خوشبختانه برخی از تلاشها نشان میدهند که خودروسازان کشورمان در حال تلاش برای رشد هستند. هرچند ممکن است این تلاش سرعت بسیار کمی داشته باشد اما میتوان به آن امیدوار بود!
در این میان شرکت سایپا با طراحی و ساخت خودروهای کوچک و ارزان قیمت، در تلاش است تا خود را بهروز نموده و مانند گذشته فقط به تولید پراید اکتفا نکند. بهتازگی محصول جدید سایپا با نام کوئیک در مقابل دوربینها ظاهر شده است که نشان میدهد یک هاچبک جدید از این شرکت در راه است. این مدل را میتوان ساینا 2 دانست، چرا که وجه مشترک زیادی با ساینا دارد.
در نمای جلویی خودرو، شما همان ساینا را مشاهده میکنید که جان تازهای گرفته و طرح آن کمی پختهتر شده است. با کم شدن ارتفاع بدنه و اضافه شدن خطوط برجستهتر، با نمایی عضلانی و اسپرت روبرو خواهید شد که البته برای یک خودرو در چنین سایزی، کمی هم در ذوق میزند!
جلوپنجره این خودرو هنوز ابعاد کوچکی دارد اما سایپا با بکار بردن بخشها کرومی، تلاش کرده چهرهای جذابتر به این قسمت ببخشد. طراحی چراغها بسیار شبیه به خودروی ساینا بوده اما بخش سپر و ورودی هوای قرار داده شده در آن کمی جذابتر و عضلانیتر از ساینا طراحی شده است. چراغهای مهشکن نیز خوب طراحی شدهاند.
در نمای پشتی شما با یک چهره آشنا روبرو خواهید شد. با نگاه به این بخش کاملا متوجه خواهید شد که کوئیک براساس محصولات بی امو طراحی شده و نمای پشتی بهخصوص چراغها شبیه به بیامو x1 است.
اما با وضع کنونی صنعت خودرو در ایران میتوان به این نوع طراحی نگاه مثبت داشت چرا که اوضاع طراحی خودرو در کمپانیهای داخلی بسیار خراب است. نمونه آن را میتوان در تیبا مشاهده کرد که حاصل تلاش مهندسان داخلی و شرکتهای خارجی بود. در این خودرو بخش چراغهای ترمز و پایین سپر را نمیتوان دوست داشت زیرا با نمای پشتی خودرو هماهنگی ندارد.
در نمای جانبی شما چیزی شبیه به همان تیبا 2 را مشاهده خواهید کرد که ضعفهایی مانند سایز و شکل رینگ چرخها و خطوط بدنه ساده و بیدقت بهصورت واضح دیده میشوند.
از لحاظ فنی بهنظر نمیرسد کوئیک تفاوت خاصی با ساینا داشته باشد، چرا که این خودرو همانند برادر خود از یک پیشرانه 1503سیسی با 87 اسب بخار قدرت بهره میبرد و توانایی تولید 128 نیوتنمتر گشتاور را دارد. بنابراین از لحاظ فنی، کوئیک همان ساینا خواهد بود که حتی سیستم تعلیق آن نیز تغییری نداشته است.
در بحث تجهیزات، این محصول مندرآوردی سایپا، کمی مجهزتر از ساینا خواهد بود، از جمله این تجهیزات میتوان به سیستم استارت دکمهای، سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل، صندلی برقی چند حالته راننده، سیستم کمک تعویض دنده در حالت دستی، آینههای برقی، کیسههوای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد سرقت و … اشاره کرد.
بنابر اعلام مسئولان سایپا این خودرو در حدود 35 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. شاید کوئیک از لحاظ فنی ضعیف باشد اما نکات مثبتی هم دارد که از جمله آنها میتوان به تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبول، چهره جدید و اسپرت اشاره کرد.
این خودرو قرار است بهعنوان ارزانترین مدل دنده اتوماتیک روانه بازار شود. سایپا برای پاسخ به نیاز تمام خریداران، کوییک را در 4 تیپ روانه بازار خواهد کرد که گیربکس دستی را نیز شامل می شود. حال باید صبر کنیم تا این محصول را از نزدیک ملاقات کرده و ببینیم ارزش تعریف کردن را دارد و یا خیر؟!