اختتامیه جشنواره کن ۲۰۱۸: جایزه بهترین فیلم‌نامه برای جعفر پناهی

COMPETITIONPalme d’Or: “Shoplifters,” Hirokazu Kore-eda

هفتاد و یکمین دورهٔ جشنواره فیلم کن از 8 تا 19 می 2018 در کن فرانسه برگزار شد. کیت بلانشت بازیگر استرالیایی ریاست هیئت‌داوران این دوره را بر عهده داشت.
کیت بلانشت با انتخاب به‌عنوان رئیس هیئت‌داوران جشنواره فیلم کن، دوازدهمین زنی است که این عنوان را از آن خود کرده است. بلانشت با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: من در طول سال‌ها در قالب‌های مختلفی در کن بوده‌ام از بازیگر تا تهیه‌کننده، در بخش مارکت و در بخش کالا و در بخش رقابتی، اما هرگز، لذت ناب تماشای گنجینه فیلم‌های بزرگ این جشنواره را نچشیده بودم.
کیت بلانشت همچنین گفت: ملاک انتخاب فیلم‌ها باید بر اساس سطح کیفی باشد نه جنسیت کارگردان. این بازیگر استرالیایی برنده اسکار در نشست خبری داوران هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن از حضور چشمگیر زنان در میان اعضای هیئت‌داوران رقابتی و همچنین افزایش زنان در هیئت انتخاب جشنواره به‌عنوان نشانه‌ای از تعهد جشنواره کن در لحاظ کردن همه سلیقه‌ها و نگاه‌ها یاد کرد اما اشاره‌ای داشت مبنی بر اینکه فرآیند انتخاب فیلم برای جشنواره باید بر اساس شایستگی باشد. بلانشت اذعان کرد جشنواره کن در پی پرداختن به موضوع نابرابری جنسیتی بوده و چند سال پیش تنها دو فیلم از کارگردانان زن در بخش رقابتی حضور داشتند اما اکنون کمیته انتخاب فیلم نسبت به گذشته از اعضای زن بیشتری بهره‌ می‌برد که مطمئناً در انتخاب فیلم‌های مؤثر هستند اما این چیزها قرار نیست یک‌شبه اتفاق بیافتد. مطمئناً من تمایل دارم زنان بیشتری در بخش رقابتی ببینم و امیدوارم این اتفاق در آینده روی دهد.دیشب در مراسم اختتامیه، جوایز هفتاد و یکمین جشنواره کن اعلام شد. مراسم در ساعت 7:15 به‌وقت محلی (9:45 به‌وقت تهران) آغاز شد و ادوارد بائر به‌عنوان مجری روی صحنه رفت. نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن به فیلم «دزدان فروشگاه» Kore-eda رسید و سینمای ژاپن برای پنجمین بار توانست جایزه اول این جشنواره معتبر سینمایی را به خانه ببرد.
در سالی که رقابت بین آثار بخش مسابقه برخلاف تصور اولیه تنگاتنگ بود و آثار فیلم‌سازان پیش از این ناشناخته با تحسین فراوان روبرو شد، نخل طلا به یک فیلم‌ساز ژاپنی رسید. سینمای ایران نیز به نسبت سال‌های گذشته حضور پررنگ‌تری داشت که پاداش آن، جایزه مشترک فیلم‌نامه برای «سه‌رخ» جعفر پناهی بود. ژان لوک گدار فیلم‌ساز پرآوازه و کهنه‌کار فرانسوی برای آخرین فیلمش نخل طلای افتخاری دریافت کرد. سینمای آسیا در این دوره جشنواره بسیار موفق بود و از میان یازده جایزه مراسم اختتامیه، شش جایزه ازجمله نخل طلا را از آن خود کرد. اصغر فرهادی اما بدون جایزه کن هفتاد و یکم را ترک کرد. کمتر پیش‌آمده فیلمی از فرهادی از یک جشنواره معتبر بین‌المللی دست‌خالی بیرون بیاید. رقابت مهم بعدی «همه می‌دانند» در فصل جوایز آمریکا و اسکار 2019 خواهد بود
جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به خاطر فیلم «تمام این مخلوقات» All These Creatures به چارلز ویلیامز رسید.
دوربین طلایی بهترین فیلم اول به لوکاس دونت برای فیلم «دختر» Girl رسید این فیلم در بخش نوعی نگاه به نمایش در آمده بود. «دختر» در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن حضور داشت. در بخش نوعی نگاه جایزه بهترین فیلم به فیلم سوئدی «مرز»‌ Border ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی‌تبار رسید.جایزه بهترین بازیگر زن به سامال یسلامووا بازیگر زن فیلم «آیکا» Ayka اهدا شد. «آیکا»‌ را سرگئی دوورتسووی سینماگر قزاقستانی کارگردانی کرده است.
جایزه بهترین فیلم‌نامه به آلیس رو واچر برای نگارش فیلم‌نامه «شاد مثل لازارو» Happy as Lazzaro و جعفر پناهی و نادر ساعی‌ور برای فیلم «سه رخ» به‌صورت مشترک اهدا شد. دختر جعفر پناهی با تشکر از هیئت‌داوران و دبیر جشنواره فیلم کن تشکر کرد و نامه جعفر پناهی را قرائت کرد. پناهی در این نامه یاد عباس کیارستمی را گرامی داشت و ابراز تأسف کرد که امروز عباس کیارستمی حضور ندارد. جعفر پناهی در پیامش گفت: اگر امشب عباس کیارستمی بود در کنار هم به تماشای این مراسم نشسته بودیم.
تبریک اصغر فرهادی به جعفر پناهی:
جعفر عزیز تبریک بسیار به شما و گروه نازنینت تلاش همیشگی‌ات ستودنی‌ست برقرار باشی.جایزه بهترین کارگردانی به پاول پاولیکوفسکی برای فیلم «جنگ سرد» Cold War اهدا شد. پاول پاولیکووسکی لهستانی که قبلاً با «ایدا» اسکار را به دست آورده بود، حالا با «جنگ سرد» جایزه بهترین کارگردانی را هم از کن دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد به مارچلو فونته برای بازی در فیلم «داگمن» Dogman ساخته متئو گارونه اهدا شد. روبرتو بنینی کارگردان و بازیگر شهیر ایتالیایی اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد را بر عهده داشت.
نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن به ژان لوک گدار برای ساخت فیلم «کتاب تصویر» اهدا شد.
جایزه ویژه هیئت‌داوران به نادین لبکی فیلم‌ساز لبنانی برای فیلم «کفرناحوم» Capernaum اهدا شد.
جایزه بزرگ هیئت‌داوران جشنواره فیلم کن به اسپایک لی برای فیلم «بلک کلنزمن» BlacKkKlansman اهدا شد.اولین نمایش فیلم «بلک کلنزمن» در جشنواره کن با شش دقیقه تشویق ایستاده حاضران در سالن لومیر جشنواره همراه شد. جدیدترین ساخته اسپایک لی که روایتگر داستان واقعی یک افسر پلیس در دهه 1970 میلادی به نام ران استالورث است که توانست به گروه نژادپرست “کو کلاکس کلان” آمریکا نفوذ می‌کند به‌عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره کن به روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان همراه شد. اسپایک لی بعد از یک‌عمر فیلم‌های منتقدانه بالاخره موفق‌ترین اثر عمرش را ساخت. نکته جذاب درباره «بلک کلنزمن» جردن پیل است که بعد از «برو بیرون» حالا در مقام تهیه‌کننده هم مدعی است.مستند «جاده سامونی» به کارگردانی استفانو ساوونا که یکی از فیلم‌های حاضر در بخش “دو هفته کارگردانان” کن بود، به سبب سبک هوشمندانه فیلم‌سازی، فاصله مناسب در زاویه دید روایت داستان، نگاهی حساس و استفاده درخشان از انیمیشن در قدرت بخشیدن به داستان‌گویی به‌عنوان برنده جایزه “چشم طلایی” بهترین مستند از هفتاد ویکمین جشنواره فیلم کن شد. فیلم-انیمیشن «جاده سامونی» روایتگر کشتار 29 فلسطینی در سال 2009 میلادی است.
لیست کامل برندگان به شرح زیر است:

COMPETITIONPalme d’Or: “Shoplifters,” Hirokazu Kore-eda

Grand Prix: “BlacKkKlansman,” Spike Lee

Director: Pawel Pawlikowski, “Cold War

Actor: Marcello Fonte, ”Dogman

Actress: Samal Yeslyamova, “Ayka

Jury Prize: Nadine Labaki, “Capernaum

Screenplay — TIE: Alice Rohrwacher, “Happy as Lazzaro” AND Jafar Panahi, Nader Saeivar, “3 Faces

Special Palme d’Or: Jean-Luc Godard

OTHER PRIZESCamera d’Or: “Girl,” Lukas Dhont

Short Films Palme d’Or: “All These Creatures,” Charles Williams

Short Films Special Mention: “On the Border,” Shujun Wei

Golden Eye Documentary Prize: TBA

Ecumenical Jury Prize: “Capernaum,” Nadine Labaki

Ecumenical Jury Special Mention: “BlacKkKlansman,” Spike Lee

Queer Palm: “Girl,” Lukas Dhont

UN CERTAIN REGARDUn Certain Regard Award: Ali Abbasi, “Border

Best Director: Sergei Loznitsa, “Donbass

Best Performance: Victor Polster, “Girl

Best Screenplay: Meryem Benm’Barek, “Sofia

Special Jury Prize: João Salaviza & Renée Nader Messora, “The Dead and the Others

DIRECTORS’ FORTNIGHTArt Cinema Award: “Climax” (Gaspar Noé

Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “The Trouble With You” (Pierre Salvadori

Europa Cinemas Label: “Lucia’s Grace (Gianni Zanasi

Illy Short Film Award: “Skip Day” (Patrick Bresnan, Ivete Lucas

CRITICS’ WEEKGrand Prize: “Diamantino” (Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt

Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “Woman at War” (Benedikt Erlingsson

GAN Foundation Award for Distribution: “Sir”

Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Felix Maritaud, “Sauvage.

Short Film: “Hector Malot – The Last Day Of The Year” (Jacqueline Lentzou

FIPRESCICompetition: “Burning,” (Lee Chang-dong

Un Certain Regard: “Girl,” (Lukas Dhont

Directors’ Fortnight/Critics’ Week: “One Day” (Zsófa Szilagyi

CINÉFONDATIONFirst Prize: “The Summer of the Electric Lion,” Diego Céspedes

Second Prize — TIE: “Calendar,” Igor Poplauhin AND “The Storms in Our Blood,” Shen Di

Third Prize: “Inanimate,” Lucia Bulgheroni
همچنین بخوانید:
جدیدترین فیلم لی چانگ دونگ، Burning در کن پرحرارت و درخشان ظاهر شد
معرفی و بررسی The Image Book یکی از فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره کن 2018
بررسی Woman at War: فیلم موفق جشنواره کن امسال

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان