جک S3 تازه ترین محصول کراس اوور از کمپانی جک در ایران است. شرکت جک (جی ای سی) که با عرضه سری j به ویژه مدل j5 توانست برای خودش در ایران نامی دست و پا کند. پس از موفقیت نسبی سدان j5، با عرضه شاسی بلند S5 به نوعی جای پای خود را در بازار کشورمان مستحکم نمود.
S5 خودرویی بود که نه تنها یک شاسی بلند محسوب میشد و میتوانست پاسخگوی نیاز روحی بسیاری از طرفداران این کلاس خودرویی با بودجه نسبتا کم باشد، بلکه با قیمت حدود یک دوم هیوندای توسان که از روی آن کپی شده بود، توانست عده زیادی را که آرزوی داشتن هیوندای توسان را به دلیل قیمت بالای آن در دل خود نگاه داشته بودند، تا حد زیادی به واقعیت نزدیک گرداند؛ هرچند که این کجا و آن کجا!
اس5 به واسطه قد و قامت والا، قیمت مناسب، ظاهر عامه پسند و تعداد کم رقبای مشابه در دامنه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، توانست به نوعی یکهتاز این عرصه شود و مدیران شرکت کرمان موتور را به واسطه یک چنین انتخاب شایستهای مملو از غرور و شعف نماید.
در همین راستا شرکت کرمان موتور به عنوان عاملیت رسمی کمپانی JAC چین، در گامی دیگر تصمیم به عرضه برادر کوچکتر مدل s5 یعنی خودروی جک S3 گرفت.
جک اس3 که با نام اصلی JAC Refine s3 در کشور سازنده شناخته می شود، در تاریخ آگوست سال 2014 میلادی وارد بازار چین شد. در طراحی این محصول، همانند دیگر کراس اوور جک موجود در بازار کشورمان یعنی مدل اس5، از محصولات هیوندای نظیر ix25 الگوبرداری شده است.
جک اس3 بر روی پلتفرم مشترک با سدان j4 موسوم به HEYUE30 استوار شده است و آمده تا سبد محصولات کراس اوور این شرکت را در کنار محصولات دیگری نظیر اس1 و اس2 تکمیل نماید.
به نظر میرسد کمپانی جک همانند سایر شرکتهای چینی، در درجه اول بازار کشورهای در حال توسعه نظیر ایران را هدف قرار داده تا بتواند ضمن کسب تجربه، جای پای خود را در نردبان ترقی به سوی قلههای صنعت خودروسازی جهان مستحکم نماید. کمپانی جک در نمایشگاه خودرو چنگدو 2016 از نسخه فیس لیفت اس3 رونمایی کرد اما فعلا کرمان موتور به ارائه نسل قبلی این خودرو بسنده کرده است.
طراحی خارجی
وقتی از روبرو S3 نگاه می کنید، اولین چیزی که نظر شما را جلب مینماید، فرم نسبتاً نازیبا و بدقواره جلو پنجره است که بخش زیادی از چهره اس3 را با پس زمینه ای سیاه رنگ به همراه اضلاع کرومی با زوایایی تقریبا شکسته به خود اختصاص داده است. البته این نقیصه در نسخه فیس لیفت برطرف شده و جلوپنجرهای زیباتر در آن مدل جایگزین شده است.
همچنین چندین ردیف نوار کرومی در داخل جلوپنجره به همراه نماد ستارهی شرکت جک به چشم میخورد که هرچند تا حدی از زشتی فرم کلی جلوپنجره کاسته است اما به هر حال نمای روبروی جک اس تری چندان زیبا و هماهنگ به نظر نمیرسد.
فرم چراغها نیز شبیه به برادر بزرگتر یعنی اس5 بوده و در کل حالاتی شبیه به خشم و تهاجم را در ذهن بیننده تداعی میکند. چینش اجزای داخلی چراغ های جلو به فرمی زیبا صورت گرفته و نوار باریک دیلایت در بخش پایین آن تعبیه شده است. همچنین در دو انتهای زیرین سپر جلو، چراغهای مهشکن با فرمی نسبتا باریک و کشیده در پس زمینه مشکی به چشم میخورند.
نمای عقب جک S3 تاحدی عامهپسندتر به نظر میرسد. چراغها به صورت دو تکه طراحی شدهاند و تقریبأ نیمی از آن بر روی درب محفظه بار قرار گرفته است. تزیینات کرومی-نقرهای رنگ تعبیه شده بر روی سپر مشکیرنگ عقب ظاهری اسپرتتر به این قسمت بخشیده است.
یک اسپویلر نسبتا باریک نیز در بخش بالایی شیشه عقب جا خوش کرده و چراغ ترمز به صورت نواری دراز و قرمز رنگ در زیر آن خودنمایی میکند. به طور کلی میتوان گفت که نمای پشتی اس3 از ظاهری معقولتر برخوردار شده است.
در نمای جانبی اس3 شاهد ویژگی متمایزی نیستیم. اثری از حجم دهیهای آنچنانی به چشم نمیخورد و تنها یک چین خوردگی از انتهای چراغ عقب تا زیر آینه بغل و پس از آن، از کمی بالاتر تا انتهای چراغ جلو امتداد یافته است.
همچنین در بخش پایینی نمای جانبی، در قسمت رکاب دربها، ناحیهای پلاستیکی به رنگ مشکی به چشم میخورد که از زیر سپر جلو شروع شده و با شیب ملایم تا سپر عقب تداوم یافته است.
دو نوار کروم رنگ نیز زینت بخش قسمت زیرین دربها شدهاند. از این زاویه، پهنای نسبتاً زیاد ستون C، سایز تقریبا کوچک قطر 16 اینچی چرخها و میله باربند سقفی، نظر بیننده را به خود جلب می نماید.
همانطور که میدانید جک S3 در رده خودروهای کراس اوور کوچک جای میگیرد. بنابراین نباید انتظار ابعادی بزرگ را از این خودرو در ذهن داشت.
جک S3 از ابعادی به طول 4325 میلیمتر، عرض 1765 میلیمتر، ارتفاع 1660 میلیمتر و فاصله محوری 2560 میلیمتر برخوردار شده است. لازم است بدانید که ارتفاع این خودرو از برخی خودروهای رقیب نظیر: لیفان ایکس50، ساندرو استپ وی و امویام x22 بلندتر است. پس با این حساب میتوان آن را یک کراس اوور واقعی تلقی نمود.
طراحی داخلی
با ورود به کابین اس3، طراحی نسبتا زیبا و عاری از شلوغیهای گیجکننده نظر شما را به خود جلب خواهد نمود. دیزاین دریچههای میانی تهویه و فرم کلی داشبورد، تا حدودی انسان را به یاد وانتهای آمریکایی نظیر فورد اف150 میاندازد که به طور کلی، از منظر زیبایی شناختی میتوان شکل و شمایل داشبورد این خودرو را یک سر و گردن بالاتر از رقبای موجود در بازار کشور دانست.البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که بهای S3 بالاتر از خودروهایی نظیر لیفان x50 و ساندرو استپ وی و ام وی ام x22 است.
متریال به کار رفته در عمده بخشهای کابین از جنس پلاستیک خشک بوده و از این نظر برتری محسوسی نسبت به رقبا ندارد. مانیتور 7 اینچی در میانه داشبورد جذابیت کابین را بسیار بالا برده و متعلقات نقرهای رنگ داشبورد بر گیرایی این بخش افزوده است.
فرم کلیدها و دکمهها به همراه جانمایی مناسب آنها، از دیگر نکاتی است که حس خوشایندی را به شما در کابین اس3 منتقل خواهد نمود.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان دارای حالتی سیلندری، مدرن و تهاجمی بوده و شکل غربیلک فرمان نیز از فرم نمونه موجود در اس5 به طور کامل تبعیت نموده و با پوششی از جنس چرم مصنوعی روکش شده است. اگرچه کیفیت پوشش صندلیها نسبتا مناسب بوده اما شکل کلی صندلیها برای نشستن طولانی مدت چندان مناسب نیست.
در ردیف عقب نیز با وجود آنکه جا برای سه نفر وجود دارد اما به دلیل عرض نسبتا کم این خودرو به ویژه در قیاس با مدل بزرگتر اس5، این بخش بیشتر مناسب حضور دو نفر بزرگسال خواهد بود. همچنین فضای پا و سر در صندلیهای ردیف دوم در حد مناسب ارزیابی میشود. حجم صندوق بار S3 در حدود 600 لیتر است که به واسطه خواباندن صندلیهای ردیف دوم، این حجم افزایش خواهد یافت.
مشخصات فنی و قوای محرکه
تنها پیشرانه ارائه شده در خودروی جک S3 یک نمونه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 1.5 لیتر است که قادر به تولید نیرویی معادل 112 اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز برابر 146نیوتن متر است.
لازم به تذکر است که بیشترین قدرت و نهایت گشتاور این پیشرانه به ترتیب در دور موتور 6000 و بازه 3500 تا 4500rpm حاصل خواهد شد. همچنین یک گیربکس CVT وظیفه انتقال نیرو پیشرانه را به چرخهای جلو برعهده دارد.
ارقام مرتبط با توان پیشرانه با توجه به وزن 1220 کیلوگرمی این خودرو درحد کافی ارزیابی می شود؛ با این وجود نباید انتظار عملکردی فوق العاده و هیجان انگیز را از آن در ذهن پروراند.
حداکثر سرعت این خودرو در حدود 175 کیلومتربر ساعت عنوان شده و میانگین مصرف سوخت آن چیزی بین 6 تا 7 لیتر بر 100 کیلومتر ارزیابی میشود. همچنین سیستم تعلیق این اتومبیل در جلو از نوع مکفرسون بوده و در عقب از گونه میله پیچشی استفاده شده است.
تجهیزات و امکانات
ایربگ راننده و سرنشین جلو، کنترل فشار باد چرخ ها TPMS، سنسور پارک عقب، سان روف، ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی هیدورلیک HBA، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC، چراغ روشنایی در روز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، برف پاک کن شیشه عقب، روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو با توجه به نور محیط، چراغ های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی، سیستم پخش MP5، بلوتوث، ورودی AUX و USB، ورودی ipod، شش عدد بلندگو، گیربکس با قابلیت تیپ ترونیک (تعویض دنده در حالت دستی) و سوکت پاور 12 ولت روی داشبورد
تجربه رانندگی
با توجه به حجم پیشرانه و میزان توان خروجی آن، نباید انتظارات بالایی از جک اس3 در بحث شتاب و کشش داشت. اما به هر حال با توجه به وزن نسبتا کم این کراس اوور کوچک جثه، عملکرد پیشرانه و مجموعه فنی اس3 چندان هم ناامیدکننده به نظر نمیرسد.
اگرچه گیربکس CVT با توجه به ماهیت خود، از میزان شتاب خودرو میکاهد، اما با قرار دادن جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک، گیربکس خواهد توانست تا حد زیادی از گلایههای شما بکاهد.
سیستم تعلیق نسبتاً نرم به همراه جذب مناسب ضربات ناشی از ناهمواریهای مسیر، نکته خوشایند دیگری است که در کمتر محصول چینی هم قیمت اس3 موجود در بازار کشور مشاهده میشود. البته افراد با قدی بیش از 185 سانت بایستی در حین عبور از ناهمواریها، بایستی هوای سر خود را داشته باشند تا با سقف برخورد نکند.
با توجه به مواردی نظیر: طراحی کلی s3 در راستای مصارف خانوادگی، گیربکس CVT و ارتفاع نسبتاً بلند خودرو، شتابگیری و سبقت گرفتن در بزرگراه تاحدی با دشواری همراه خواهد بود.
همچنین شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود 14 تا 15 ثانیه برآورد میشود که اگرچه در نگاه اول کند به نظر میرسد اما جوابگوی مصارف عادی و خانوادگی خواهد بود.
ضمنا باک سوخت جک S3 دارای گنجایشی به حجم 45 لیتر است که برای خودرویی با این ابعاد کوچک به نظر میرسد اما مصرف پایین پیشرانه میتواند به جهت جبران این کمبود استمداد رساند. به طور کلی میتوانید یک سواری نسبتا نرم اما فارغ از هیجان آنچنانی را از اس3 انتظار داشته باشید.
رقبا و محصولات مشابه
از جمله رقبای JAC S3 در بازار کشورمان میتوان به خودروهایی مانند: ام وی ام ایکس33، ام وی ام ایکس22، هایما S5، لیفان ایکس60 و ساندرو استپ وی اشاره نمود.
قیمت و شرایط فروش
بهای خودروی جک S3 هماینک در بازار، به طور متوسط در حدود 85 میلیون تومان است. همچنین جدیدترین شرایط فروش جک اس3 از سوی کرمان موتور را میتوانید از اینجا دریافت نمایید.
نقاط ضعف و قوت
نکات مثبت
- شرایط فروش اقساطی، مصرف سوخت و مشخصات اقتصادی، گستردگی مراکز خدمات پس از فروش و تامین مناسب قطعات یدکی
نکات منفی
- طراحی ظاهری نه چندان عامه پسند، توانایی های حرکتی متوسط
کلیپ بررسی ویدیویی خودروی جک S3