ماهان شبکه ایرانیان

چطور عملکرد کارمندهای دورکار را بالا ببریم؟

با توسعه‌ی روزافزون رایانه، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی بسیاری از مدیران حرفه‌ای در دنیا دورکاری را ترجیح می‌دهند

چطور عملکرد کارمندهای دورکار را بالا ببریم؟

با توسعه‌ی روزافزون رایانه، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی بسیاری از مدیران حرفه‌ای در دنیا دورکاری را ترجیح می‌دهند. در این شیوه‌ی کاری مدیران می‌توانند از تخصص افرادی بهره‌مند شوند که به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های مکانی و زمانی، امکان حضور فیزیکی را در شرکت ندارند. با رشد روزافزون این مدلِ کاری در دنیا به نظر می‌رسد در آینده تعداد و کیفیت مشاغلِ از راه دور بیشتر شود. حالا باید دید که چطور می‌شود عملکرد کارمندهای دورکار را بالا برد.

سوال مهم این است: چگونه بهره‌وری را در دورکاری افزایش دهیم؟ بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، 30 درصد از کارکنانِ ایالات متحده دورکاری می‌کنند، که در مقایسه با سال 1995 بیش از 9 درصد رشد داشته است. 55 درصد فارغ‌التحصیلانِ این کشور نیز دورکاری می‌کنند و 58 درصد آمریکایی‌ها معتقدند، کارمندان دورکار به همان اندازه کارمندانی که در دفترکار حضور دارند از خود بهره‌وری و خلاقیت نشان می‌دهند. با وجود اینکه بیشتر مردم مزایای دورکاری را تصدیق می‌کنند، چطور می‌شود به آن 42 درصد باقی مانده این مزیت‌ها و بهره‌وری دورکاری را قبولاند؟

در این مقاله چند استراتژی به شما معرفی می‌شود تا با تکیه‌ به آنها بتوانید انگیزه‌‌ی کاری، مسئولیت‌پذیری و خلاقیت را در شیوه‌ی دورکاری تقویت کنید.

دورکاری

1. بهبود روابط کاری

در محیط‌های مجازی به وجود آوردن امکانِ داشتنِ گفتگوهای رسمی و غیررسمی اهمیت زیادی دارد چراکه تعاملات رو در رو وجود ندارد. با داشتنِ این گفتگوهای شفاف، دوباره کاری‌ها کاهش و در نتیجه بهره‌وری افزایش می‌یابد. راه‌های مختلف ارائه امکان گفتگو عبارتند از ایجاد اتاق گفتگوی آنلاین، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، برگزاری ویدئو کنفرانس یا استفاده از دیگر ابزارهای ارتباطی. کارکنان نباید تاثیر صحبت کردن را دست‌کم بگیرند، گاهی ساده‌ترین راه تماس تلفنی است، چون به زبان آوردن ایده و یا موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. بهبود روابط تنها به گفتگو یا ملاقات‌های کاری محدود نمی‌شود. یکی دیگر از راه‌های افزایش بهره‌وری سازماندهی مستند و استانداردسازی مستمر روش‌های کاری است که می‌تواند نیازهای تیم‌ کاری را برطرف کند. برخی جزئیات مانند نحوه‌ی طبقه‌بندی پرونده‌ها نیز در افزایش کارآیی سازمانی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و باعث می‌شود مکالمات غیرضروری کاهش یابند.

2. بهره‌وری را ارزیابی کنید

یکی از مسائل حیاتی درمورد تیم دورکار، ارزیابی بهره‌وری است تا متوجه شوید کدام روش‌ها اثربخش هستند و کدام‌ها باید بهبود یابند. خبر خوب این است که اغلب اوقات دورکاری خلاقیت کارکنان را بالا می‌برد. مطالعات نشان می‌‌دهد افرادی که در خانه کار می‌کنند، کار بیشتری انجام می‌دهند و میزان نارضایتیِ شغلی نیز در این گروه به نسبت پایین‌‌تر است. شناسایی عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت کارهای تیمی و انفرادی در شرایط دورکاری و یافتن ابزارهای مدیریت کار و زمان در رسیدن به اهداف سازمانی بسیار مهم است. پیگیری منظم و مستمر کار کارکنانی که خارج از فضای اداره کار می‌کنند، میزان و نوع فعالیت کاری هر فرد را برای رسیدن به بالاترین راندمان کاری مشخص می‌کند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود به کارکنان خود این فرصت را بدهید حداقل یک ساعت در هفته را به خودشان اختصاص دهند تا موانع موفقیت شغلیِ خود را شناسایی و برطرف کنند.

3. درست استخدام کنید

استخدام نیروی مناسب

یکی از بزرگترین مزیت‌های دورکاری این است که شما می‌توانید بهترین افراد را بدون توجه به محل زندگی آنها انتخاب کنید. پرسنلی را انتخاب کنید که علاوه بر قاطعیت در کار، به انجام کار تیمی نیز علاقه‌مند هستند. اگر ارتباط برقرار کردن با سایر اعضای تیم، نقش مهمی در شرکت شما دارد، بهتر است این مسئله را در روند گزینش افراد مدنظر قرار دهید. اگر شخصی هرگز تجربه‌ی دورکاری نداشته است، در ابتدا این فرصت را به او بدهید و عملکرد وی را در یک بازه‌ی زمانی مثلا یک هفته‌ای بسنجید. کارکردن در فضایی خارج از محیط اداره برای همه‌ی افراد مناسب نیست، به همین دلیل بهتر است قبل از بستن قرارداد کاری، مطمئن شوید بهترین انتخاب را کرده‌اید.

4. جوّ و روحیه‌ی تیمی

به کارکنانی که دورکاری می‌کنند فرصت شریک شدن در اهداف سازمان را بدهید و احساس تعلق سازمانی را در آنها ایجاد کنید. اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های سازمان با استفاده از راه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات یا ارسال هفته‌نامه برای به روز نگه‌داشتن کارکنانی که خارج از اداره کار می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. همانطور که ارتقا‌ء سطح علمی کارکنان، مهم است، فراهم کردن فرصت رشد برای کارکنانی که دورکاری می‌کنند نیز اولویت دارد. در مناسبت‌ها آنها را فراموش نکنید؛ هدایایی مانند خودکار، پیراهن و یا کوله‌پشتی که مزین به آرم شرکت است، برای آنها نیز ارسال کنید. کارت‌ها و هدایایی را برای تولد و مناسبت‌های ویژه طراحی کنید و برای کارکنانی که به صورت مجازی کار می‌کنند، ارسال کنید. آنها را به مراسم‌ها و جشن‌های شرکت دعوت کنید، علاقه‌ی خود را برای حضور فیزیکی آنها در محل شرکت نشان دهید و این اطمینان خاطر را بدهید که در صورت تمایل می‌توانند شیوه‌ی کار مجازی را رها کرده و در محل شرکت حضور داشته باشند.

5. رفع مشکل دسترس‌پذیری

دورکاری، تعامل سازمانی

کارکنانی را در محل شرکت مشخص کنید که دورکارها بتوانند هر زمان که به مانعی بر می‌خورند یا برای یک مشکل خاص به راهنمایی و مشورتی احتیاج دارند با این کارکنان در تماس باشند. افرادی که دورکاری می‌کنند از اینکه از سایر هم‌تیمی‌های خود کمک بگیرند احساس غرور و قدرت می‌کنند و احساس طرد شدن و نادیده گرفته شدن نداشته باشند. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که کارکنان دورکار به خاطر عدم پشتیبانی کافی نتوانند حداکثر توانایی خود را به نمایش بگذارند و از این بابت دچار استیصال شوند.

تعامل با کارکنان دورکار ممکن است گاهی واقعا دشوار و خستهکننده باشد، به خصوص زمانی که تازه کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید. مثلا ممکن است اصلا ندانید که کارمندان دورکار شما در یک زمان خاص دارند چه کاری انجام می‌دهند یا ممکن است برای دسترسی فوری به آنها با مشکل مواجه شوید و اینکه به طور کلی یافتن و به خدمت گرفتن افراد از راه دور، کار ساده‌ای نیست. اما این نگرانی‌ها با به کارگیری روش‌های مناسب قابل حل است و به این ترتیب می‌توانید بهترین نتیجه را از فعالیت تیم دورکار خود کسب کنید.

 

برگرفته از : entrepreneur.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان