ماهان شبکه ایرانیان

اختلال در زندگی متزلزل معلولان

روزگار سخت ۱۲۰ هزار معلول در مراکز توانبخشی/خزانه پولی ندارد!

خزانه پولی ندارد؛ این پاسخی بود که مسئولان بهزیستی اخیراً از طرف رئیس خزانه‌داری کشور به مراکز توانبخشی معلولان ذهنی دادند.

خزانه پولی ندارد؛ این پاسخی بود که مسئولان بهزیستی اخیراً از طرف رئیس خزانه‌داری کشور به مراکز توانبخشی معلولان ذهنی دادند.

به گزارش به نقل از روزنامه جوان ،‌حدود سه ماه است که سازمان بهزیستی به این مراکز یارانه نداده و بسیاری از این مراکز با خطر تعطیلی روبه‌رو شده‌اند. حدود 120 هزار فرد دارای معلولیت‌ در این مراکز به سختی روزگار می‌گذرانند و در انتظار یارانه دولت مانده‌اند.

یک کارشناس امور توانبخشی بهزیستی هم با بیان اینکه بیش از 1.5 میلیـون نفر از جمعیت کشور با یکی از انواع معلولیت ذهنی زندگی می‌کنند، گفت: 3 درصـد از ایـن افـراد دارای معلولیت‌های بسیار شدید هستند. هرگونه تغییر و اخـتلال در خانواده هم ممکن است منجر به مختل شدن کارکرد خانواده شود و حتی کانون خانواده را با اختلال روبه‌رو کند.


بهاره توکلی افزود: بنابراین تولد یا حضور یک کودک معلول مخصوصاً از نوع ذهنـی در هر خانواده‌ای می‌تواند اتفاق سخت و ناگواری باشد.
وی در تعریف معلـول ذهنی گفت: معلول ذهنی به فردی اطلاق می‌شـود کـه بهـره هوشـی‌اش زیـر 70 است. معمولاً بروز آن قبل از 18 سالگی است و در انجام امور و کارهایش دچار مشکل است. بر اساس آمـار سـازمان بهداشـت جهـانی در کشـورهای در حال توسعه بین 10 تا 15 درصد افراد جامعه دچار معلولیـت هستند که حدود 5 درصد آنها نیز دچـار معلولیـت شدید می‌شوند که باید خدمات ویژه‌ای بگیرند.


وی گفت: معلولیـت یـک پدیـده جهـانی و شـایع بوده که متعلق بـه همـه کشـورها‌سـت؛ مثلاً در امریکا شیوع 3درصدی و در اروپا شیوع آن تا 2درصد پیش‌بینی می‌شود.


این کارشناس امور توانبخشی بهزیستی کشور نبود امنیت برای کودکان، نبود برنامه‌های مناسب آموزشی و وضعیت نگهداری آنها در خانواده را از جمله مشکلات این گروه از معلولان دانست. بـراسـاس آخرین سرشـماری کشور از هر 9 معلولیت آمارگیری شده، بیشترین میزان مربوط به اختلالات ذهنی بوده است.


دو سال پیش بود که هیئت دولت مصوبه افزایش یارانه مراکز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن بهزیستی را صادر کرد. همان موقع بود که قرار شد یارانه مراکز نگهداری روزانه 20 درصد و یارانه مراکز نگهداری شبانه‌روزی 15درصد اضافه شود، ‌اما تأخیر در پرداخت‌ها حالا به شکلی است که نفس مراکز نگهداری معلولان را به شماره انداخته است.


براساس قانون کار باید در مراکز نگهداری سه نفر برای سه شیفت فعالیت کنند و همین کمبود اعتبار باعث می‌شود دو نفر را برای سه شیفت در نظر بگیرند! به این مفهوم که از کیفیت خدمات این مراکز برای معلولان کاسته می‌شود یا به جای اینکه حقوق قانون کار را برای پرسنل در نظر بگیرند، کمتر از آن را‌ پرداخت می‌کنند.


بدون توجه به دلایل تأخیر در پرداخت یارانه‌ها، آنچه مشخص است اینکه مراکز نگهداری از معلولان که تا پیش از این صورتشان را با سیلی سرخ نگه می‌داشتند، تعطیل خواهند شد. در این میان‌‌ خانواده‌های بسیاری ‌دچار مشکل می‌شوند. جالب‌تر از همه اینکه خود سازمان بهزیستی در این میان ضرر بسیاری خواهد کرد. آنچه مشخص است اینکه بخش خصوصی توانی برای ادامه کار به این صورت و بخش دولتی هم توجهی به این مهم ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان