یک قدم جلوتر در دنیای پلتفرمهای عرضه بازی
بهتر شدن زیرساختهای ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت منجر به تغییر روال عرضه بازیهای ویدئویی شد و دیسکهای سخت جای خود را به فروشگاههای آنلاین دادند. استقبال مخاطبان از این پلتفرمها باعث شد تا بازیسازان در کشورهای مختلف به فکر راهاندازی فروشگاههای عرضه دیجیتالی بازیهای ویدئویی بیفتند. حتی غولهای بزرگ فناوری نیز در راستای عرضه خدمات مختلف، به سمت این بازار کشیده شدند و سعی میکنند سهمی از این بازار باارزش را از آن خود کنند.
آقای سبزِ بازیدوست
در سال 2009 پال سُلیوک انگلیسی، «پرایزفایت»، پلتفرم آنلاین بازیکردن خود را رها کرد و با همراهی دوستش به سراغ توسعه فروشگاه آنلاین عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی رفت. آنها این فروشگاه را گرین من گیمینگ (Green Man Gaming) نامیدند. این فروشگاه اکنون در بیش از 195 کشور دنیا فعال است و به گیمرها بیش از 6،600 نسخه بازی ویدئویی عرضه میکند. نکته جالب در مورد گرین من گیمینگ، جریان درآمدی آن است. این فروشگاه 90درصد از درآمد خود را خارج از انگلستان کسب میکند.
دروازهای برای گیمرها
قضیه از آنجا آغاز شد که یک کاربر آرژانتینی از پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)، ناشر سوئدی بازیهای ویدئویی، در انجمن کاربری این شرکت درخواست خرید بازی کرد. از آن جایی که این شرکت در آن کشور امکان عرضه بازی به صورت فیزیکی را نداشت، لینک دانلودی برای او ارسال کردند تا بتواند بازی را داشته باشد. این خبر به سرعت در بخشهای مختلف آن انجمن چرخید و کاربران بیشتری درخواست دریافت بازی به صورت دانلودی به جای نسخه فیزیکی داشتند. این شرکت سرویس توزیع آنلاینی تحت عنوان پارادوکس آن دمند (Paradox on Demand) به راه انداخت که هنگام اعلام رسمی آغاز فعالیتش در سال 2006 به گیمر’ز گیت (Gamer’s Gate) و بعدها به گیمرز گیت (GamersGate) تغییر نام داد. این فروشگاه اکنون بیش از 6هزار نسخه بازی ویدئویی به کاربران عرضه میکند و با شرکتهای صاحبنام بسیاری نظیر EA و 2کی (2K) و سگا (Sega) همکاری میکند.
هنرهای الکترونیک وارد توزیع میشود
اوریجین محصول کمپانی معروف بازیسازی یعنی الکترونیکس آرتس (Electronic Arts) است. این غول صنعت بازی برای تکیمل فرآیند عرضه بازی و هرچه بهتر کردن تجربه کاربری کاربرانش این فروشگاه عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی را عرضه کرد. اوریجین به کاربرانش ضمانت میدهد که همیشه بتوانند بازی خود را دانلود کنند و همچنین از لحاظ تعداد دانلود محدودیتی نداشته باشند. همچنین اگر کاربری نسخه فیزیکی بازی را بخرد، میتواند کد فروش محصول را در حساب خود در اوریجین وارد کند تا به نسخه دانلودی آن نیز دسترسی داشته باشد.
جنگ به سبک بلیزارد
وقتی بلیزارد بازی دیابلو را در سال 1996 عرضه کرد در کنارش محصولی به نام بتل.نت (Battle.net) را وارد دنیای بازی کرد. در آن زمان این محصول ساده به گیمرها اجازه میداد که با یکدگیر گفتوگو کنن و لیست بازیها را ببینند. با اتصال کاربران به بتل.نت، امکان گفتوگو با سایرگیمرها برایشان فراهم میشد و میتوانید حالت چندنفره دیابلو را در کنار یکدیگر بازی کنند. بلیزارد در سال 2008 نسخه جدیدی از بتل.نت را عرضه کرد و در گزارش سه ماهه سومش در سال 2016 اعلام کرد که اکنون ماهانه بیش از 42میلیون کاربر از خدماتش استفاده میکنند.
هیولا نیز از جمله پلتفرمهای عرضه دیجیتال بازیهای ویدئویی است که کار خود را در ایران آغاز کرده است و تلاش میکند در کنار فروشگاههای بینالمللی بازی، محصولات فاخر ایرانی و خارجی را عرضه کند. بازیهای تحسینشدهای نظیر «مموراندا»، «شمشیر تاریکی»، «این جنگ من» و به زودی «فراستپانک» در هیولا عرضه میشوند که باعث میشود کاربران ایرانی بتوانند بهراحتی به بازیهای خوب و جذاب دسترسی پیدا کنند.