پیام رسان سروش به تازگی ثبت نام 10 میلیون کاربر در پلتفرم خود را جشن گرفته و پیش از این نیز مدیرعامل آن عنوان کرده بود که این پلتفرم قادر به پاسخگویی به نیاز 20 میلیون کاربر است. اما در روزهای گذشته سروش با برخی اختلالات رو به رو شده بود.
«سیدمیثم سیدصالحی»، مدیرعامل این پیام رسان با وجود اختلالات مقطعی در سروش، عدم رضایت از حمایت دولت در قبال این پیام رسان را مطرح کرده و به تازگی در توییتر نوشته است: «مشکل فعلی پهنای باند نیست. اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بینالملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و نیز اختصاص کانال مستقیم پیامک، موارد زیرساختی حیاتی است که در اختیار سروش نیست.»
جدا از بازخورد گسترده کاربران شبکههای اجتماعی به همین اظهار نظر مبنی بر زیادهخواهی سروش، «مجتبی جوانبخت» رییس شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به این درخواستها واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: «موظف به تامین زیرساختهای مورد تایید در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستیم نه هر آنچه نیاز دارید. هیچ کسب و کاری نباید منتظر تحویل هر آنچه خواسته است از سمت دولت باشد.»
اما مصوبات شورای عالی فضای مجازی چه میگویند؟ جوانبخت، دستیار جوان وزیر ارتباطات در گفتگو با دیجیاتو به مصوبات جلسات 36 الی 40 شورای عالی فضای مجازی که در خرداد سال گذشته نهایی شده اشاره میکند و میگوید:
«این مصوبات برای حمایت از پیامرسانهای داخلی، یک سری وظایف برای حوزههای مختلف حاکمیت تعیین کرده است؛ صداوسیما، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی و قوه قضاییه هر کدام وظایفی دارند تا حمایت از پیامرسانهای بومی انجام شود. به وزارت ارتباطات چند وظیفه محول شده است از جمله به حداقل رساندن هزینههای مرتبط با مصرف پهنای باند، وام 5 میلیاردی از محل درآمدهای وزارت ارتباطات و کمک به تامین زیرساختهای شبکهای.»
جوانبخت خبر میدهد که وزارت ارتباطات وظایف خود را به شکل مناسبی انجام داده است: «پلتفرم پیام رسان های بومی از نظر معماری، توسعه سخت افزار و ارتقا عملکرد نرم افزاری نیاز به بهبود دارد تا خدمات بهتری را در اختیار کاربران بگذارند. بعید است که پیام رسان ها از وظایف قانونی ما و همچنین اقداماتی که تا کنون انجام گرفته بی خبر باشند.»
دستیار جوان وزیر ارتباطات در خصوص پهنای باند پیام رسان های بومی میگوید: «در حال حاضر پهنای باندی که در اختیار پیام رسان های داخلی است، به مراتب بیشتر از پهنای باندی است که در اختیار تلگرام بود. دوستان میگویند آن چیزی که به تلگرام دادید به ما هم بدهید؛ در حال حاضر پیام رسان های بومی چند برابر بیشتر امکان بهره برداری از زیرساختها را دارند اما از این زیرساخت به طور کامل استفاده نمیشود و درصد زیادی از آن هنوز بلااستفاده است.»
به عقیده جوانبخت، بحث «کیفیت خدمات» و «اعتماد عمومی» باعث شده است تا جذب کاربر در پیام رسان های بومی در حد انتظار نباشد:
«در بحث اعتماد عمومی، صرفاً خود پیامرسانها مقصر نیستند اما حقیقت این است که مردم هنوز آن اعتماد لازم را به آنها ندارند. اجزای مختلف حاکمیت در خصوص حفاظت از دادهها و رعایت حریم خصوصی باید اقدامات اساسی انجام دهند؛ خوشبختانه با فتوای مقام معظم رهبری، مسیر راه مشخص شد که حوزه باید به چه سمت و سویی پیش رود اما هنوز اقدامات جای کار دارد. اگر بدون توجه به نظر مردم پیش برویم و احساس کنیم با صرف دستورات حاکمیتی کار را جلو ببریم، به نظر من داریم راه را اشتباه میرویم.»
دستیار جوان وزیر ارتباطات، مسیر درست حرکت را در توسعه خدمات، افزایش کیفیت و سرعت سرویسدهی و همچنین ترمیم اعتماد عمومی پیام رسان های داخلی میبیند تا این پلتفرمها بتوانند به وظایف تعیین شده خود در جهت ارائه خدمات به مردم عمل کنند.