ماهان شبکه ایرانیان

ناگفته های سرطان دهانه رحم (۲)

ضایعات و سلول‌های پیش‌سرطانی: در درمان سلول‌های پیش‌سرطانی، سن، میزان رشد و سلامت عمومی فرد بسیار اهمیت دارد.

ناگفته های سرطان دهانه رحم (2)

در درمان سرطان، خود درمانی اصلاً شیوه مناسبی نیست؛ زیرا در صورت عدم استفاده از شیوه‌های درمانی مناسب، سرطان همچنان به رشد و گسترش خود ادامه داده و در نهایت تمامی سلول‌های اندام‌های دیگر بدن را نیز درگیر خواهد کرد و ارگان‌های حیاتی بدن به علت کمبود اکسیژن و مواد مغذی دیگر نمی‌توانند درست عمل کنند و آسیب می‌بینند و در نهایت مرگ را به همراه خواهند داشت. اگرچه خود درمانی روش نامناسبی است، ولی با رعایت نکاتی، عوارض جمسی و روحی بیمار کاهش می‌یابد و به درمان سرطان کمک می‌شود.

عوارض جانبی متداول شیمی‌درمانی عبارت است از: تهوع، زخم داخل دهان و استفراغ که این عوارض غذا خوردن را برای بیمار مشکل می‌کنند و حتی ممکن است بیمار اشتهای خود را در طول درمان از دست بدهد. با تمام این شرایط، افرادی که خوب غذا می‌خورند و به اندازه کافی کالری و پروتئین دریافت می‌کنند، بهتر می‌توانند عوارض جانبی درمان را تحمل و قدرت و انرژی خود را طی درمان حفظ کنند. بنابراین تغذیه مناسب یکی از بهترین کارهایی است که فرد می‌تواند انجام دهد. بهتر است به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه شود. خواب و استراحت کافی در طول روز و شب و انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود. پرهیز از مصرف الکل و سیگار در درمان مؤثر است.

درمان پزشکی

درمان سلول‌های پیش سرطانی و سلول‌های سرطانی، از یکدیگر متفاوت است.

ضایعات و سلول‌های پیش‌سرطانی: در درمان سلول‌های پیش‌سرطانی، سن، میزان رشد و سلامت عمومی فرد بسیار اهمیت دارد. در صورتی که ضایعه خفیف باشد، ممکن است به طور کلی در نمونه‌برداری حذف شود و به درمان خاصی نیاز نداشته باشد. هنگامی که سلول‌های پیش‌سرطانی کمی پیشرفت کرده و نیاز به درمان دارند، می‌توان از یکی از سه روش کرایو سرجی (انجماد) و یا کاتاریزیشن را (سوزاندن به وسیله حرارت) و یا جراحی به وسیله لیزر برای درمان استفاده کرد:. با این روش‌ها بدون آسیب رساندن به بافت سالم، بافت‌های تغییر شکل‌یافته را حذف می‌شود.

درمان این ضایعات، عوارضی همچون دل درد، خونریزی واژینال و یا ترشحات آبکی را به همراه دارد. کرایوکاتری در بعضی موارد مؤثر واقع می‌شود. در این روش از یک ابزار فولادی مخصوص استفاده و آن را در مایع نیتروژن غوطه‌ور و سرد می‌کنند. از این دستگاه برای سرد کردن و یخ زدن سلول‌ها استفاده می‌ شود. سلول‌های یخ‌زده می‌میرند و سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند. با پرتو لیزر نیز می‌توان سلول‌های آسیب‌دیده و پیش‌سرطانی را از بین برد و در روش سوزاندن نیز با استفاده از سوزاندن سلول‌های پیش‌سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم، آنها را از بین می‌برند.

برای خواندن بخش اول - ناگفته های سرطان دهانه رحم - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم - ناگفته های سرطان دهانه رحم - اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان