۴ روش برای جلوگیری از سرطان پوست ( به غیر از کرم ضد آفتاب)

نیکوتینامید فرمی از ویتامین B۳ است و ثابت شده است که می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در استرالیا (منتشر شده در مجله پزشکی انگلستان) مشخص شد که این ویتامین خطر ابتلا به سرطان پوست را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد

4 روش برای جلوگیری از سرطان پوست ( به غیر از کرم ضد آفتاب)

فصل گرما در راه است و داروخانه‌ها مملو از انواع مختلف کرم‌های ضد آفتاب هستند. در حالی که ضد آفتاب‌ها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست ضروری هستند، اما روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آنها همراه با ضد آفتاب استفاده کرد.

1- نیکوتینامید”Nicotinamide” از برخی سرطان‌های خاص پوست جلوگیری می‌کند.

نیکوتینامید فرمی از ویتامین B3 است و ثابت شده است که می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در استرالیا (منتشر شده در مجله پزشکی انگلستان) مشخص شد که این ویتامین خطر ابتلا به سرطان پوست را تا 23 درصد کاهش می‌دهد. نیکوتینامید دارای اثرات محافظتی در برابر آسیب‌های ماورای بنفش ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. این ویتامین مفید و قابل اعتماد است و می‌توان آن را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد.

معمولا بیمارانی که سلول‌های پوست آنها آسیب دیده است یا به علت قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید آسیب وسیعی در پوست آنها دیده می‌شود، توصیه می‌شود که روزی دوبار دوز 500 میلی‌گرم آن را مصرف کنند.

یک نکته مهم این است که ویتامین باید به طور مداوم مصرف شود، زیرا پس از متوقف کردن مصرف، مزایای آن نیز متوقف می‌شود.

2- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

NSAIDs، مانند ایبوپروفن و آسپرین، ممکن است اثری متوسط بر پیشگیری از سرطان پوست داشته باشند.  در یک بررسی سیستماتیک مشخص شد که این نوع داروها حدود 18 درصد خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهند. همچنین در مطالعه‌ای دیگر مشخص شد که مصرف مداوم آسپیرین به مدت 5 سال، حدود 43 درصد باعث کاهش ملانوما (تومورهای بدخیم پوستی) می‌شود.

NSAIDs‌ همچنین به عنوان مهار کننده آنزیم‌هایی که مسئول درد و التهاب هستند، شناخته شده است. در بیشتر مطالعات، مقدار مصرف این دارو‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست متفاوت در نظر گرفته شده است. به خصوص که مصرف دوز‌های بالا با عوارضی مانند زخم‌ معده همراه است. پس باید در میزان مصرف این نوع دارو‌ها با یک متخصص پوست مشورت کرد.

3- Polypodium leukotomos

پولیپودیوم لکوتوموس نوعی سرخس گرمسیری است که در آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شود و دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ایمن سازی و ضد التهابی است که به عنوان یک ضد آفتاب خوراکی به فروش می‌رسد. در یک مطالعه جدید بر روی 22 بیمار مشخص شد که عصاره این گیاه تاثیرات UVB (فرم سرطانی نور ماورا بنفش) را تغییر می‌دهد.

شرکت کنندگان در این مطالعه دو دوز 240 میلی‌گرمی را یکی دو ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش و دیگری 1 ساعت قبل مصرف کردند اما هنوز بهترین دوز مناسب برای این منظور مشخص نیست. همچنین توجه داشته باشید که این دارو نمی‌تواند جای کرم ضد آفتاب و پوشیدنی‌های محافظت کننده از آفتاب را بگیرد.

4- مراقب مصرف الکل خود باشید!

در سال گذشته مشخص شده است که الکل مسئول حدود 3٫5 درصد سرطان‌هایی بوده است که به مرگ منجر شده‌اند و مصرف روزانه یک لیوان آبجو یا شراب حدود 11 درصد ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

در مطالعه دیگری مشخص شد که ملانوما در افراد الکلی حدود 20 درصد افزایش پیدا می‌کند و با مصرف بیشتر الکل، این درصد نیز افزایش می‌یابد.

 

و در آخر، هنوز هم به کرم ضد آفتاب نیاز است!

از آنجایی که هنوز علم پزشکی به جایی نرسیده است که بتوانیم با خوردن یک قرص تمام عوارض آفتاب سوختگی و ریسک سرطان پوست را از بین ببریم، بنابراین فعلا بهترین راه همان روش قدیمی کرم ضد آفتاب است. اثبات شده است که کرم ضد آفتاب می‌تواند هم ملانوما و هم آسیب‌های سلولی پوستی را کاهش دهد .

همچنین مطالعات آینده نگر تصادفی در استرالیا نشان داد افرادی که به طور روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادی که به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده نمی‌کردند، 50٪ کاهش ملانوما و 40٪ کاهش کارسینوم سلول (آسیب سلول‌های پوستی) در آنها مشاهده شد.

بنابراین هر زمان که خواستید از منزل خود خارج شوید و هوا گرم و آفتابی بود حتما از کرم‌های ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید و هر 2 ساعت یک بار مجددا اعمال کنید: یک قاشق چایخوری برای هر بازو، صورت و گردن کفایت می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان