ماهان شبکه ایرانیان

توصیه های مفید در نوروز (۲)

با شروع غذای تکمیلی، دادن قطره آهن لازم است و آب جوشیده ولرم شده نیز جهت رفع عطش کودک ضروری می‌باشد.

توصیه های مفید در نوروز (2)

15- موفقیت‌های سریع، در کاهش وزن و دستیابی به اندام موزون سرابی بیش نیست. اغلب با دفع آب بدن که شصت درصد وزن افراد رشد یافته را تشکیل می‌دهد، کاهش وزن سریع و زیبائی اندام در زمان کوتاه میسر می‌شود، ولی به سرعت قابل برگشت بوده و حتی عوارض زیانبار و پایداری ممکن است در پی داشته باشد.

16- خطر بسیار بزرگی، فرزندان شما را در ایام پیش از بلوغ و دوران بلوغ تهدید می‌کند. در این ایام نیاز به انرژی، پروتئین، تمامی ریزمغذی‌ها بخصوص 13 عدد ویتامین 16 عدد مواد معدنی بسیار افزایش می‌یابد تا آخرین جهش رشد به وقوع بپیوندد و هرگونه رژیم نامتعادل، اثرات مخرب ماندگاری را برای تمام عمر و حتی در قبال دختر خانم‌ها برای نسلی که به وجود خواهند آورد، نیز فراهم خواهد ساخت.

17- احساس استقلال بیش‌تر و خودرائی توأم با گریز از حلقه و سفره خانواده و پیوستن به جمع دوستان، بخصوص دوستانی که رفتارهای ناهنجار دارند، سرنوشت فرزندان شما را تغییر داده که اول از غذا و تغذیه آغاز می‌شود و در ادامه راه به بزهکاری و اعتیاد می‌‌انجامد.

18- افراط در مصرف غذاهای آسان دسترسی، نوشیدن انواع نوشابه‌های گازدار و بی‌گاز، به هم ریختگی و ریتم خواب شبانه به علت دیر خوابیدن و صرف وقت بسیار زیاد در پای تلفن یا رایانه منجر به از دست دادن فرصت بازسازی بدن در طول شب و کاهش فرصت فعالیت در نیم روز زمینه‌ساز بیماری‌های جسمی و روحی می‌گردد.

به علت نبود امکان برشمردن سایر مسائل تغذیه‌ای برای سالی که پیش رو دارید، توصیه‌های کلی زیر نیز تقدیم شما همراهان و همدلان صمیمی و وفادار می‌گردد.

توصیه و یادآوری

توجه داشته باشید که مصرف 12 گرم روغن یا کره یا هر ماده دیگری که فقط 100 کیلوکالری انرژی دارد، در روز، یعنی 3/600 گرم اضافه وزن در سال و 18 کیلوگرم در پنج سال. برای کاهش فقط یک کیلوگرم از چربی‌های ذخیره شده، سه روز روزه کامل یا یک هفته کاهش غذای مصرفی به نصف مقدار قبلی لازم است.

اغلب ما تصور غلطی از کالری غذاها و فعالیت‌های بدنی خود داریم. به مقادیر زیر توجه فرمائید:

مقدار مواد غذایی / کالری

یک شیشه کوچک نوشابه/ 145 کیلوکالری

100 گرم کالباس یا سوسیس/ 330-400 کیلوکالری

100 گرم آجیل/ 600 کیلوکالری

یک برش کیک خامه‌ای/ 315 کیلوکالری

یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ کرده با یک عدد سوسیس/ 920 کیلوکالری

مقدار انرژی مصرفی در برخی از فعالیت‌ها

یک ساعت کار پشت میز/ 60-80 کیلوکالری

یک ساعت پیاده‌روی/ 100-200 کیلوکالری

یک ساعت اطوکشی/ 80-130 کیلوکالری

یک ساعت شنا / 300-600 کیلوکالری

یک ساعت دوچرخه‌سواری/ 440-500 کیلوکالری

یک ساعت دویدن/ 600-440 کیلوکالری

حال به توصیه‌های زیر توجه فرمائید

1. برای لذت بیش‌تر و سلامتی بهتر، به جای دو یا سه بار غذا خوردن به طور مفصل، همین مقدار غذا را در 5-6 وعده میل نمائید. امتحان این روش و احساس راحتی حاصل از آن در طول روز، شما را به این مسئله علاقه‌مند خواهد کرد.

ضمناً حرکت بدنی و ورزش‌های سبک را که تضمین‌کننده مصرف کالری‌های دریافتی، جلوگیری از بروز چاقی و ایجاد تناسب اندام و چالاکی می‌باشند، توام با این تغییر روش در غذا خوردن نتایج ملموس‌تری را به وجود خواهد آورد. در این میان نباید از تابش نور مستقیم آفتاب در حد متعادل به پوست خود غافل باشید.

2. غذا را به آرامی و در محیطی دلچسب دور از دغدغه و مشغولیت ذهنی میل نمائید. استفاده از لقمه‌های ریز و جویدن طولانی و آغشته کردن مواد غذائی با بزاق نه تنها لذت غذا خوردن را طولانی‌تر می‌کند، بلکه هضم را آسان‌تر کرده و فرسودگی معده را کم‌تر می‌نماید. به خصوص اگر این غذا در محل معین و به اتفاق خانواده و یا دوستان صرف گردد، تأثیر بهتری در ایجاد سلامتی تن و جان خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که چاقی به آرامی و به صورت خزنده در اثر دریافت مواد غذائی فراتر از نیاز ولو به مقدار جزئی، ایجاد می‌شود. در حالی که به صورت بسیار گزنده‌ای از تن و بدن زدوده می‌شود.

3. شما تصور می‌کنید که خیلی کم‌تر از دیگران غذا می‌خورید ولی هر روز چاق‌تر می‌شوید. برای این‌که دلیل این مسئله کاملاً برایتان مشخص شود، از امروز تا یک هفته دیگر هر چیزی را که می‌خورید در دفترچه‌ای یادداشت کنید.

خودتان خواهید دید که غذاهای تفننی که به حساب آورده نمی‌شوند، مقدار انرژی قابل توجهی در روز به بدن شما می‌رسانند که شما قادر به مصرف انرژی حاصل از آن ناخنک‌زدن‌ها در طول یک هفته نخواهید بود.

4. استفاده بیش‌تر از روغن و چربی عامل بیماری و زمینه‌ساز بروز چاقی و عوارض ناشی از آن بوده و به یاد داشته باشید به همان مقدار روغن یا چربی که در تهیه غذاها به صورت کره، سس و یا خامه استفاده کرده و میل می‌کنید، تقریباً به همان مقدار چربی نیز از طریق خوردن مواد غذائی مختلف وارد بدن شما می‌شود.

به عنوان مثال انواع دانه‌ها، گوشت، تخم‌مرغ، شیر و ماست، چیپس، تنقلات و غیره در ترکیب خود حاوی چربی هستند. بنابراین باید روش‌های پخت خود را تغییر دهید و از سرخ کردن مواد غذائی در روغن خودداری نموده و سبزی‌ها را در آب پخته و موقع میل کردن فقط یک قاشق مرباخوری کره به آن اضافه نمایید و به تدریج آن را نیز حذف فرمایید.

 

برای خواندن بخش اول- توصیه های مفید در نوروز- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- توصیه های مفید در نوروز- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان