لباس عروس‌های سلطنتی به لباس عروس‌هایی گفته می‌شود که در عروسی سلطنتی پوشیده می‌شوند؛ یعنی مراسم عروسی که عروس یا داماد از اعضای درجه اول خانواده پادشاه یا ملکه یک کشور باشند.
این لباس عروس‌ها طراحان مشهور و به نامی دارند و باید شرایطی داشته باشند. لباس عروس‌های سلطنتی باید پوشیده باشند و المان‌های فانتزی عجیب و غریب در دوخت آن‌ها استفاده نمی‌شود.
اغلب پارچه‌های این لباس‌ها از جنس ابریشم، ساتن، تافته و تور مرغوب هستند و سنگ‌های قیمتی در دوخت آن به کار برده می‌شود. در ادامه این مطلب 12 لباس عروس سلطنتی مشهور و منحصر به فرد تاریخ را از گذشته تا به حال به شما معرفی می‌کنیم.

1- ملکه الیزابت (ملکه انگلستان) و پرنس فیلیپ/ سال 1947

این لباس عروس از طراحی‌های نورمن هارتنل بود و جنس پارچه آن ساتن چین بود. 350 زن به مدت 7 هفته مشغول دوخت آن بودند و طرح اصلی لباس از نقاشی پریماورا (Primavera) یا تمثیل بهار، اثر نقاش مشهور دوره رنساس ساندرو بوتیچلی الهام گرفته شده‌است. ملکه با این طرح می‌خواست پس از جنگ جهانی دوم «تولد دوباره و رشد» را در بریتانیا نمادین کند.

لباس عروس سلطنتی

2- پادشاه رومانی و بانو آن بوربن پارما/1948

این پیراهن سفید عاجی بوده و دنباله بلندی داشته که در زمان خود بسیار منحصر به فرد و زیبا بوده.

لباس عروس سلطنتی

3- ریتا هیورث و علی خان/1949

ریتا هیورث بازیگر آمریکایی برنده جایزه گلدن گلوب بود که در سال 1949 با علی خان ازدواج کرد و این ازدواج سوم او بود. به همین دلیل لباس عروس او با دیگر لباس عروس‌های سلطنتی تفاوت داشت. طراح این لباس ساده و شیک کریستین دیور بود.

لباس عروس سلطنتی

4- ژاکلین اوناسیس و جان اف کندی/ 1953

طراح این لباس؛ دیزاینر مشهور آمریکایی-آفریقایی آن لو (lowe) بوده. این لباس از جنس تافته بوده و در زمان خود یکی از منحصر به فردترین لباس عروس‌ها بوده. نکته جالب در مورد این لباس به گفته طراحش این است که در حالی که تنها 10 روز به عروسی باقی مانده بود، در اثر سیل و طوفان شدید لباس عروسی ژاکلین در معرض نابودی قرار گرفت که خوشبختانه آسیبی به آن نرسید!

لباس عروس سلطنتی

5- گریس کلی و پرنس راینر موناکو/ 1956

طراح لباس گریس کلی، هلن رز بود. در دوخت آن لباس عروس رویایی حدود 25 متر ابریشم، 25 متر سیلک و نوعی تور قدیمی 100 ساله به کار برده شد. این مدل لباس عروس در دوره‌های بعد نیز الهام بخش طراحان بود و لباس عروسی کیم کارداشیان و ایوانکا ترامپ شبهات زیادی به این لباس داشت.

لباس عروسی سلطنتی

6- شاهزاده آن ماری دانمارک و پادشاه کنستانتین دوم یونان/1964

لباس عروس سلطنتی

7- شاهزاده بئاتریکس هلند و کلاوس ون آمسبرگ/ 1966

لباس عروس سلطنتی

8-  شاهزاده هاربال نروژ و سونیا هارالدسن/ 1968

لباس عروس سلطنتی

9- پادشاه کارل  گوستاف سوئد و سیلویا سامرلاث/1976

لباس عروس سلطنتی

10-ملکه نور و شاه حسین اردن/ 1978

لباس عروس سلطنتی

11- شاهزاده کارولین موناکو و فیلیپ یونوت/1978

لباس عروس سلطنتی

12- پرنس چارلز و پرنسس دایانا/1981

حدود 750 میلیون نفر از سرتاسر جهان به تماشای عروسی سلطنتی بریتانیا پرنسس دایانا و شاهزاده چارلز نشستند و لباس عروس نمادین و پرشکوه او را دیدند. لباس عروس پرنسس دایانا توسط دیوید و الیزابت امانوئل طراحی شد. بیش از 25 متر ابریشم‌ در دوخت لباس او به کار رفت. گلدوزی‌های منحصر به فرد و نمادین و بیش از 10هزار مروارید از دیگر المان‌های زینت بخش این لباس بودند. 

لباس عروس سلطنتی