ماهان شبکه ایرانیان

بهره‌برداری از فاز اول دولت همراه؛ ارائه ۵۵ خدمت در قالب یک اپلیکیشن

امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسب روز ارتباطات، بالاخره و پس از تاخیری حدوداً یک ساله فاز نخست پروژه «دولت همراه» را به بهره‌برداری رساند و اکنون کاربران قادر هستند با دریافت یک اپلیکیشن به ۵۵ خدمت که از سوی دولت ارائه می‌شود دسترسی داشته باشند؛ بدون اینکه دیگر نیازی به مراجعه حضوری به برخی از ارگان‌ها باشد.

بهره‌برداری از فاز اول دولت همراه؛ ارائه 55 خدمت در قالب یک اپلیکیشن

امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسب روز ارتباطات، بالاخره و پس از تاخیری حدوداً یک ساله فاز نخست پروژه «دولت همراه» را به بهره‌برداری رساند و اکنون کاربران قادر هستند با دریافت یک اپلیکیشن به 55 خدمت که از سوی دولت ارائه می‌شود دسترسی داشته باشند؛ بدون اینکه دیگر نیازی به مراجعه حضوری به برخی از ارگان‌ها باشد.

«رسول سرائیان»، رییس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام این خبر از نقشه راه این سازمان نیز پرده برداشت. به گفته سرائیان، پس از دولت الکترونیک و دولت همراه، نوبت به دولت باز و دولت هوشمند خواهد رسید.

وی در خصوص دولت همراه که امروز فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، گفت که این سرویس از طریق سه درگاه USSD، اپلیکیشن و پیامک در اختیار کاربران خواهد بود. برخی از خدماتی که کاربر این سرویس دریافت می‌کند، آخرین سابقه دستمزد و بیمه از تامین اجتماعی، استعلام اطلاعات بیمه از بیمه مرکزی، بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی از سازمان مالیات و دریافت خدمات از اپراتورهای مخابراتی مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل خواهد بود. رییس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم گفت:

«می توان با خدمات دولت همراه در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز خدمات را دریافت کرد. به این شکل همه مردم با یک درگاه آشنا شده و تعداد زیاد درگاه‌ها از بین می‌روند.»

اولین بار بحث دولت همراه در دی ماه 95 مطرح شد که فاز صفر آن جهت ایجاد زیرساخت در شهریور 96 آماده شد. حال در اردیبهشت 97 فاز اول با 55 خدمت به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن در شهریور سال جاری همزمان با هفته دولت سرویس‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. اما در فاز دوم، تعداد این سرویس‌ها به چند عدد خواهد رسید و این پروژه تا چه حد جلو خواهد رفت؟

رسول سرائیان، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش می‌گوید:

«این سوالی است که پاسخ آن برای خود ما هم بسیار مهم است. در دولت همراه، ما نقش واسط بین شما، گوشی موبایل و ارگان مربوطه را بازی می‌کنیم. باید سایر دستگاه‌ها همکاری کنند اما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا 55 خدمت را تا شهریور 97 دو برابر کنیم. این هدفی است که ما دنبال می‌کنیم اما اینکه چقدر موفق باشیم، بستگی به تعامل مستقیم دستگاه‌ها با ما دارد.

اکنون با دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره می‌شویم. ابتدا مذاکرات فرآیندی و سپس مذاکرات فنی را پیش می‌بریم. علاقه‌مندیم تعداد این خدمات را هرچه بیشتر کنیم اما واقعیت این است که بخش اعظم این کار، در گروی همکاری دیگران با ماست.»

جهرمی وزیر ارتباطات نیز در این مراسم با انتقاد از کپی کردن کارت‌های هوشمند ملی، گفت که دولت همراه می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد:

«دولت همراه یک اقدام فنی نیست بلکه یک اقدام اجرایی در بدنه دستگاه‌های دولت است. ایده ما این بود که دولت را بر روی گوشی‌های مردم بیاوریم. بزرگترین ویژگی دولت همراه این است که به صورت سفارشی با شما صحبت میکنداحراز هویت میشوید و برای مثال با خدمات وزارت ارتباطات میتوانید همه سیمکارت‌های خودتان را ببینید؛ همانجا تغییر آدرس، خدمات بیمه و تمام خدماتی که دولت به شما میدهد به صورت سفارشی سازی شده در اختیار شماست. دیگر کسی به شما نمی‌گوید از کارت هوشمندتان کپی بگیرید و به ما بدهید

سایت دولت همراه از این آدرس قابل دسترسی است و اپلیکیشن‌ آن نیز در تمام مارکت‌های نرم‌افزاری ایرانی قرار گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان