ماهان شبکه ایرانیان

تشریح عملکرد انجمن باروری و ناباروری ایران (۱)

با گسترش روش‌های درمان ناباروری در جهان، از سال ۱۹۷۸ خصوصا با به دنیا آمدن «اولین»، بچه آزمایشگاهی، فکر درمان‌های جدید ناباروری در کشور تقویت شد.

تشریح عملکرد انجمن باروری و ناباروری ایران (1)

تحریریه زندگی آنلاین

آقای دکتر نوروزی لطفا در خصوص پیشینه و تأسیس انجمن باروری و ناباروری توضیحاتی ارائه فرمایید.

با گسترش روش‌های درمان ناباروری در جهان، از سال 1978 خصوصا با به دنیا آمدن «اولین»، بچه آزمایشگاهی، فکر درمان‌های جدید ناباروری در کشور تقویت شد. پس از گذشت چند سال در ایران نیز روش‌های درمان ناباروری اجرا شد و روش‌های پیشرفته IVF و میکرواینجکشن گسترش فراوانی پیدا کرد.

با توجه به اینکه در کشور اکثر مراکز درمان ناباروری به صورت مستقل (اعم از دولتی یا غیردولتی) فعالیت داشتند، هماهنگی لازم بین این مراکز وجود نداشت. از سوی دیگر، به دلیل مشکلات و معضلات زوج‌های نابارور، لزوم پیگیری این مشکلات توسط نهادها یا ارگان‌های خاصی بیش از پیش احساس می‌شد.

به همین دلیل، دست‌اندرکاران امر درمان ناباروری مصمم شدند با تشکیل یک NGO، امور مربوط به درمان ناباروری را در سطح کشور ساماندهی کنند، بالاخره پس از دو سال بحث و رایزنی، انجمن علمی باروری و ناباروری ایران در سال 1375 تشکیل شد.

 لطفا بفرمایید هدف از تشکیل انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری چه بوده است؟

این انجمن، با در نظر گرفتن، اصل گسترش علمی درمان ناباروری، حمایت صنفی از متولیان امر درمان ناباروری، تنظیم و تدوین اصول رابطه بین بیماران و پزشکان دخیل در امر ناباروری و از همه مهم‌تر، حمایت از بیماران نابارور، فعالیت خود را آغاز نمود.

در واقع انجمن به طور مستقیم در فعالیت‌های درمان ناباروری به عنوان یک واحد و مرکز درمانی دخالت نمی‌کند، بلکه فقط نقش هماهنگ‌کننده، جمع‌آوری نظرات و ارتباط بین مراکز درمانی، بیماران و متولیان امر بهداشت و درمان را در طول سال‌های فعالیت خود عهده‌دار بوده است.

لطفا در خصوص ارتباط انجمن با مراکز درمان ناباروری، اعم از دولتی و غیردولتی توضیحاتی بفرمایید.

انجمن با توجه به حضور کلیه افراد دخیل در امر درمان ناباروری به عنوان اعضای هیأت مدیره انجمن در دوره‌های مختلف، توانسته مناسبات بسیار مطلوبی را در این رابطه به وجود آورد. ارتباط نزدیک انجمن با مراکز دولتی درمان ناباروری مانند: مرکز درمان رویان، ابن‌سینا، ولی‌عصر، طالقانی و دیگر مراکز درمانی در شهرستان‌ها، مانند مرکز درمان ناباروری شیراز، همچنین ارتباط با مراکز درمانی خصوصی که در درمان ناباروری فعالیت دارند.

مانند مرکز درمان ناباروری اصفهان، مهررشت، ارومیه، مشهد و در داخل تهران بیش از 15 مرکز از جمله: صارم، دبیر اشراقی، پارسیان، الوند، کوثر و ... باعث شده است که روابطی گرم و صمیمانه بین اعضای دخیل در امر درمان ناباروری به وجود آید؛ به گونه‌ای که موضوع رقابت درمانی به رفاقت درمانی در جهت گسترش این علم تبدیل شود.

اعضای هیأت مؤسس انجمن چه افرادی بوده‌اند؟

اعضای هیأت مؤسس آقایان دکتر: محمدعلی صدیقی گیلانی، محمدعلی کریم‌زاده، عباس افلاطونیان، سیدمهدی احمدی، غلامرضا پورمند، سیدجلال حسینی، مجتبی رضازاده، محمدنصر اصفهانی، ملک منصور اقصی، سراج‌الدین وحیدی، احمد حسینی و مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی بوده‌اند.

