ماهان شبکه ایرانیان

معرفی فیلم‌های رمانتیک؛ در حال و هوای «جین آستین»

با سلام خدمت شما طرفداران پرونده‌های سینمایی، با در خواست برخی دوستان به‌مدت کوتاهی پروندۀ پرمقاله و دنباله‌دار انیمیشن در گذر زمان را برای مدتی کنار می‌گذاریم تا سر فرصت به رنسانس هنر انیمیشن نگاهی داشته باشیم

معرفی فیلم‌های رمانتیک؛ در حال و هوای «جین آستین»

با سلام خدمت شما طرفداران پرونده‌های سینمایی، با در خواست برخی دوستان به‌مدت کوتاهی پروندۀ پرمقاله و دنباله‌دار انیمیشن در گذر زمان را برای مدتی کنار می‌گذاریم تا سر فرصت به رنسانس هنر انیمیشن نگاهی داشته باشیم. در ازای آن، از این هفته با انتخاب حال‌وهوایی خاص با مرور چند فیلم هم‌فضا با شما هستیم. مقالۀ این هفته به معرفی فیلم‌های رمانتیک در حال‌و‌هوای رمان‌های جین آستین (رمان‌های عاشقانۀ قرن نوزدهمی اروپا به‌خصوص انگلستان دورۀ ویکتوریایی) اختصاص دارد.

فضای سرسبز پادشاهی انگلستان در دوران ملکه ویکتوریا، دختران جوان و نوجوان عاشق‌پیشه‌ای که در فضای اجتماعی مردانۀ قرن نوزده برای معشوقشان نامه می‌نویسند و رؤیاپردازی می‌کنند، روابط میان طبقات ثروتمند و سایر طبقات جامعه و هزار و یک عنصر فضا‌ساز دیگر که عنصر فضا‌سازی در رمان‌های نویسندگان زن این دوره هستند. رمان‌هایی که جین آستین و سه خواهر برونته سردمداران نویسندگی‌شان محسوب می‌شوند. دختران با پیراهن‌های بلند، مردان فراک‌پوش، کالسکه‌ها بر سنگفرش خیابان‌ها، امارت‌های باشکوه سفید‌رنگ، پرتگاه‌ رو به دشتی سرسبز و درگیری میان عشق جوانی و سنت‌های پیر اساس این قصه‌ها را شکل می‌دهند.

بر‌اساس این حال و هوا، فیلم‌هایی ماندگار و دوست‌داشتنی ساخته شده‌اند. با هم به بررسی چند اثر رمانتیک دلنشین و ویکتوریایی می‌نشینیم.

فیلم عقل و احساس بر اساس اولین رمان جین آستین
عقل و احساس (1995)

فیلم عقل و احساس انگ لی که بر‌اساس نخستین رمان‌ جین آستین ساخته شده، از آن‌دسته فیلم‌های رمانتیک است که فضای رمان‌های آستین را درست و جذاب به بیننده می‌رساند. داستان عقل و احساس همان‌گونه که از اسمش مشخص است، به روابط عاشقانۀ النور و ادوارد می‌پردازد. ادوارد از یک خانوادۀ ثروتمند و اشرافی‌ است و پیشینۀ مشکلاتی میان خواهرش و مادر النور وجود دارد. آن طرف النور پس از مرگ پدرش به سبب قوانین وراثت در فقر به‌سر می‌برد. حال زمان آن فرا رسیده است که النور جوان، خیال‌پرداز و دوست‌داشتنی این روایت میان احساس و عقلش دست به انتخاب بزرگی بزند.

فیلم جین ایر بر اساس رمان ماندگار شارلوت برونته
جین ایر (2011)

اقتباس آقای کری فوکوناگا از رمان ماندگار شارلوت برونته (خواهر بزرگتر میان خواهران برونته) از فیلم‌های رمانتیک قرن نوزدهمی بسیار جذاب است. بازی بازیگران خوبی مثل میا واشیکوفسکا و مایکل فاسبندر در نقش‌های اصلی فیلم، کارگردانی خوب و موسیقی متن دل‌نشینش سبب کمک به درخشان شدن فیلم هستند. جین ایر کمابیش نسخۀ زنانه از الیور توئیست است. در رمان برونته، دخترکی باهوش و متفاوت در دوران نوجوانی به تصویر کشیده می‌شود که با سختی زمان را طی می‌کند و پا در بلوغ و دنیای بزرگسال‌ها می‌گذارد. درست زمانی که به مردی دل می‌بندد و به نظر می‌رسد محل امنی برای خودش یافته، از واقعیتی دردناک دربارۀ معشوقش باخبر می‌شود و او را ترک می‌کند. در همین‌جای قصه، خبر ارثیه‌ای هنگفت به جین می‌رسد.

فیلم غرور و تعصب بر اساس مشهورترین رمان جین آستین
غرور و تعصب (2005)

مشهورترین رمان جین آستین غرور و تعصب دارد که اقتباس خوبی از آن در سال 2005 توسط  جو رایت ساخته می‌شود. این فیلم سبب رسیدن کیرا نایتلی (بازیگر انگلیسی) به اوج شهرت شد و برای او کاندیداتوری اسکار را به همراه آورد. ماجرای یک مثلث عشقی میان الیزابت، جین خواهرش و جوان مغرور و ثروتمندی به نام آقای دارسی که سبب می‌شود دارسی با دلبستن به الیزابت، تصمیم بگیرد میان تعصبش نسبت به جایگاه اجتماعی‌اش و ازدواج با الیزابت بر سر یک دوراهی قرار بگیرد. در‌واقع، این قصۀ رمانتیک در گره میان غرور الیزابت و تعصب آقای دارسی پیش می‌رود تا یکی از ماندگارترین قصه‌های عاشقانه و زنانه را شکل دهد.

فیلم دور از اجتماع خشمگین از فیلم‌های رمانتیک ویکتوریایی
دور از اجتماع خشمگین (2015)

فیلم دور از اجتماع خشمگین به کارگردانی توماس وینتربرگ بر‌اساس رمان مشهور توماس هاردی، یکی از بهترین فیلم‌هایی است که از این رمان عاشقانه ساخته شده‌است. این فیلم همانند سه فیلم دیگری که بررسی شد، برخاسته از حال و هوای فیلم‌های رمانتیک مربوط به انگلیس قرن نوزدهم است. دور از اجتماع خشمگین زنی مستقل و محکم را به تصویر می‌کشد به نام بتشیبا اوردن که با به‌ارث‌بردن مزرعه‌ای بزرگ، با وجود داشتن سه خواستگار جدی تصمیم دارد به‌تنهایی این مزرعه را اداره کند.

به پایان مقالۀ معرفی فیلم‌های رمانتیک در حال و هوای جین آستین رسیدیم. با گفتن نظراتتان در این‌باره که چه فضایی را در فیلم‌ها برایتان محبوب است، ما را در ادامۀ این پرونده همراهی کنید. تا بعد… .

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
Share
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان