صندلی های مدرن، این بار مدل تخم مرغی و مورچه ای مد شده اند!

معماران بسیار زیادی در سطح جهان وجود دارند که علاوه بر کار معماری در زمینه مبلمان نیز فعالیت کرده و طرح های جالب و خلاقانه ای را خلق نموده اند که حتی از آثار معماری شان نیز مهم تر و با اهمیت تر شده اند

معماران بسیار زیادی در سطح جهان وجود دارند که علاوه بر کار معماری در زمینه مبلمان نیز فعالیت کرده و طرح های جالب و خلاقانه ای را خلق نموده اند که حتی از آثار معماری شان نیز مهم تر و با اهمیت تر شده اند. آرن جاکوبسن، پدر معماری سبک مدرن و مینیمالیست دانمارکی است. او علاوه بر این که یک معمار موفق بود با طراحی‌ های ساده و درعین‌ حال ظریف و کاربردی خود تاریخ مبلمان را تغییر داد. درحالی‌ که اهمیت ساختمان‌ های آرن جاکوبسن کمتر مورد قدردانی قرار گرفت، مبلمان و دیگر کارهای طراحی آن به میراث ملی و بین‌ المللی تبدیل شده است. از جمله معروف‌ ترین طراحی‌ های او م ی‌توان به مبلمان با طرح‌ مورچه و تخم‌ مرغ اشاره کرد.

صندلی آرن جاکوبسن

زندگی‌ نامه

آرن جاکوبسن در سال 1902 در کپنهاگ متولد شد. پدر او، عمده‌ فروش پین‌ های ایمنی و مادرش، یک کارمند بانک و نقاش بود. در دوران کودکی، استعداد خارق‌ العاده‌ ای را برای طراحی و ترسیم طبیعت نشان داد. آرن می‌ خواست در اصل، نقاش باشد، اما پدرش او را به تحصیل در رشته معماری تشویق کرد. سفرهای او از بیست‌سالگی آغاز شد و او به نیویورک رفت، سپس به کارآموزی در آلمان پرداخت و بعد هم مطالعات خود را در ایتالیا انجام داد. در طول این دوره، جاکوبسن برخی از بهترین نقاشی‌ های آبرنگ خود را تولید کرد. 

مطلب پیشنهادی : صندلی پلاستیکی شفاف، صندلی که به نام روح معروف شد!

صندلی مدرن

از تولید تا انقضا 

بیشتر محصولات در فرآیند طراحی با هدف حل مشکلات زندگی انسان ساخته می‌ شوند؛ در واقع راحت‌ تر کردن زندگی انسان به روشی که هم اصول زیبایی‌ شناسی آن قابل‌ لمس شود و هم محصولی کاربردی به مرحله تولید برسد را می‌ توان از اهداف اصلی فرآیند طراحی دانست، اما بازه زمانی استفاده بسیاری از محصولات به مدت شهرت آن محصول وابسته است، پس از مدتی که طرحی جدید بر سر زبان‌ ها می‌ افتد و بازار را به خود اختصاص می‌ دهد، فراموش‌ شده و به تاریخ انقضا می‌ رسد، اما مسئله مهم، بازگشت مجدد به جایگاه قبلی خود در سال‌ های بعد است.  این اتفاق در تعداد معدودی از محصولات قابل‌ مشاهده است. محصولی که بتواند بعد از گذشت سال‌ ها باز هم خاص و متجلی نبوغ طراح خود باشد، شایستگی به یاد ماندن را دارد!

مطلب پیشنهادی : صندلی لهستانی و کاربرد آن در دکوراسیون منزل

صندلی مدرن

صندلی مدرن

صندلی آرن جاکوبسن

صندلی آرن جاکوبسن

صندلی مورچه

این صندلی با الهام از آثار ایمز با استفاده از خم کردن تخته‌ سه‌ لایی (سه لایه تخته که در سه جهت مختلف روی هم قرار گرفته و با دستگاه پرس داغ و چسب به هم متصل می‌ شوند) برای رستوران نووو نوردیسک تولید شد که در ابتدا با سه و سپس با چهار پایه تولید گشت. این صندلی از دو قسمت نشیمن چوبی و پایه فلزی تشکیل شده است که باعث می‌ شود وزن کمی داشته باشد. این سادگی اجزاء به‌اضافه استفاده‌ مینیمال از مصالح باعث شد این صندلی به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌ به‌ صرفه باشد و به مرحله تولید انبوه نیز برسد؛ در واقع از زمان شروع تولید این صندلی از اوایل دهه1950 تاکنون، بیش از 5 میلیون صندلی مورچه در سراسر جهان به فروش رسیده است.

مطلب پیشنهادی : صندلی های شیک و زیبا برای دکوراسیون منزل

صندلی آرن جاکوبسن

صندلی مدرن

صندلی مدرن

صندلی سری 7

صندلی سری 7 با همان شیوه‌ ای که در ساخت صندلی مورچه استفاده می‌ شد، تولید گشت. این صندلی بدون دسته و بسیار سبک است و برای فضاهای کوچک با اشغال فضای کم طراحی شده است. صندلی سری 7 در طیف وسیعی از رنگ، پوشش و سبک‌ های مختلف موجود است که برای نرم‌ تر شدن تکیه‌ گاه آن نیز از چندلایه پنبه بین تخته‌ های قالبی استفاده شده است. 

مطلب پیشنهادی : صندلی راک، گهواره آرامش بخش خانه!

صندلی آرن جاکوبسن

صندلی مدرن

صندلی مدرن

صندلی تخم‌مرغ 

این صندلی در بدو تولدش در سال 1958، جنجال زیادی به راه انداخت و به یک مد تبدیل شد؛ به‌ طوری‌ که جایگاه خاصی در دفاتر کار و منازل لوکس آن زمان پیدا کرد. هدف از طراحی صندلی، مبلمان هتل سلطنتی اس‌ ای‌ اس (SAS) و نخستین آسمان‌ خراش شهر بود؛ بنابراین فضای داخلی هتل نیازمند مبلمان چشمگیر و منحصربه‌ فرد بود یاکوبسن، بزرگ‌ ترین پروژه‌ اش را با الهام از آلوار آلتو محقق ساخت که در آن همه‌ چیز را خودش طراحی کرد؛ از خود ساختمان تا کاناپه‌ ها و شیرهای حمام.

مطلب پیشنهادی : صندلی اپن زیبای آشپزخانه کامل کننده دکوراسیون 

صندلی مدرن

صندلی مدرن

ناگفته نماند که روکش این صندلی در مدل اصلی، پارچه‌ ای است. پارچه‌ رومبلی که حاشیه‌ های آن با حدود 1300 گره دوخته‌ شده و هسته‌ نگه‌ دارنده‌ای از جنس فوم پلی‌ اورتان که توسط الیاف شیشه تقویت‌ شده را به‌ عنوان پوشش ظاهری صندلی در برگرفته است. مهم‌ ترین بخش این صندلی، مکانیسم تعلیق آن است که باعث شده صندلی برای کسب بیش ترین میزان راحتی در حالت‌ های مختلف به‌ صورت معلق قرار بگیرد.

صندلی آرن جاکوبسن

صندلی آرن جاکوبسن

صندلی تخم‌ مرغی مثل یک مجسمه به‌ عنوان نمادی از زیبایی و تفاوت در کنار راحتی و حس آرامش شناخته شد. در سال 2008 جشن تولد 50 سالگی صندلی تخم‌ مرغی برگزار شد که در این جشن نمونه‌ هایی بسیار متنوع از آن ارائه گشت. صندلی‌ ای که حدود 50 سال قبل متولد شده، امروز هم نماد زیبایی و خاص بودن یک فضای داخلی به شمار می‌ رود.

مطلب پیشنهادی : صندلی راک، تاب بازی خیال برصندلی ننویی مادر بزرگ!

صندلی مدرن

از قاشق تا شهر 

فلسفه‌ ای که یاکوبسِن به‌ عنوان ایده‌ اصلی در کلیه‌ طراحی‌ هایش در سر می‌ پروراند خلق خانواده‌ ای هماهنگ از طراحی‌ هایش بود. هم‌چنین سایر طراحی‌ های او مثل دستگیره‌ در، کارد و چنگال و همزن، همه مانند مجموعه‌ ای هماهنگ در یک خانواده هستند. او تحت تأثیر طراح و مورخ هنر ایتالیایی؛ ارنستو روگرز بود که اعتقاد داشت طراحی هر اثری اهمیت برابر دارد، حال چه طراحی یک قاشق باشد چه طراحی یک شهر!

صندلی مدرن

بازطراحی 

فریتز هانسن به مناسبت شصتمین سالگرد طراحی از هفت معمار برجسته ازجمله زاها حدید، جین نوول و اسنوهتا خواسته است تا سری هفت صندلی‌ های طراحی‌ شده توسط طراح مدرنیست دانمارک؛ آرن جاکوبسن را دوباره‌ سازی و بررسی کنند. 

مطلب پیشنهادی : صندلی های منزل را با سلیقه بهنوش طباطبایی انتخاب کنید!

صندلی آرن جاکوبسن

محصولات 

  • 1929 : صندلی ؤیکر برای «خانه‌ی آینده»، کوپنهاگ
  • 1934: صندلی تاشو، نیمکت و میز عسلی برای ب. شِپلِر
  • 1952: صندلیِ مورچه برای فریتْس هِنسِن 
  • 1955: صندلی‌های سری 7 برای فریتْس هِنسِن
  • 1956: دستگیره‌ درِ اِی جِی برای کارل ف. پتِرسون، صندلی دسته‌دار و کاناپه 3300 برای فریتْس هِنسِن
  • 1957: میز و صندلی کلاس درس با  صندلی زبان (Tongue) ، سرویس قاشق چنگال ای‌ـ‌جِیبرای گِئورگ یِنسِن
  • 1959: صندلی‌های دسته‌دار قطره و لگنی؛ مجموعه‌ی چراغ‌های ای‌ـ‌جی برای لوئیس پولسِن (از جنس اسیل )
  • 1962: صندلی آکسفورد برای فریتْس هِنسِن (صندلی اداری )
  • 1967: مجموعه‌ی لوازم غذاخوریCylinda Line  برای سْتِلتن 
  • 1969 : قطعات حمام برای وُلا

می توانید نمونه های مشابه را در چیدانه ببینید :

صندلی غذاخوری

صندلی غذاخوری

قیمت نامشخص
صندلی قو (Swan)

صندلی قو (Swan)

قیمت نامشخص
صندلی لابی

صندلی لابی

قیمت نامشخص

در صورتی تمایل به خرید نمونه ای خاص در قسمت سفارش کالا و خدمات از چیدانه راهنمایی بگیرید.

منبع : مجله منزل ؛ نویسنده: فرشته امیرخانی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان