تبلیغ مؤثر یکی از مهمترین عواملی است که میتواند مخاطب را به سوی محصول شما جذب کند. شاید تصور کنید انجام این کار کمی دشوار باشد؛ اما اگر به نصیحتهای متخصصان گوش دهید، متوجه خواهید شد که جذب مشتری کار سختی نیست. این 7 تکنیک به شما کمک میکنند تبلیغات مؤثرتری داشته باشید و بتوانید نتیجه بهتری بگیرید.
1- خوانندگان تبلیغات را زمانی که تنها هستند بهصورت فردی میخوانند
اگر میخواهید مخاطب به شما به چشم یک دوست قابلاعتماد نگاه کند، بهتر است که افعال خود را جمع نبندید؛ زیرا این کار شما را سرد و جدای از مردم نشان میدهد. بنابراین زمانی که میخواهید متن آگهی خود را بنویسید، مخاطب را یک نفر در نظر بگیرید؛ این کار باعث میشود توجه خواننده به سمت شما جلب شود. برای عرضه کردن پیشنهادتان باید وانمود کنید که با تکتک مخاطبان خود در حال برقراری یک ارتباط دونفره هستید.
2- شما نمیتوانید خوانندگان را به انجام کاری مجبور کنید
شما فقط میتوانید آنها را به انجام کاری علاقهمند کنید. بنابراین سعی کنید با نوشتن جملات و پاراگرافهای کوتاه، علاقه آنها را به سمت خود جلب کنید. از کلمات دشوار استفاده نکنید؛ اگر مطمئن نیستید چه کلماتی برای مخاطب دشوار هستند، میتوانید به مدت یک هفته با هرکسی که از سطح سواد بالایی برخوردار نیست صحبت کنید و برای برقراری ارتباط با مردم از همان ادبیات استفاده کنید. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که ابتدا سعی کنید به حرف مردم گوش بدهید و سپس آنها را با ادبیاتی که برایشان قابلفهمتر است، به سمت محصول یا خدمات خود هدایت کنید.
3- انشا ننویسید
منظور این است که بیشازاندازه فلسفی نشوید. متن آگهی باید دقیقا به مخاطب بگوید که محصول یا خدمات شما چه کارهایی برای آنها انجام میدهد و چگونه میتواند سطح زندگی آنها را بالا ببرد. جزئیات تبلیغ باید بهگونهای باشد که خواننده بتواند شخصا تصور کند محصول شما چه مزیتی برای او دارد.
4- تبلیغهای داستانی یک مزیت محسوب میشوند
تبلیغات داستانی توجه مخاطب را به خود جذب میکنند و در ذهن آنها باقی میمانند. برای نوشتن داستانهای تبلیغاتی کافی است دقت کنید تا موضوع داستان و محصولی که میخواهید در مورد آن تبلیغ کنید، به هم مرتبط باشند. این موضوع باعث میشود هر بار که خواننده آن داستان را در ذهن مرور میکند، تصوری از محصول شما نیز در خاطرش نقش ببندد.
5- از به کار بردن شباهتها و صفات عالی پرهیز کنید
مردم معمولا شباهتها را متوجه نمیشوند، مخصوصا زمانی که به آن موضوع علاقهای نداشته باشند. بهعنوان مثال اگر شما تصویری از رامبراند (نقاش هلندی قرن 17) منتشر کنید و بگویید محصولات ما نیز مانند آثار رامبراند شاهکار هستند، بسیاری از خوانندگان تصور میکنند شما نقاشیهای این هنرمند را به فروش میرسانید و اگر تمایلی به خریدن نقاشیهای او نداشته باشند، خیلی ساده از خواندن ادامه مطلب شما صرفنظر میکنند. همچنین به کار بردن صفات عالی مانند «ما در دنیا بهترین هستیم» نمیتواند هیچ خوانندهای را بهاندازه کافی متقاعد کند.
6- مشتریهای راضی را در تبلیغات خود بگنجانید
بسیاری از تبلیغات موفق بر پایه رضایت مصرفکنندگان ساختهشدهاند. اما توجه کنید که تبلیغ شدن محصول شما توسط افراد مشهور میتواند نتیجه معکوس داشته باشد، مردم ممکن است آن فرد مشهور را بیشتر از محصول شما به ذهنشان بسپارند. تنها زمانی از رضایت یک شخص برای تبلیغ خود استفاده کنید که مطمئن شوید او نماینده خوبی از افرادی است که مخاطب شما هستند.
7- تبلیغات بلند مؤثرتر از تبلیغات کوتاه هستند
نتیجه تحقیقات نشان داده است که تبلیغات بلند بهتر از تبلیغات کوتاه هستند. اما خیلی مهم است که متن را جذاب بنویسید؛ هیچکس علاقهای به خواندن متنهای بلند ندارد.