زیر ذره‌بین ویدیویی فوت‌وفن: Honor ۹ Lite

بررسی ویدئویی آنر ۹ لایت؛ یک تلفن هوشمند میان‌رده با ۴ دوربین خارق‌العاده و نمایشگر بزرگ ۱۸:۹

زیر ذره‌بین ویدیویی فوت‌وفن: Honor 9 Lite

بررسی ویدئویی آنر 9 لایت؛ یک تلفن هوشمند میان‌رده با 4 دوربین خارق‌العاده و نمایشگر بزرگ 18:9

آنر 9 لایت (Honor 9 Lite) تلفن هوشمند میان رده‌ای است که نمایشگری با نسبت تصویر 18:9 دارد و با سیستم عامل اندروید اوریو 8٫0 اجرا می‌شود. نکته برجسته این گوشی نسبت به میان‌رده‌های دیگر وجود 4 دوربین است؛ قابلیتی که در هیچ کدام از تلفن های هوشمند میان رده تاکنون دیده نشده است.

در این ویدئو، می‌خواهیم آنر 9 لایت را زیر ذره‌بین فوت‌وفن قرار دهیم و به صورت تخصصی بررسی کنیم تا شما با این تلفن هوشمند جدید در بازار بیشتر آشنا شوید. ضمناً بهتر است بدانید که این محصول با توجه به امکانات پیشرفته‌اش قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد.

قبل از هر چیز خوب است این نکته را در نظر داشته باشید که آنر 9 لایت نسخه سبک یا مینی تلفن هوشمند و فوق‌العاده قدرتمند آنر 9 است و از نظر برخورداری از نمایشگر 18:9 بی‌شباهت به آنر ویو 10 (Honor View 10) نیست. با این حال، اگر به تمام مشخصات فنی توجه کنیم، خواهیم دید که تقریباً با هوآوی پی اسمارت (Huawei P Smart) یکسان است.

طراحی

اولین چیزی که در مورد بررسی تخصصی نظر ما را به خود جلب کرد، طراحی و کیفیت ساخت آنر 9 لایت بود که بسیار شبیه به برادر بزرگتر خودش، آنر 9 بود؛ همان ترکیب شیشه و آلومینیوم مرغوب و دوست داشتنی آشنا که منتها این بار در یک تلفن هوشمند میان رده به کار رفته بود.

گوشی‌های جدید سری آنر خیلی براق و چشم‌نواز هستند. این حجم از زیبایی و جلوه باشکوه به دلیل وجود قاب شیشه‌ای در پشت و جلوی گوشی است که در رنگ آبی از این مدل صدچندان می‌شود. پرداخت آینه‌مانند در مدل‌هایی که به رنگ آبی و دودی هستند ممکن است در عکس خیلی شیک و جذاب باشند اما باید حواستان را جمع کنید زیرا در واقعیت اثر انگشت را جذب می‌کنند.

همان طور که گفتیم، طراحی این گوشی بسیار به مدل پیشین خود، یعنی آنر 9 ، شباهت دارد اما مثل بقیه تلفن‌های هوشمند امروزی، نمایشگرش نسبت تصویر 18:9 دارد و به‌روزتر است. به همین علت است که به آنر ویو 10 شبیه است که جثه بزرگتری دارد.

به دلیل تعبیه چنین نمایشگر بزرگی، آنر مجبور شده اسکنر اثر انگشت را به جای گنجاندن در زیر نمایشگر به قاب پشت منتقل کند. چنین چیزی در تلفن‌های هوشمندی که نمایشگرشان نسبت تصویر 18:9 دارد خیلی عادی است. حسگر اثر انگشت در وسط قاب پشت و کمی آن طرف‌تر از لنز دوربین قرار گرفته است.

لنز دوربین کمی برجستگی دارد که البته خیلی ناچیز است و باعث نمی‌شود که گوشی روی سطح صاف برآمده باشد.

بهره‌مندی از این نمایشگر جدید به این معنی است که آنر 9 لایت کمی قد بلندتر از مدل‌های معمولی نشان می‌دهد. قطر آن 7٫6 میلی‌متر است و 149 گرم وزن دارد. آبی، مشکی ونوک‌‌مدادی رنگ‌های آنر 9 لایت هستند که حسابی دل مشتریان را با پرداخت براق و چشم‌نوازشان می‌ربایند.

در مجموع، آنر 9 لایت یکی از بهترین گوشی‌ها از نظر طراحی و ساخت در رده قیمتی یک و نیم میلیون تومان به شمار می‌رود. مهم‌تر از همه این که اصلاً شبیه یک گوشی ارزان قیمت و معمولی نیست و وقتی آن را در دست می‌گیرید، حس داشتن یک تلفن هوشمند پرچمدار و گران قیمت را به شما می‌دهد.

اما آیا با این همه شگفتی در طراحی، عملکرد و مشخصات فنی هم آن قدر قدرتمند هستند که بتوانند شما را برای خرید این محصول وسوسه کنند؟ ادامه بررسی فوت‌وفن از آنر 9 لایت را بخوانید تا بیشتر با ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این تلفن هوشمند میان رده از برند آنر آشنا شوید.

امکانات و مشخصات فنی

طبق آن چیزهایی که تا اینجا گفتیم، آنر 9 لایت ترکیبی از تلفن‌های هوشمند کنونی است. از هر کدام چیزی را به ارث برده است که شما در یک تلفن هوشمند میان رده انتظارش را دارید.

صفحه نمایش

نمایشگر آنر 9 لایت شبیه آنر 9 است اما با وجود قیمت ارزانش از نسبت تصویر 18:9 برخوردار است که در ویو 10 می‌بینیم. ابعاد این نمایشگر 5٫65 اینچ است؛ یعنی اندازه‌ای بین آنر 9 و ویو 10 دارد. وقتی گوشی را در دست می‌گیریم اندازه بزرگ نمایشگر توجه ما را به خود جلب می‌کند. وضوح نمایشگر کمی بیشتر از آنر 9 است و از کیفیت Full HD+ با 1080×2160 پیکسل و نسبت تصویر 18:9 بهره می‌برد. این نمایشگر با چنین ابعادی از تراکم پیکسلی رضایت‌بخش 428 پیکسل در اینچ برخوردار است که تصاویر را با کیفیت بالایی نمایش می‌دهد.

خلاصه این که صفحه نمایش IPS بسیار خوب و باکیفیت است و روشنایی بالایی دارد. حالت  ‘eye comfort’ رنگ‌ها را ملایم‌تر روی پنل LCD نمایش می‌دهد و چشم از کار کردن با گوشی خسته نمی‌شود. این همه امکانات پیشرفته در رده قیمتی متوسط واقعاً معرکه است.

پردازنده، حافظه و ظرفیت داخلی

جای تعجب نخواهد بود که آنر 9 لایت به عنوان یک محصول میان رده پردازنده نسبتاً ضعیف‌تری نسبت به آنر 9 داشته باشد. این گوشی مانند آنر 7 ایکس پردازنده کایرن 659 دارد و مثل تلفن‌های هوشمند پرچمدار از پردازنده 960 یا 970 بی‌بهره است. اما با این حال، هنوز هم تراشه هشت هسته‌ای آن سرعت قابل توجهی دارد.

در مورد مشخصات فنی دیگر نیز باید بگوییم که 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی کاملاً برای بیشتر مشتریان این رده از تلفن‌های هوشمند قابل قبول است. مثل همیشه، می‌توان حافظه را با کمک کارت حافظه میکرو اس.دی تا 256 گیگابایت ارتقا داد؛ البته، اگر این 32 گیگابایت تعبیه شده در خود گوشی گنجایش اطلاعات شما را ندارد.

همان طور که در نتایج بنچ مارک می‌توانید مشاهده کنید، آنر 9 لایت از موتو جی 5  جلو زده است اما نوکیا 5 از نظر گرافیکی عملکرد بهتری دارد زیرا وضوح نمایشگرش پایین‌تر است.

در کل، ما به این نتیجه رسیدیم که عملکرد کلی این گوشی در هنگام استفاده معمولی بسیار روان و بدون کندی و اختلال است. مشکل اصلی که ما با آن رو به رو شدیم دوربین است که اجرا شدن آن کمی طول می‌کشد و منوی برنامه‌های کاربردی گاهی اوقات با تأخیر عمل می‌کند.

امکانات ارتباطی

استفاده از کارت حافظه در آنر 9 لایت باعث می‌شود جایگاه سیم کارت دوم اشغال شود اما این برای بیشتر کاربران اهمیتی ندارد. آنر 9 لایت از امکانات ارتباطی نظیر شبکه LTE، NFC، وای فای 11b/g/n  و جی.پی.اس برخوردار است. این محصول از پورت جدید و مدرن USB-C پشتیبانی نمی‌کند اما جک هدفون خیلی خوبی دارد.

اسکنر اثر انگشت در پشت خیلی خوب عمل می‌کند و می‌تواند برای انجام وظایف مختلفی علاوه بر باز کردن قفل گوشی استفاده شود؛ کارهایی مثل عکس گرفتن، پاسخ دادن به تماس‌ها، متوقف کردن زنگ هشدار، مرور عکس‌ها و پایین کشیدن نوار اعلان. فقط کافیست به قسمت تنظیمات بروید و این گزینه‌ها را فعال کنید.

دوربین

آنر، به جز این که از نمایشگر ‘FullView’ در مدل آنر 9 لایت استفاده کرده است، دو دوربین 13 و 2 مگاپیکسل را در جلو و عقب گوشی تعبیه کرده است. یعنی در واقع 4 دوربین!

هر جفت از این دوربین‌ها با کمک هم تصاویری که به حالت پرتره معروف هستند را ایجاد می‌کنند. در این حالت دوربین 13 مگاپیکسل جزییات سوژه را ثبت کرده و حسگری که وضوح کمتری دارد عمق میدان را ایجاد می‌کند. با این که حسگرهای دوربین پشت با جلو یکسان است اما دوربین پشت می‌تواند تصاویری با کیفیت HDR و فوکوس خودکار تشخیص حالت (PDAF) ثبت کند.

یک بار دیگر می‌گوییم که آنر 9 لایت یک گوشی شگفت‌انگیز است اما کامل و بی‌نقص نیست. فارغ از این که بارگذاری و اجرا شدن برنامه دوربین لحظاتی با تأخیر مواجه می‌شود و فوکوس خودکار اندکی طول می‌کشد تا روی سوژه قفل شود، اما نتایجی که با دوربین پشت و جلو ثبت می‌شوند معمولاً خیلی خوب هستند.

همان طور که همه شما از یک گوشی میان رده با قیمت مقرون به صرفه انتظار دارید، عملکرد دوربین در شرایط کم‌نور نمی‌تواند خیلی خارق‌العاده باشد. حالت HDR هم چه در حالت افقی و چه عمودی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد؛ فقط فراموش نکنید که افکت بوکه را روشن کنید تا بتوانید تصاویر پس‌زمینه را برای جلوه دادن بیشتر به تصویرتان محو یا مات کنید.

عمر باتری

کاملاً می‌توان درک کرد که چرا در آنر 9 لایت اثری از شارژ بی‌سیم و پورت USB-C دیده نمی‌شود؛ بله، دلیلش همان میان رده بودن این تلفن هوشمند است. باتری 3 هزار میلی‌آمپر برای یک تلفن هوشمند میان رده در حد متوسط است اما در رده تلفن‌های ارزان‌قیمت خیلی بیشتر از حد معمول است. خوب می‌شد اگر این گوشی مجهز به شارژ سریع می‌بود اما به نظر می‌رسد با وجود این رده قیمتی گنجاندن چنین قابلیتی کمی غیر منطقی به نظر می‌رسید.

آنر قول داده است که باتری این گوشی یک روز کامل دوام می‌آورد و این دقیقاً همان چیزی بود که ما در آزمایشات و بررسی خود به آن رسیدیم. حتی بیرون رفتن و استفاده از آنر 9 لایت برای نقشه گوگل و مسیریابی مانع از این نشد که باتری تا وقت خواب شب دوام نیاورد.

نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی

بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید 8٫0 اوریو در آنر 9 لایت جای بسی شگفتی دارد. زیرا این جدیدترین نسخه از اندروید است که هنوز خیلی از پرچمداران سال‌های قبل مانند سامسونگ گلکسی اس 8 هنوز به آن آپدیت و به‌روز نشده‌اند.

آنر از رابط کاربری EMUI 8.0 در این محصول خود استفاده کرده که البته قبلاً مشکلاتی داشته اما به مرور زمان در حال حاضر بهبود پیدا کرده است.

این روزها همه دوست دارند تلفن هوشمندشان کاربری ساده و راحتی داشته باشد. پنل Google Now با یک لمس در صفحه اصلی آنر 9 لایت به راحتی در دسترستان است و تصاویر صفحه قفل زیبا و حیرت‌انگیزند که با هر بار قفل و باز کردن صفحه نمایش چشمتان به زیبایی آنها خیره می‌شود. علاوه بر این، گزینه‌هایی برای سفارشی کردن گوشی به سلیقه خودتان با کمک تم‌ها نیز وجود دارد.

از جمله معایبی که می‌توان به این رابط کاربری وارد دانست، وجود برنامه‌های زیاد پیش‌فرض در این گوشی است که شاید کمتر کسی با آنها کار داشته باشد. در ضمن تعداد بازی‌ها اندک است و از 6 بازی متجاوز نمی‌شود. دیگر این که هیچ کشویی مخصوص برنامه‌های کاربردی وجود ندارد. خوشبختانه، همین ابتدای کار می‌توانید به بخش تنظیمات بروید و این گزینه را فعال کنید.

شما می‌توانید کارهایی با دو بار ضربه روی صفحه انجام دهید اما این قابلیت به طور پیش فرض غیر فعال است. درست مثل کشوی برنامه‌های کاربردی که در اول کار با آرایشی شبیه سیستم عامل iOS اپل در اختیار شماست. شاید هر کسی به صفحه کلید SwiftKey علاقه نداشته باشد اما شما می‌توانید صفحه کلید متفاوتی را نصب کنید که خوشتان می‌آید.

در مجموع، ممکن است از نظر برخی از مشکل‌پسندان تجربه کاربری و نرم‌افزاری در آنر 9 لایت تجربه کاملی نباشد اما خیلی بهتر از نسخه‌های قبل است. در این نسخه بیشتر مشکلات برطرف شده و با کمی سفارشی شدن به راحتی قابل استفاده است.

حرف آخر: بخرم یا نخرم؟

اگر با خواندن این مقاله برای شما سؤال پیش آمده است که با اطلاع از این همه نقاط قوت و چند نقطه ضعفی که به آن اشاره شد، آیا در نهایت باید برای خرید آنر 9 لایت اقدام کنم یا نه، باید به شما بگوییم که این گوشی یکی از گوشی‌های ارزان قیمت‌ بازار است که نمایشگری با نسبت تصویر 18:9 و طراحی بدون حاشیه دارد. ظاهر جذاب و دلربایش به همراه ویژگی‌های فنی خوب مانند وجود 4 دوربین می‌تواند از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده برای خرید باشد. عملکرد آنر 9 لایت بدون اشکال نیست اما با وجود چنین قیمتی یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند میان رده موجود در بازار است که می‌توانید برای خریدش همین حالا تصمیم نهایی خود را بگیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر