ماهان شبکه ایرانیان

جشنواره کن ۲۰۱۸ و بهترین فیلم‌ از منظر منتقدان «ایندی‌وایر»

یک بار دیگر با شما مخاطبان اخبار سینمایی هستیم تا با هم این هفته بررسی کنیم منتقدان سایت ایندی‌وایر چه فیلم‌هایی را از جشنواره کن ۲۰۱۸ به‌عنوان بهترین آثار انتخاب کرده‌اند

جشنواره کن 2018 و بهترین فیلم‌ از منظر منتقدان «ایندی‌وایر»

یک بار دیگر با شما مخاطبان اخبار سینمایی هستیم تا با هم این هفته بررسی کنیم منتقدان سایت ایندی‌وایر چه فیلم‌هایی را از جشنواره کن 2018 به‌عنوان بهترین آثار انتخاب کرده‌اند. جشنوارۀ کن 2018 از هشتم تا نوزدهم ماه مه برگزار شد و درنهایت فیلم دزدان فروشگاه به کارگردانی هیروکازو کورئیدا از ژاپن، نخل طلا را به خانه برد. باهم به بهترین فیلم‌های کن نگاهی خواهیم داشت.

فیلم سوختن، بهترین فیلم جشنواره کن 2018 از دیدگاه مجلۀ «ایندی وایر»
پلانی از فیلم سوختن

20 منتقد از سراسر جهان در نظرسنجی امسال ایندی‌وایر فیلمی را شایستۀ عنوان بهترین فیلم دانستند که در کمال تعجب از مراسم کن دست خالی به خانه رفت. جشنواره فیلم کن هفتاد‌و‌یکمین نخل طلای خود را به فیلم دزدان فروشگاه از کارگردانی ژاپنی به نام هیروکازو کورئیدا اهدا کرد.

فیلم‌های نژادپرست سیاه به کارگردانی اسپایک لی ( برندۀ جایزۀ بزرگ که از نظر اهمیت بعد از نخل طلا قرار دارد) و جنگ سرد به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی (برندۀ جایزۀ بهترین کارگردانی) از رقیبان نخل طلای هیئت داوران به ریاست کیت بلانشت بودند. همۀ این فیلم‌ها در رسانه‌هایی که جشنواره را پوشش می‌دادند به‌خوبی مورد توجه قرار گرفتند، ولی فیلم اصلی این رقابت‌ها که در نظرسنجی منتقدان سایت ایندی‌وایر بالاترین رتبه را کسب کرد، با دستی خالی به خانه بازگشت.

فیلم سوختن به کارگردانی لی چانگ-دونگ که اولین فیلم هشت سال اخیر اوست، در نظرسنجی سالانۀ ایندی‌وایر عنوان بهترین فیلم را کسب کرد. این فیلم درام که اقتباسی از داستان کوتاه سوزاندن انبار هاروکی ماروکامی است به سرگذشت مرموز مردی از طبقۀ کارگر (با بازی آه این-یو) پرداخته که شیفتۀ زنی دلفریب (جئون جونگ سو) است و از حضور مردی که دوست و محرم راز زن است (استیون ین) آشفته‌حال می‌شود.

پیش‌از‌این، لی چانگ-دونگ با فیلم شاعری در جشنوارۀ کن 2010 حضور یافت و برندۀ بهترین فیلم‌نامه‌ از هیئت‌ داوران آن سال به ریاست تیم برتون شد. با وجود اینکه سوختن نظر منتقدان جشنواره کن 2018 را بسیار جلب کرد، ولی در جلب نظر هیئت داوران مثل گذشته خوش‌شانس نبود. این فیلم بیشترین امتیاز در تاریخ امتیازات کن و همچنین در پایان جشنواره جایزۀ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (FIPRESCI) را از آن خود کرد. هرچند در پایان جشنوارۀ امسال موفق به امضای قراردادی برای انتشار فیلمش در آمریکا نشد.

از میان 20 منتقدی که از سراسر جهان در نظرسنجی ایندی‌وایر شرکت کردند، 35درصد سوختن را به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره ، 20درصد جنگ سرد و 10درصد فیلم جنایی درام کلمبیایی پرندگان مهاجر را برگزیدند. فیلم‌های دیگر این جشنواره در رقابت برای کسب عنوان بهترین فیلم از منتقدان ایندی‌وایر، آرای کمی را به خود اختصاص دادند و طیفی وسیعی از احساسات را در رسانه‌ها برانگیختند.

سوختن در رقابت برای کسب عنوان بهترین کارگردانی توانست رأی 30درصد از منتقدان را از آن خود کند و جنگ سرد به کارگردانی پاولیکوفسکی (25درصد) و دزدان فروشگاه به کارگردانی کورئیدا (15درصد) به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. در رقابت برای کسب عنوان بهترین فیلم‌نامه، دزدان فروشگاه با 25درصد رأی در جایگاه نخست قرار گرفت؛ در‌حالی‌که سوختن فقط نظر 10درصد از منتقدان را به خود جلب کرد و به‌همراه فیلم کفرناحوم از کارگردان لبنانی نادین لبکی (برنده‌ی جایزه‌ی هیئت داوران) و فیلم درام سه‌‌ساعتۀ درخت گلابی وحشی از کارگردان ترکیه‌ای نوری بیلگه جیلان مقام دوم را کسب کردند.

فیلم دختر - فیلم برگزیده جشنواره کن 2018
نمایی از فیلم دختر

در مراسم کن بهترین فیلم برگزیده توسط هیئت داوران جایزۀ دوربین طلایی انتخاب شد. داوران جشنوارۀ کن و منتقدان ایندی‌وایر هر دو همنظر بودند: دختر اولین فیلم از کارگردان بلژیکی لوکاس هونت با بازی درخشان ویکتور پولستر در نقش دختر نوجوان تراجنسیتی. این فیلم زود به دل داوران دوربین طلایی نشست و در ادامه رتبۀ نخست را در بخش نوعی نگاه کسب کرد و در آخر با نتفلیکس برای انتشار فیلمش قرارداد بست. همچنین موفق با کسب 60درصد از آرای منتقدان ایندی‌وایر به‌عنوان بهترین فیلمِ برگزیده انتخاب شد.

ایندی‌وایر از گروهی از منتقدان منتخب برای شرکت در نظرسنجی جشنواره کن 2018 دعوت به عمل آورد. منتقدان از کشورهای آمریکای شمالی، کانادا، آمریکای جنوبی و اروپا هستند.

منبع

 

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
Share
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان