ما شهرنشینان معمولاً به خاطر دوری از طبیعت و فضای سبز، علاقه زیادی به نگهداری از گیاهان آپارتمانی داخل منزل خود داریم. اما باید دقت کنیم که چند اشتباه ساده کافیست تا گیاه عزیزمان از بین برود. در ادامه مطلب 6 اشتباه رایج که صاحبان گیاهان آپارتمانی مرتکب می‌شوند را بیان می‌کنیم.

اشتباه اول: با گیاه مانند یک موجود بی‌جان رفتار می‌کنید

باید همیشه به یاد داشته باشید که گیاهان هم ارگانیسم‌هایی زنده و در حال نفس کشیدن هستند. گیاهان موجوداتی حیرت‌آور هستند که اگر شروع به مطالعه درباره زندگی آنها بکنید، دید شما را برای همیشه تغییر خواهند داد.

گیاهان آپارتمانی

اشتباه دوم: تشابه زادگاه بومی گیاه و محل زندگی خود را نادیده می‌گیرید

در هنگام خرید یک گیاه، ابتدا به محیط زندگی خود فکر کنید. آیا نور طبیعی زیادی دارید؟ خانه‌تان را معمولاً گرم نگه می‌دارید و یا خنک؟ بنابراین ابتدا شرایط محل زندگی خود را بسنجید و سپس گیاهی را بیابید که با این محیط سازگار است. یک راه ساده برای این کار این است که نام گیاهی که قصد خریداریش را دارید در اینترنت جستجو کرده و زادگاه بومی آن را بیابید. اگر آن گیاه بومی مناطق گرمسیری است، گرما و رطوبت، دو نیاز اصلی آن هستند. اگر صحرا جایی است که گیاه از آن می‌آید، حرارت و نور خورشید را دوست دارد.

گیاهان آپارتمانی

اشتباه سوم: قبل از آبیاری خاک را لمس نمی‌کنید

بیشتر گیاهان آپارتمانی (به جز سرخس‌ها) دوست دارند که قبل از آبیاری مجدد، حدود 10 سانتی‌متر از خاک روی گلدان‌شان خشک شود. انگشت‌تان را داخل خاک فرو ببرید و میزان رطوبت آن را بسنجید تا مبادا با آبیاری بیش از حد گیاه عزیزتان از بین برود.

گیاهان آپارتمانی

اشتباه چهارم: برگ‌های گیاه را آبپاشی و تمیز نمی‌کنید

وقتی ما گیاهان را به محیط بسته می‌آوریم، آن را از دریافت جادوی طبیعت محروم می‌کنیم. دیگر باران و باد، گرد و غبار روی برگ‌ها را نمی‌شویند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که گیاهان خود را حداقل ماهی دو بار با آب تمیز کنید. می‌توانید این کار را با یک اسپری آب یا یک حوله خیس انجام دهید. با این کار گیاه شما تمیز می‎ماند، نفس می‌کشد و از آفات مصون می‌ماند.

گیاهان آپارتمانی

اشتباه پنجم: گلدان گیاه را بیهوده تعویض می‌کنید

یک قانون کلی در اینباره این است که: وقتی باید گلدان را عوض کنید که خاک 1 تا 2 روز بعد از آبیاری کاملاً خشک شده باشد. معمولاً این موضوع نشانه این است که گلدان ظرفیت نگهداری از رطوبت را ندارد و بیشتر حجم آن را ریشه پر کرده است. هنگام تعویض گلدان، گلدان جدید باید فقط 5 تا 7 سانتی‌متر عرض بیشتر و 5 تا 7 سانتی‌متر ارتفاع بیشتر داشته باشد. گلدان بزرگ دلیل بر رشد بیشتر گیاه شما نخواهد شد، بلکه باعث وجود خاک و رطوبت بیشتر در اطراف ریشه شده و آن را می‌پوساند.

گیاهان آپارتمانی

اشتباه ششم: تغذیه گیاه را فراموش می‎کنید

معمولاً کوددهی به گیاه فراموش می‌شود. در حالی که کود نقش بسزایی در رشد و سلامت گیاه دارد. گیاه خود را در طول فصول رشد (معمولاً بهار و تابستان ) کوددهی کنید.

گیاهان آپارتمانی