اعضای هیأت مدیره انجمن از دوره اول تا چهارم چه افرادی هستند؟

این اعضا شامل خانم‌‌ها دکتر: فاطمه رمضان‌زاده، مرضیه وحید دستجردی، مهناز اشرفی، ساغر صالحپور، ربابه طاهری پناه، منصوره موحدین و آقایان دکتر: سید جلیل حسینی، محمدعلی‌کریم‌زاده، غلامرضا پورمند، سیدمهدی احمدی، سعید کاظمی آشتیانی، سراج‌الدین وحیدی، حجت‌اله سعیدی، فارسی، امید پویان، سیدمحمد کاظمین می‌باشند.

لازم به ذکر است که دوره چهارم با ریاست اینجانب از اسفند ماه 1384 و با عضویت خانم‌ها دکتر: مهناز اشرفی، منصوره موحدین و آقایان دکتر سیدمحمد کاظمین، سیدمهدی احمدی، احمد حسینی و امید پویان آغاز به کار نموده است.

لطفا کمی در مورد کنگره‌هایی که با همکاری انجمن برگزار شده است، بفرمایید.

فعالیت‌های انجمن در کمک به برگزاری کنگره‌های بین‌المللی ناباروری مانند جشنواره کنگره رویان که یکی از افتخارات فعالیت‌های ناباروری در ایران است، یا فعالیت‌های کنگره‌ای دیگر که در داخل کشور به صورتی کاملاً گسترده صورت گرفته، با انجام فعالیت‌های علمی حاصل می‌شود.

خوشبختانه انجمن توانسته کنگره‌هایی را در تهران و شهرستان‌ها اجرا کند. تجربه موفق انجمن در برگزاری کنگره سالیانه خود در شهر تاریخی یزد، و تصمیمی که برای برگزاری کنگره سالیانه سال‌جاری اسفندماه امسال در شیراز گرفته است.د

در واقع حرکت و گستره این مفهوم است که پایتخت محوری در گستره علم از بین برود و علم در تمامی استان‌های ایران به صورتی مناسب در اختیار افراد قرار گیرد. جالب است بدانیم که با وجود سختی و مشکلات برگزاری کنگره‌ها در شهرستان‌ها، این کنگره‌ها مورد استقبال انجمن باروری و ناباروری قرار گرفته است.

ما تاکنون توانسته‌ایم پانزده کنگره ملی را در کشور برگزار کنیم که شامل این موارد می‌باشد: سیزدهمین کنگره سراسری انجمن در اسفند ماه 1385، برگزاری کارگاه علمی لاپاروسکوپی، هیستروسکوپی، چهاردهمین کنگره سراسری انجمن در اسفند 86 و پانزدهمین کنگره و اسفند 87، همچنین برگزاری همایش یکروزه اختلالات عملکرد جنسی در زنان و مردان (ویژه گروه مامایی) در آبان ماه 87 که مورد استقبال بی‌نظیری از جانب همکاران مامایی قرار گرفت.

در هر کنگره حدود 1500 نفر از گروه‌های مختلف شامل: متخصصان زنان و زایمان در امر درمان ناباروری، متخصصان اورولوژی در امر ناباروری مردان، متخصصان جنین‌شناسی و آزمایشگاهی، ژنتیک، افرادی که در گروه سلول‌های بنیادی فعالیت دارند، همچنین همکاران ما که به عنوان بازوها و کمک‌های اصلی در امر درمان ناباروری هستند، شرکت می‌کنند.

لطفا در مورد برگزاری کنگره شانزدهم توضیحاتی بفرمایید.

در سال‌جاری موفق شدیم با کسب موافقت شرکت‌کنندگان خارجی و حمایت بخش (UNSP) سازمان ملل که حامی کنگره می‌باشد، کنگره را به کنگره‌های بین‌المللی تبدیل کنیم. این کنگره اسفند ماه سال‌جاری در شیراز برگزار می‌شود که نویدبخش حرکت کنگره‌ای داخلی با جنبه بین‌المللی است.

ابتکاری در این کنگره صورت گرفت که با درخواست از حامیان بین‌المللی خود بتوانیم شرایط شرکت کشورهای دیگر را که در فنون و علم درمان ناباروری پیشرفتی ندارند، در این کنگره فراهم کنیم که این امر مورد موافقت قرار گرفت. اطلاعات مربوط به این کنگره را می‌توان در سایت انجمن ISRM. ir مشاهده نمود...

برای خواندن بخش دوم- تشریح عملکرد انجمن باروری و ناباروری ایران- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان