پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی صربستان

صربستان با نام رسمی جمهوری صربستان در مرکز جنوب شرقی اروپا واقع شده و بخش جنوبی جلگهٔ پانونی و جنوب شبه‌جزیره بالکان را دربرگرفته ‌است

پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی صربستان

صربستان با نام رسمی جمهوری صربستان در مرکز جنوب شرقی اروپا واقع شده و بخش جنوبی جلگهٔ پانونی و جنوب شبه‌جزیره بالکان را دربرگرفته ‌است. این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، جمهوری مقدونیه و مونته‌نگرو در جنوب، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم‌مرز است. بلگراد پایتخت این کشور است. رودخانه دانوب در یک‌سوم شمال کشور جاری است. طول 588 کیلومتری این رودخانه در این کشور، مرز با کرواسی و بخشی از مرز با رومانی را تشکیل داده‌است. رودهای پر آب صربستان، خاک حاصلخیز آن و آب و هوای متعادل این کشور محیط مطلوبی برای ایجاد کشاورزی و تامین مواد غذایی با کیفیت فراهم کرده است. شرایط طبیعی و به‌ ویژه ناهمواری‌ها و شرایط توپوگرافیک صربستان به‌گونه‌ای است که که غلبهٔ مناطق کوهستانی در آن‌ها چشمگیر است و دشت‌های کوچک و بزرگ دارد که به همراه اقلیمی نسبتاً مساعد و متنوع و وجود منابع آب تقریباً کافی به بزرگترین مرکز تولیدات فراورده‌های کشاورزی یوگسلاوی تبدیل شده‌ است. عبور رودخانه دانوب و شاخه‌های آن نیاز آب کشاورزی 94٪ از زمین‌های زیر کشت صربستان را بر طرف می‌کند. در این مقاله قصد داریم به فرهنگ غذایی صربستان بپردازیم، با خوراک این کشور آشنا شویم و  یک نوع غذای محبوب  این کشور را معرفی کنیم

فرهنگ غذایی صربستان

پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی صربستان

غذای صربستان همان غذای سنتی کشورهای بالکان است و ویژگی‌های مشترکی با آن‌ها دارد، به ویژه با غذای یوگوسلاوی سابق. غذای صرب‌ها ترکیبی است از غذاهای مدیترانه‌ای، اروپای مرکزی، ترکیه عثمانی و تحت تاثیر آشپزخانه اسلاویک باستانی. صربستان با قرار گرفتن در تقاطع‌های شرق و غرب، عناصری را از سبک‌های آشپزی خاورمیانه و اروپا در خود جمع کرده است تا با ایجاد تعادل بین گوشت‌ها، سبزیجات، پنیرها، شیرینی‌ها و دسرها آشپزخانه دوست داشتنی خودش را بسازد. جالب است بدانید که آشپزخانه صربی علاوه بر غذاهای مشترکی که با آشپزخانه کشورهای بالکان دارد، شباهت‌هایی نیز با غذاهای آلمان شمالی و کشورهای خاورمیانه مثل ایران و پاکستان دارد. طعم غذا در صربستان ملایم، تازه و طبیعی است. ادویه‌جات کم استفاده می‌شوند اما مواد تشکیل دهنده غذا تازه و مرغوب هستند. در صربستان خوردن غذاهای فصلی اهمیت خاصی دارد و بسیاری از غذاها وابسته به زمان‌های خاصی از سال هستند. اغلب مردم صرب، سه بار در روز غذا می‌خورند که بزرگ‌ترین وعده ناهار است. با این حال، در گذشته تنها ناهار و شام جزء وعده های اصلی محسوب می‌شدند و  صبحانه در نیمه دوم سده نوزدهم به این کشور معرفی شد. درست کردن غذا سهم مهمی در سنت‌های خانوادگی مردم صربستان دارد.

کافه و رستوران

پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی صربستان

شهر قدیمی بلگراد، یک منطقه بسیار دیدنی در حوالی قلعه کالمگدان Kalemegdan Fortress است. جایی که میتوانید از تاریخ غنی منطقه لذت ببرید و محل تلاقی مدرنیته و سنت را مشاهده کنید. در این منطقه خواهید توانست طعم غذاهای ویژه با گوشت و ماهی به سبک صربی، ایتالیایی، لبنانی و آسیایی را بچشید و از زیبایی خیره کننده مناظر لذت ببرید.

رستوران دو گوزن Dva Jelena با سابقه دویست ساله بهترین غذاهای صربی را سرو میکند. این رستوران در خیابان اسکادارسکا که به آن مونتمارته‌ی بلگراد؛ محل تجمع نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران در قرن بیستم می‌گویند، قرار گرفته است. این رستوران به خاطر منوی غذایش که از سالهای 1920 تغییر نکرده است معروف است. غذاهای پرطرفدار این منو غذاهای ویژه گوشتی مثل استیک چیکا جورا و دسر محلی و سنتی توفاهیا هستند.

کافه در بلگراد مفهوم جدیدی نیست. شاید خبر نداشته باشید که این شهر میزبان اولین کافانا یا همان کافی شاپ در اروپا بوده است. به لطف امپراطوری عثمانی، صربستان صد سال قبل‌تر از لندن، مارسی و وین شاهد ظهور قهوه خانهها بود. قهوه سیاه ترکی در بلگراد غنای تاریخی خاصی دارد و تصویر قهوه و کافه در این شهر چیزیست که از گذشته تا کنون به جا مانده و ارزش کشف شدن دارد. یکی از کافه‌های جذاب شهر بلگراد کافه 19 گرم 19 Grams است. کافه 19 گرم یک کافه مدرن و صمیمی است که در کنار دکوراسیون جذاب و محیط آرامی که برای کار کردن دارد، نوشیدنیها و قهوه‌های آن نیز محبوبیت زیادی دارند. از بررسیها و نقدهای این کافه در فضای مجازی پیداست که اسپرسوی 19 گرم محبوبیت زیادی در منوی آن دارد.

طرز تهیه سوسیس بالکان Cevapcici

پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی صربستان

  • گوشت چرخ کرده گوساله: نیم کیلو
  • گوشت چرخ کرده گوسفندی : 250 گرم
  • تخم مرغ : یک عدد (سفیده)
  • سیر: 4 حبه (له شده)
  • نمک : یک قاشق چایخوری
  • جوش شیرین: یک قاشق چایخوری
  • فلفل گرانول : 2 قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز: یک قاشق چایخوری
  • فلفل پاپریکا : نصف قاشق چایخوری
  • پیاز: 1 عدد (خرد شده)
  • نان پیتا یا نان لواش: 4 رول

طرز تهیه:

  • گوشت چرخ کرده گوسفندی و گوساله را به همراه سفیده تخم مرغ در کاسه مخلوط کنید. سیر، نمک، جوش شیرین، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا را با هم مخلوط کنید و خوب با دست ورز دهید.
  • گوشت را به کمک دست به شکل سوسیس هایی به اندازه یک انگشت و به قطر 2 سانتیمتر درآورید و داخل ظرف بچینید.
  • روی ظرف را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و برای یک ساعت تا یک روز داخل یخچال نگه دارید تا طعم ادویهها به خورد گوشت رود و بافت سفتی پیدا کند.
  • گریل را کمی قبل از پخت سوسیسها با حرارت متوسط گرم کنید و به آرامی روی سطح گریل روغن بمالید. 
  • در حالی که سوسیسهای بالکانی را کباب میکنید آنها را خوب بگردانید. کباب کردن سوسیس ها حدود نیم ساعت طول میکشد.
  • پس از پخت، نان لواش یا پیتا را پهن کنید و به اندازه ساندویچی ببرید و روی آن‌ها پیاز خرد شده بریزید. سوسیس ها را روی نانها قرار دهید و روی آن بسته به میل خودتان خامه، پنیر کاتج، فلفل تازه، گوجه فرنگی یا سس قرمز تند بریزید. 

منابع: geniuskitchen  belgrademyway  meganstarr  wikipedia

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر