوده است. دو دوست نزدیک کونروی نشان‌دهنده دو دسته از سربازانی هستند که در جنگ جنگیدند. سرباز آمریکایی- آلمانی اشرودر Schroeder (با صدای جیم فار Jim Pharr) نماینده مهاجران وطن‌پرستی است که در جنگ جهانی جنگیدند و المر Elmer (با صدای جوردن بک Jordan Beck) سرباز شکاکی است که در ابتدا با توهین به سرباز فرانسوی با او درگیر شد، اما در آخر یاد گرفت که به هم‌رزمان خارجی‌اش هم احترام بگذارد.درست مانند خود استابی که قبل از شکوفا شدن مهارت‌هایش، کسی به او توجهی نمی‌کرد، من هم توقع زیادی از این انیمیشن نداشتم، اما پس از دیدن آن، از روشی که این فیلم برای نمایش داستانی تأثیرگذار استفاده کرده‌ است، بسیار لذت بردم. خیلی قبل‌تر از وقتی‌که در آخر جنگ، جورج اس پتون Georfe S. Patton به استابی مدال جنگی داد، این داستان نظر اولیه من را در موردش عوض کرده بود.
منبع: راجر ایبرت

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان