فرادید، ارسلان سلیمانیان؛ سال 1387 وقتی نسل پیشین مرسدس بنز C200 وارد بازار ایران شد با قیمت 85 میلیون تومانی به فروش رسید. این یعنی هر اسب بخار از قدرت این خودرو برای مالک حدود 435 هزار تومان آب میخورد. اما امروز و بعد از گذشت حدود 10 سال از آن ایام، قیمت مدلهای کارکرده نسل جدید C200 (مدل 2016 و 2017) به حدود 700 الی 750 میلیون تومان رسیده است!
به گزارش فرادید، این یعنی هر اسب بخار قدرت از خودروی مذکور قیمتی معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان یافته است! به عبارتی قیمت تکنیکال این خودرو طی ده سال گذشته نزدیک به ده برابر شده است. البته دقت کنیم که در مورد نسل پیشین این خودرو، نسخه صفر کیلومتر و مدل روز و در مورد نسل جدید، نسخه کارکرده و چند مدل پایینتر مدنظر است. پس ضریب افزایش قیمت در عمل بسیار بیشتر از ده برابر بوده است.
اما مساله جالب توجه برای من این است که قیمت ارز طی ده سال گذشته حدود شش برابر شده. از طرفی هم تعرفه واردات خودرو در اواخر دولت آقای احمدی نژاد، نصف شد که این یعنی افزایش قیمتها در بازار خودرو باید چیزی در حدود 3 برابر میشد و نه بیشتر. اصلا با در نظر گرفتن افزایش هزینههای جانبی و محدودیتهای بازار، همان افزایش شش برابری را ملاک قرار دهیم. باز سوالی که پیش میآید این است که پس بقیه این افزایش قیمت با چه منطق یا دستکم با چه فرمولی ایجاد شده؟!
البته نیازی به یادآوری نیست که بازار خودروی ایران (تقریبا مانند همه حوزههای مالی و پولی کشور!) طی سالهای اخیر هرگز تابع الگوریتم یا فرمول مشخصی نبوده و بیشتر شبیه به سرگردنهای شده که هر کسی هر کاری دلش میخواهد انجام میدهد!
معتقدم در این آشفته بازار، تقریبا همه ارکان جامعه مقصر هستند. از دستگاههای نظارتی گرفته تا نمایندگان رسمی و فروشندگان بازار آزاد و حتی خریداران و از همه بیشتر، نشریات و رسانههای حوزه تخصصی خودرو که با سکوت منفعلانه خود همواره شریک دزد و رفیق قافله بودند! آه که چه جیبهایی در این سرگردنه گشاد و گشادتر نشدند...!
منبع : هفت صبح